Sikaflex tarttuu aika huonosti rosteriin joten pulttien ja muttereiden irrotuksessa ei ole ongelmia. Mutta jos vanerin liimaa sillä isolta alalta, on se aika jämäkästi kiinni.
Minäkin uusin peräpeilin sisäpuolisen ja ulkopuolisen vanerin. En porannut reikiä vesirajan alapuolisia koneen kiinnityspultteja varten ollenkaan, koska kone oli vain 30 heppanen, hyvin pysyy ilmankin. Eipä tartte tiivistellä reikiä kun niitä ei o.
Vaikka vanerin kuinka hyvin maalaa, kummasti se vaan tahtoo jostain imeä vettä vesirajan alla. Jos sen kuiduttaa ja maalaa 2-K maalilla, voi olla jotain toivoa kuivana pysymisestä.
Jos poraa reiän peräpeilin sisäpuolisen vanerin läpi, vois olla hyvä tehdä hieman isompi reikä kuin tarvii ja kuiduttaa reikä pienemmäksi. Sillai saa vanerin reunan varmemmin veden suojaan kuin pelkällä sikalla. Ite tein moottorikaivon vesireiän suht isoksi, sitten reunojen kuidutus, maalaus 2-k maalilla. Vielä sen päälle laitoin reikään alumiiniholkin runsaalla sikaflefillä, ni johan on perkule jos vaneri saa jostain vettä.
Jos puhtaan vanerin reunan suojaa pelkällä sikalla, on iso riski että pultteja kiristettäessä pultti pyörähtää ja jostain kohtaa sikakerros kuoriutuu pois. Vähintään epoksimaalia saisi olla puhtaan vanerin lisäsuojana reiissä. |