Tyhjenee se sinne välipohjaan, mutta jos haluut veet ulos kokonaan veneestä, niin pitää avata ulkopuolelta myös tuo kuvan proppu.
Kuvassa näyttäisi olevan proppu irroitettu traileroinnin ajaksi.
Monenlaista ohjetta tuossa välissä, mutta kommentoin Buster M omistajana minäkin. Busterin sadeveden poisto kannelta toimii siten, että takapenkin alla on tulppa ja sieltä letku perälevyyn, jossa läppä toimii takaiskuna. Tulppaa pidän normaalsiti itse auki aina ja suljen vain, jos veneessä on enemmän kuormaa.
Jos vettä on kannella, niin se johtuu todennäköisesti siitä, että roskat ovat tukkineet ulos menevän reijän. En ymmärrä, mitä järkeä on porata reikä kanteen, että vesi meinisi suoraan pilssiin? Tuollainen 15 mm reikä tukkiintuu yhtä helposti kuin se ulos menevä reikäkin. Ainakaan minulla sadevesi ei jää kannelle lillumaan.
Takapenkin alla kannessa on muutaman sentin korkuinen laita ja jos vesi kannella nousee sitä korkeammalle, niin se valuu suoraan pilssiin.Tämä on tehty tarkoituksella ja tuota laitaa ei ole syytä korottaa, koska isomman aallon tullessa kannelle veneestä voi tulla epävakaa. Parempi, että vesi menee silloin pilssiin ja poistetaan sieltä pumpulla.
Jostain syystä veneen seisoessa osa sadevedestä menee pilssiin, ilmeisesti jostain kannen listojen välistä. Vettä ei ole koskaan kuitenkaan paljoa. Tätä ei tapahdu kuitenkaan aina, mutta en ole keksinyt, miksi näin käy. Veneeni seisoo normaalisti telineellä, ei siis vedessä. Toisaalta on myös hyvä, että veden tarkistuksesta/poistosta on muodostunut jonkinlainen rutiini aina liikkeelle lähdettäessä.
Toinen juttu on, että pilssistä vettä ei vesillä saa pois ilman pilssipumppua. Olen miettinyt käsipumpun asennusta, mutta sopivaa ei ole oikein sattunut silmään. Kuivilla ollessa veden saa pois avaamalla kierteellä oleva tulppa perästä. Pidän sitä auki aina talvisäilytyksessä ja pistän siihen yläpuolella maalarinteipin muistutukseksi...
Ongelma on tämä. Eli Buster M veneessä, jostain syystä automaattinen pilssipumppu ei toimi. Vene on kuivilla ja on tarve varmistaa, että veneen välipohja (koko vene) on tyhjä vedestä.
Yksi kaveri on tsekkaamassa, että peräluukun alla oleva avotilan tyhjennys korkki on auki.
Perätulppa pitäisi olla auki. Siinä on tosin musta läppä edessä.
1) Jos avotilaan nyt laskee esim. sankollisen vettä, niin valuuko se kokonaan pois veneestä?
2) Miten koko systeemi yleensä toimii, eli jos pilssipumppu ei syystä tai toisesta toimi. Niin tyhjeneekö vene itsestään (esim. vettä sataa), jos perätulppa on auki? Ja avotilan tyhjennyskorkki on myös auki.
3) Meneekö vesi avotilan tyhjennys reiästä ensin välipohjaan ja jos perätulppa on auki, niin vesi poistuu veneestä?
Älä vaan ainakaan jätä tuota kuvan kölin perätulppaa auki, kun lasket veneen vesille!
Veneen välipohja tyhjenee juuri tuosta ulkopuolelta avattavasta, veneen kölilinjalla olevasta propusta.
Ne läpälliset on poistoreiät itsetyhjennykselle ja niistä tulee pihalle veneen lattialle tuleva(satava) vesi. Läppien tarkoitus on estää peräpainoisesti kuormatussa veneessä, ettei vettä tulisi sisäänpäin.
En tunne kyseisen Busterin rakennetta niin tarkkaan, että olisin varma tuosta penkin alla olevasta propusta, että meneekö siitä vesi välitilaan, vai saako sillä suljettua tuon itsetyhjennyksen vaikkapa juuri raskaamman kuorman ajaksi, ettei tule vesi tuvan lattialle..?
Ämmä on sadevesityhdentyvä kuormittamattomana (muistaakseni). eli jos otat tuon tulpan takatuhon alta pois valuu vesi pois tuosta pohjaroppua ylempämä olevasta läpällisestä aukosta. Sen tulpan takaa lähtee letku juuri tuohon 'läppäaukkoon'
Kun tuo tulppa on poistettu voi myös veden poistaa ajettaessa liussa, mutta lienee selvintä, että tuo tulppa pidetään kiinni niin laitureissa kun käytössä, niin ei satu vahinkoa.
Sadevedestä valuu myös jotain kautta osa pilssiin, eli vanerilattian alle ja sen veden poistamiseen ei ole muuta keinoa kuin pilssipumpp (kunnossa) tai kuivalla maalla ollessa tuo veneen keskellä juuri kölin yläpuolella oleva pohjatulppa... Jos ei ole kierretty tiukaan niin kahden euron kolikkokin on hyvä työkalu avaamiseen.
Näi se homma on toiminut ainakin sisaraluksissa vanhassa keltareunaisessä Ässässä (käytössäni) sekä isommissa saman ikäluokan Bustereissa.
V-P M
Omasta M-busterista mykistyi 8v palvellut orggis pumppu alkukaudesta, ja siinä vaiheessa kun pumppu oli kädessä johdot katkottuna, niin tuli mitattua pumpulle tulevat jännitteet - ja nollaahan ne näytti.
-> Maajohdon apiko-liitin oli irronnut pulpetin alla olevasta 'sulaketaulusta'.
Eli probleema ei sittenkään ollut niin yksinkertainen.
Olenko ymmärtänyt oikein? (kts. kuva)
1) Eli pilssipumpun veden poisto reikä on oikealla ylimpänä.
2) Avotilan tyhjennys tapahtuu mustan läpän kautta
3) Perätulppa pitää poistaa, jos veden haluaa välipohjasta pois (kun pilssipumppu ei toimi automaattisesti eikä manuaalisesti)
Tässä vielä buster.jpg kuvaan eli manuaalin kuvaa liittyvä numerointi.
1) Mastovalo; ympärinäyttävä valkoinen, teho 10W
2) a) Akkukotelo, b) sulakerasia ja c) päävirtakytkin
3) Kulkuvalot; 112,5 punainen ja 112,5 vihreä, teho 10W
4) a) Käsikäyttöinen pilssipumppu, teho 25 l/min, b) teho 18 l/min
5) Polttoaineen täyttöletku
6) Jauhesammutin, 32A68B (2 kg)
7) Polttoainesäiliö
8) Avotilan tyhjennysputket
9) Perätulppa
10) Pilssipumppu
11) Polttoainesäiliön ja pilssipumpun huoltoluukku
12) Polttoainesäiliön huohotin
13) Avotilan tyhjennyskaivo
14) Pilssitilan tuuletusaukot
15) Polttoaineen täyttöhela (Magnumissa kannen alla)
16) Tilanvaraus pelastuslautalle
17) Polttoainesuodatin/-vedenerotin (Magnumissa kannen alla)
18) Pilssipumpun huoltoluukku (ei pääsyä polttoainesäiliölle)
29) Polttoainetilan tuuletusaukot
20) Tilanvaraus irtonaiselle polttoainesäiliölle
21) Hankaimet
Vettä tuonne äMmän pilssiin menee aina. Jos et laita pilssipumppua kuntoon, niin tee niin kuin V-P sanoi. Vene traikulle, parin euron kolikolla tulppa perseestä irti ja odottele. Tulppa kiinni jaa taas menoks...Kannattaa muuten se tulppa laittaa takas. On muuten perkeleen raskas vintata trailerille vesilastissa.
-jouni
Niin. Ainut oikea lähtökohta on, että pilssipumppu toimii. On himppusen ahtaassa paikassa sellaisen taipuisan rautaluiskan jatkeena ja siinä punpussa on kiinni poistoletku sekä piuhat pumpulle... Eräs ystäväni kertoilijoka on lattian purkanut, että se peltiluiska jopa olisi iertoavaa sorttia jonkilaisesta urasta jossa on jokin peltiluiskan taite kiinni... Sinne vanerin alle on kyllä normaalikaulaisen ja normaalipäisen ihmisen mahdoton nähdä ilman peilejä.
Sadevedesikin muuten taitaa loppupeleissä mennä tuonne pilssiin vanerin sivulistoista... Itselläni on tuo pilssipumppu kyllä käytössä ja on säoilynyt ehjänä kaikki 13 kesää...
Tässä mallissa kun tuo sadeveden tyhjennys on kuitenkin sarjassamme 'haista paska homma' -eli ei toimi- niin itse olen vielä jouduttanut tuota sadeveden menemistä pilssiin sillä että tuon sisätulpan viereen olen porannut yhden n.15 mm reijän josta se valuu sikäli kuin sataa tai tyrskyt tuo sitä reunojen sisäpuolelle...
V-P M
VPM - toi ylimääräinen reikä oli hyvä pointti! Taian ittekki kairata semmosen, niin ei tartte lillutella niitä sadevesia siinä kaukalossa. Kiitosta ideasta!
Jep, osa miettii miten vesi tulee ulos veneestä
ja osa pohtii pitäisikö tilata dildon näköisiä
puntteja jenkeistä, että saisi siiman menemään oikeassa
kulmassa veden alle ja oikeaan syvyyteen...
Kyllä näitä riittää.
Mutta ammattimies on aina ammattimies !
Samaa olen suunnitellut mutta pitäisi keksiä siihen reikään joku suodatinverkko ettei menisi roskia pilssiin. Pilssipumppu on niin hankalassa paikassa että pumpun puhdistaminen on vähintäänkin hankalaa.
Hyvä huomio... Sinne menee kyllä roskia. Itsellä kun on veneessä 'keinonurmimatto' niin puunlehdet ja hiekat kyllä kestää siinä melko hyvin, mutta kyllä sieltä pilssistä aina 'vuosihuollon' yhteydessä roskaa tulee... Vuosihuollossa vene on vesipesussa ja pojatulppa irti jolloin virtaukseessa ne tulee helposti sieltä pois välillä tukkien sen reijän...
Niin, pohtia sopii, että jos tuota reikää poraa niin tekeekö yhden isomman vai paljon pieniä? Pienistä ei men ainakaan suuremmat roskat läpi...
V-P M
Se miksi pilssi ei toiminut, johtui siitä, että kytkin taulusta oli pilssin 'piuha' pois paikaltaan.
Itseasiassa perätulppa ei auennut kolikolla. Kytkin taulun 'piuhan' kytkeminen käynnisti pilssin, joka tyhjensi vedet välipohjasta.
Nyt ongelma on siis se, että pilssi pyörii vaikka vettä ei ole. (Ja senpä takia kytkin taulusta on piuha jälleen otettu irti.)Johtuuko tämä pilssin tyhjäkäynti siis roskista?
Kun otat sen tulpan seuraavan kerran auki niin laita hieman vaseliinia kierteeseen. Seuraavalla kerralla aukeaa sitten vaikka sillä kolikolla. Itse olen menestyksekkäästi käyttänyt hommassa myös GWS-tyyppistä monitoimityökalua.
Ihan asiaa tuossa yllä.
Itseäni ihmetyttää enemmän tyhjennystulpan hankalaksi tehty käsittely:
Ensin takapenkin pehmusteet irti, sitten penkin kannen nosto, bensatankin siirto sivummalle, työntyminen penkin alle että näkisi jotain, tulpan kopelointi paikalleen tai irti, lopuksi sama mutta toisin päin. Tuplapulpettisessa veneessä muutenkin helvetisti liian vähän tilaa yli satakiloisen vanhan äijän körmytä kontillaan.
Ei sitä aukikaan voi jättää, kun uistelunopeuksilla vene pikku hiljaa täyttyisi. Vedestä, ei kaloista. Eikä koko venettä voi sumppuna käyttää. Näillä vuosin on vielä vesi melko viileää.
Tietysti olisin voinut ostaa suuremmankin veneen aikanaan. Mutta eipä tullut ostetuksi. Eikä tuota järkevällä hinnalla saa isompaan vaihdettua.
Oliko sinne Buster-tehtaille pakko tilata saksalaisia diplomi-insinöörejä suunnittelemaan tuota?
Kuussa on käyty mutta yhtä vedenpoistoaukkoa ei voi säädellä kojelaudasta käsin. Tai vaikka vivulla takapenkin yltä. Helppohan silloin olisi yksin ajellessa vetäistä tulppa plaanissa auki, niin vedet lipuisivat Puulaan. Nyt ne pakkaa lillumaan jaloissa, se tulppa kun pitää monella kierteellä sorvata paikoilleen. Eikä tahdo sittenkään olla vuotamatta.
Ai niin, ne oli jenkit jotka siellä kuussa kävi.
No, kerronpa vielä uudestaan miksi olen porannut siihen reijän... niin, minullahan itselläni on tuollainen vene aavistuksen pienemmässä koossa...
Kuten kerroin, tuota venettä ei voi pitää itse tyhjentyvänä, on sen suteen täysin haista paska vehje. Toiseksi, se vesi menee ajanoloon kuitenkin sinne pilsiin, mutta pääsääntöisesti lilluu siellä sisätiloissa ja vanerilla. On muuten varsin kätevää ja nopeaakin pumpata pumpulla pois sikäli kun sitää syystä tai toisesta tulee...
Meille kellekkään tuo veneeseen tuleva vesi on tarpeellista. Se ei ole myöskään vettä joka virtaisi ylämäkeen vaan on sitten sisätiloissa siellä vanerin alla kun vene on traikulla ja mahdollisesti keula alaspäin se ei myöskään varmasti tule välipohjasta pois...
Toisaalta jos jollain on tiedossa sellaista vettä joka sitten menee ylämäkeenkin, niin ilmoittakaa minulle niin ostan sitä... Se on sähköyhtiöille varmasti myytävissä hyvään hintaan...
V-P M
' Toisaalta jos jollain on tiedossa sellaista vettä joka sitten menee ylämäkeenkin, niin ilmoittakaa minulle niin ostan sitä... Se on sähköyhtiöille varmasti myytävissä hyvään hintaan... V-P M'
Toimiikohan linkki? No löytynee Jylpystä vesiputous nimellä :-)
En ihan seuraa V-P:n ajatuksen juoksua, mutta minulla ei tule vettä veneeseen uistellessa, vaikka tulppa on auki. Edellyttäen, että veneessä on enintään 2 noin 100 kg kaveria, normaalit uistelukamat (10 vapaa+telineet, kolme viehepakkia, kylmälaukku eväät, olutta) ja venekamat ankkurit jne. sekä 2x25 l polttoainetankit. Moottori on normaali 40 hv Yamaha ja vene Buster M vm 2000. Venettä ei myydä itsestään tyhjentyvänä, vaan siitä luvataan poistuvan vain sadevesi. Kuitenkin kannen voi esim. hyvin huuhdella ämpärillisellä vettä ja se poistuu suoraan järveen.
Traikulla tasaisella veneeni on hiukan takaa alempana, joten vesi juoksee ulos hyvin.
Summa summarum, jos ylämäkeen juoksevaa vettä olisi saatavissa. niin sitä en todellakaan tarvitse, koska se taitaisi pysy veneessä. ;-)
Tuosta tapista sen verran, että se on todella hankala käyttää. Pystyn sen kyllä taiteilemaan paikoileen ilman tankkien irroitusta, mutta hankalaa se on. Siksi pidänkin sen lähes aina auki.
Minulla kyllä tulee vettä sisään. Vene on M2 vuodelta 2011. Uistellessa saa kyllä varmasti halvan varvaspyykin, jos tulppa on pois reiästään tai vaikka vain tökätty sinne ilman kiertämistä.
Painan ilman uimahousuja 125kg, ja mörrimöykky perässä painaa saman. Uistellessa se tapinreikä on vedenpinnan alapuolella eikä siitä virtausestolevystä ole mitään hyötyä. Järvi siirtyy veneeseen.
Joten nopealla kaupalla joku laiha ja notkea saa tuosta hyvän, varustellun uisteluveneen, siinä on 50 Mercury perässä, kellotettu kuuskymppiseksi, siirtymillä ei vanhene.
Uisteletko muuten tuon kuvun kanssa? Ja miten homma toimii?
Onko tietoa paljonko tuon katoksen kiinnittäminen maksaa? Eli käytännössä, noitten kiinnikkeiden kiinnittäminen veneeseeen?
Joo uistelenhan minä. Kesällä pidän takaseinän saunatuvassa ja oikein lämpimillä lasken katoksen taakse. Talveksi olen riiputtanut niin takaseinän kuin ovenkin saunatuvan seinälle.
Katto suojaa sateelta ihan hyvin kun ei ajele myötätuuleen. Eikä pidä takaseinän ollessa poissa ovimuoveja päällä, saattaa selkä kastua siirtymillä kun imu vetää roiskeet sisään.
Uistellessa ihan ok kun oppii käyttämään. Kuten kuvasta voit päätellä, kalat täytyy ottaa sisään targan edestä tai takaa, jos katteista osakin on käytöstä. Itse seison tukevana keskellä oviaukkoa. Siinä on tukea joka suuntaan ja ylettää vielä ohjaamaan.
Myyjä asensi nuo samaan hintaan. Kannattaa tarkistaa tarkkaan, että takuut on voimassa, sillä nuo tuulilasit, joihin ovi ja muovikatteet kiinnitetään, ovat turhan paljon muotoillut, joten halkeilut ovat enemmän kuin todennäköiset. Minulla on tuossa kolmas kuskin kohdalla oleva tuulilasi menossa, ja tuo muoviovi... Läpi näkyy hyvällä säällä jos on tuuria.
Muovioven kiinnikkeet tänä avaruusaikana ovat lähinnä huvittavat. Sama pätee katteen kiinnityksiin, teet reikiä akryylimuoviseen tuulilasiin, jota on jännitetty aivan liikaa joka suuntaan. Kiinnitykset tehdään isoilla pop-niiteillä, joita kiristettäessä pleksi säröilee..
Saksalaista insinööritaitoa 1860-luvulta. Tai kauempaa. Ei kuitenkaan tältä vuosituhannelta, Buster selittäköön jos haluaa. Vene kuitenkin on pienen perheauton hintainen.
Nuo jos haluaa, niin kannattaa ensin vaatia ainakin 10 vuoden takuu, sillä se on aika, jonka normioven tulisi kestää kesäolosuhteissa alle 200 tunnin per vuosi ajolla. Tuohon päässee harva...
Eli mielestäni täysin hintaansa vastaamaton, ala-arvoinen kapistus. Muoviseinät vetäytyvät ryppyyn, höyrystyvät, eikä niistä kirkkainakaan näe selvästi läpi. Niitä ei pitäisi myydä ihmisille. Eivät ole turvallisia sumussa, sateessa saati hämärissä. Toistaiseksi olen niistä huolimatta elossa. Ja samanlaisia näkee veneissä merkistä riippumatta.
Tuon katteen näkisin uistelukäyttöön kyllä tarpeettomana. Mutta vikaahan tuossa veneessä ei varmaankaan uisteluveneeksi ole. Varmaankin itse harkitsisin toisen pulpetin tarpeellisuutta. Tieten myytävänä rahan arvoista tavaraa ja kaupoista saa rahalla prameampiakin...
Tässäkin on tapaus jossa on huomattu 'varpaiden kastuvan' ja tämä kyllä vääjäämättä tarkoittaa sitä että tuo tyhdennys ei vaan oikein toimi... Toisaalta... siinä en esimerkki siitä ylämäkeen virtaavasta vedestä, tässä tapauksessa kyse on kuitenkin eräänlaisesta pulppuamisesta ja tämäntyyppinen vesi ei ole sellaista mikä mullistaisi tämän vesivoimateollisuuden. Myös vesimassa tulisi olla huomattavan suuri. Esim ääriään myöten täynnä oleva buster olisi vain pisara tarvittavasta...
V-P M
Minulla on tuossa rannassa kumollaan guttaperkkainen souteluvenho. Vielä äidin ostama, sillä pääsi kätevästi lähisaariin marjaan ja sieneen, siellä saarissa ei ollut, eikä ole vieläkään hirvikärpäsiä. Eikä hirviäkään. Eikä niiden ampujia.
Mutta tuohon veneeseen. Muutaman vuosikymmenen se palveli perhettä erinomaisesti, kunnen sitten jokunen vuosi sitten täällä viimeiseksi syksyllä mellastaneet siskonpojat jättivät sen kääntämättä talveksi.
Sen jälkeen siitä kehittyi todellinen luxus-malli: viimeisellä soutelukerralla siinä oli jo 11 suihkulähdettä, jotka iloisesti pulputen toimittivat raikasta vettä varvaspyykkiä varten. Koska se ei siinä suhteessa ollut taloudellinen malli, kun ei käyttänyt samaa vettä uudelleen, vaan otti järvestä koko ajan uutta vettä, niin päätin antaa sen jäädä rannalle.
MyLady siitä haaveilee kukkapenkkiä, mutta en oikein siitäkään asiasta innostu. Juhannuskokkoonkaan siitä ei ole. Eikä siskonpojilla ole enää asiaa tänne..
Mutta kun näkyy tuo plastikki lahoavan, niin siksi olen näillä ALUkattiloilla ajellut.
Rehellisyyteni on myös ominaisuuteni... Hyvin täsmää myös minuun. Tuossa viimeksimainitussa myös parimetrinen olemukseni kaikipaisi jotain, ei luojaparatkoon kuitenkaan diettiä...
V-P M
Kyllä minulla on aina dieetti päällä. Olen koko ikäni syönyt hyvin, hyvää ellen peräti herkullista ruokaa, ja vähintään riittävästi.
Näin aion jatkaakin, sillä ei tässä iässä enää kannata alkaa mustalaisen hevoseksi, vaan jatkaa samoilla, hyviksi havaituilla eväillä elon loppuun asti hyvillä mielin!
Joo, mutta jottain uuden oppimista vois kyllä harkitta. Toki se mustalaisen hevonenkinhan oppi, mutta se kohtalohan ei ollut kuitenkaan lopputuloksena varmaankaan hyvä...
On työn ja harrastusten vuoro... Aamulla vois vaikka ogella kopasta. Pilssin luulisin olevan vedestä tyhjä ja tavanomaisesti pakkasten aikaan taasen pilssin aamulla jäässä...
V-P M
Täysin hintaansa vastaamaton,ala-arvoinen kapistus........
jokaisella saitilla mikä sivuaa kalastusta tai veneilyä tuo määrite osuu aika hyvin ämmään....
Täysin samaa mieltä... Kyllä se pitää olla kunnon boatti, pituutta 6 -7 metriä mieluummin kahdeksan, koneen yli sataviisikymppinen, varusteet myös hyvät, kattomalli tietysti ja lämppäri sitten päälle myös, että ei tartte olla tumpattuna kaikkia vaatteita päälle... -silloin on huljakka lähteä vaikka tuuleen tai tuiskuun. Muutenkin tämä uistelu olisi saatava sellaiseksi, että vain rahalla saa...
V-P M
Ihan kelpo vene 'ämmä' on kalastukseenkin ja onhan se vanhaan 'ällään' verrattuna parempi kantavuuksinen keulaltaan aallokossa. Ainut et toi sadevesi tyhjentyminen ei ehkä loppuunasti suunniteltu, mutta sen kanssa pärjää kyllä kun ei ihan kaikkia vermeitä taka penkin alle tunge. Allekirjoittaneella on mm. -08 'ämmä' itsellä ollut.
Varmaankin moni palstalainen yhtyy mielipiteeseeni et parahin Torsti voisi esitellä meille palstalaisille huippuunsa viritetyn veneensä kun järjestään paskaksi haukut kaikki veneet ja varustelut mitä täällä saitilla keskusteluissa esiintyy.