Jänniä nämä Etecit...
60 hv koneessa ei siis ole alavääntöä?
40 hv koneessa on niin paljon alavääntöä, että kyydissä olevalla lapinkoiralla alkaa traction kontrol prätkyttää kun työnnän 40 Etecin kahvan eteen, ja mun kone sentään työntää tonnin painoista liukuvaa matkavenettä..
Sen sijaan kierroshalukkuutta 40 Etecissä ei ole yhtään, tuntuu että yli 4000 rpm:n jälkeen ei tule lisää tehoa yhtään...
Kyl 60 Etecin tosiaan pitäisi tuo vene 2 hengen lastilla nostaa pintaan kevyesti, vaikkei sentään rivakasti.
Joskus ajoin tommoista venettä, muuten vene oli tyhjä, mutta tais olla 5 henkeä ja koneena joku sen ajan 4-tahti, varmaan 5 tai 6 kymppi. Vene ei noussut plaaniin vaikka trimmilevyjä ja moottorin trimmiä käytteli miten. Siinä huomas että käytännössä pohjan kanto loppui siinä lastissa. Lastia siirtämällä keulaan lopulta päästiin plaaniin.
Onks Sulla perälastia paljonkin tossa veneessä?
Jotain häikkää siinä sitten varmaan on, kun kaverilla on sama Castello 533ht -vene ja kolme isoa ukkoa kyydissä kulkee 60hp etecillä enemmän kuin vene aallokossa kestää. Viron reissulla ei tuolla tehoista ollut puute, mutta aallokko rikkoi tuulilasin. Tulpat toki kannattaa vaihtaa ja uusi vedeneroitinpatruuna, Castelloissa kun on usein Malloryn vedeneroitin/polttoaineensuodatin tehdasasennettuna, joka menee tukkoon hyvin helposti.
Minulla nousee vene plaaniin 90hp etecillä isolla kuormalla, 1500kg vene plus viisi aikuista, vääntöä on tasaisesti koko kierrosalueella mutta tehot sitten yläpäässä puuttuvat ja 20 solmua on täydellä kuormalla maksimi. Kierroksia kone ottaa mielellään yli 5000 rpm, kiekat nousee itsekseen ja pitää koko ajan säätää pienemmäksi matka-ajossa.
Siinä yks ongelma onkin kun vasta vähän aikaa sit hankin kyseisen paketin. Mut jonnin verran veneiden kans puljanneena ei kyllä mielestäni ihan normaali ole.
Mulla oli vastaava vene 50 etecillä ja kahdestaan, kolmestaankin nousi pintaan, 4 henkeä ja kamat ei enää jaksanut. Muuten ei ollut mitään ongelmia, mutta tulppia söi ja oli tarkka, että tulppa oli oikeassa asennossa. Jos tulpan kierteet ei passaneet, niin että sai oikeaan asentoon, niin ei käynyt kunnolla.
Täytyy varmaan ostaa nelikymppinen kone seuraavaks, jos ei rupea jotain vikaa löytymään. Jos joku tietää jonkun etec kurun niin vihjeitä otetaan vastaan.
'Täytyy varmaan ostaa nelikymppinen kone seuraavaks'
Joo :-D
Osansa 40 Etecin väännökkyyteen lienee tikitaalisesti yläpäästä ahdistettu vääntökäyrä (ettei moottori tuottaisi vaarallista määrää tehoa), joka taas vaikuttaa potkurivalintaan, joka ei voi olla vaikuttamatta tehon tuottoon kiihdytyksessä.
Mut tulppien vaihto (ja oikea suuntaus) vois olla kannattava teko. Muutenhan DFI koneet, alkaessaan oikutella, voivat olla pirullisia diaknosoitavia.
Taidan vielä koittaa puljailla rusetin ja korkeuksien kans jos siitä sais edes vähä mukavamman. Kiva se kyllä on istua laiturissakin ja juoda mallasta.
mitä se kulkee kun sen saa plaaniin.
noissahan on se hieno water valve tsydeemi, jonka tarkoitus on ruiskuttaa vettä pakosarjaan ja hidastaa pakokaasun pulssia, jolloin se 'ahtaa' imutahdissa olevan sylinterin pakopuolelta. kuulostaa älyttömältä mut jotennin noin se menee. ton härpäkkeen vaikutus on nimenomaan tolla keskikierrosalueella.
Niin, kylhän sen pitäis tolla koneella kulkea plaanissa ihan kelvollista nopeutta. Mitäs se siis kulkee ja kiertää ja mikä potkuri? Ja mikä runkomalli, onko tässä se kolo pohjassa moottorin edessä? (Kololla varustettu malli voi olla vähän mystinen koneen korkeuden suhteen.) Eikä se kolo ole kovinkaan hyvä jos vene on raskaasti kuormitettu.
/Jukka
Niin ja water valve systeemin pitäisi toimia ainakin huollon mukaan. Sitähän en sitten tiedä kertooko se tietokone totuuden siitä venttiili härpäkkeestä.
'With just a 50 hp engine, it is more than sufficient to be used by the whole family and can reach a speed of up to 30 knots.'
Näin lukee Castellon sivulla.
Pohjahan on nykyään gen2.
Mutta ei sen 'kolopohjan' kyllä kevyenä kuormitettuna pitäisi olla sen hitaampi kuin uudenkaan pohjan. Mutta mikäli kolo ei kunnolla 'kuivu' vauhdissa, niin silloin se jarruttaa kyllä paljon.
Jonkin verran noilla aikoinaan on tullut ajeltua ja kyllä ne mun mielestä 50 ja 60 hp nelarikoneilla kulki ihan asiallisesti paitsi sen kerran kun oli oikeasti lastia. (Eikä 60 hp Etecin PITÄISI olla sen vähäväkisempi kuin sen aikaisten nelareittenkaan.)
Kyllä toi nyt tosiaan kuulostaa siltä (ei meinaa lähteä plaaniin ja kun lähtee plaaniin, niin kulkee 23 solmua) että siinä koneessasi on jotain vikaa.
Olen muuten ajanut yli tonnin matkavenettä tolla samalla 17' potkurilla etec 40 hp koneella. Kiihtyvyydessä ei ollut sinänsä vikaa, mutta huippukierrokset jäi sangen alas. Tokikin kiihtyvyys on parempaa 13' tai 15' 4 -lapapotkurilla. Että kyllä siinä sunkin koneessa vääntöä pitäisi olla, tuskin 60 koneessa voi olla vähempää vääntöä kuin 40 koneessa ellei 60 koneessa ole jotain vikaa. 19 Solmua taisin saada tolla veneellä kovimmillaan vauhtia.
Yks mikä tietty vois vähän selittää suorituskyvyn huonoutta jos kone on ihan liian syvälle asennettu. Tuossa kolomallin perässä kun on, potkurista tarkasteltuna, joku 40 cm set backkia, joka taas tarkoittaa, että moottorin voi asentaa ja tuleekin asentaa tavanomaista korkeammalle.
Muuten en keksi muuta kuin että koneessa on tosiaan jotain fibaa.
Koneesi ottaa liian vähän varveja.
Ohessa Liquidnirvanan jukaiseman taulukko oikeista WOT kirroksista.
http://s157.photobucket.com/user/LIQUIDNIRVANA/media/EVINRUDE%20E-TEC%20Outboard%20OPTIMUM%20RPM%20CHARTS/2007-E-TecOptimumRPMChart_zpsc34d9020.jpg.html?sort=6&o=0
Kavitaatio levy on pari senttiä pohjan yläpuolella, roiskii kyllä aikapaljon moottorikaivoon. Ja kone on muistaakseni alimmillaan tai toisiks alimpana. Tänään kävin kattoon vanhempaa castelloo 75 etecillä niin siinä oli vähä ylempänä pata.
No, ei sen koneen koron sitten niin pielessä pitäis olla, että se selittäis huonon suorituskyvyn. Toki vähän korkeemmalla asennuksella saattais kulkee vähän paremmin, mutta saattaa alkaa sutia kaarroksissa.
Kyl se nyt kuulostaa että konees ei tällä hetkellä syystä tai toisesta anna sitä tehoa minkä sen pitäis antaa.
Nojuu, moottorista puuttuu kierroksia ja veneestä puuttuu solmuja, eikä tietysti tavatonta, että nämä ilmiöt esiintyvät samaan aikaan, joten tietty riippuvuussuhde näiden asioiden välillä usein on. Kuitenkaan syy/seuraus-suhteen suunta ei useinkaan ole kovin selvä.
Tässä tapauksessa kuitenkin tuon veneen tulisi kyllä kulkea lujempaa kuin 23 solmua, etenkin kun valmistajan ilmoituksen mukaan se menee perhe mukana 30 solmua kyseisellä teholla. Lisäksi tietääkseni tuon Etec 50:n teho ei juurikaan kasva tuosta 5300 rpm:sta, siis ainakaan koneen kunnossa ollessa, joten se kyllä kulkee tuolla 5300 rpm:llä käytännössä sen minkä se nyt käytössä olevalla teholla voi kulkea. Noi Etecit ei ole mitään kierroskoneita.
Itse en muista millaisia nopeuksia noi Castellot kulki 50 heposella, valmistaja todennäköisesti liioittelee 30 solmussa. 23 Solmua joka tapauksessa on vähän. En usko että löydät puuttuvia solmuja potkurin nousua pienentämällä. Tai eihän sitä tietty varmaks voi tietää, mutta vaikea uskoa että nousua pienentämällä löytyisi kaivatut solmut. Kyllä toi kone musta kuulostaa jollain tapaa vajaatehoiselta.
Kannattais myös käyttää vene puntarilla ja verrata tehtaan painoon jos vaikka on vettynyt. Mutta suosittelen yhdistelmän viemistä asiantuntijalle johdonpäähän niin loppuu arvuuttelu ja kerkii vielä tänäkesänä kalaan.
Itsellä oli tämä sama ongelma. Itsellä myös diagnostiikka ohjelma+piuha. Ebaysta tilattu. Viime kesänä tsekkasin sillä pakoputken vesiventtiilin avautumisen ja sulkeutumisen koneen käydessä. Se toimi normaalisti. Lisäksi ruuttasin paineilmaa letkuun mikä johtaa veden pakoputkeen. Ilma meni jo silloin hieman huonosti pakoputkeen mutta luulin että semmoinen sen kuuluu ollakin. Itsellä Buster Lx jolla jaksoi kuitenkin nousta pintaan vielä 2-3 matkustajan kanssa, mutta 4 päällä ja tankki täynnä(50 Litraa/uistelukamat veneessä oli jo vaikeeta. Potkuri vaihdettu 15 tuumaiseksi vakion 17 tilalle että uistellessa ei kulje liian kovasti ja lisäksi ohjelmalla pystyy tyhjäkäyntikerroksia säätämään vielä alemmaksi. Kulkee 50 kmh. Kierrokset silloin n. 5400-5500. Loppukaasulla vauhti ei juuri enää nouse.
Tänään vaihdoin tulpat joilla oli jo ajettu yli 300 tuntia. Oli jo huonossa hapessa ja lievää piikkiä oli jo kärkien välissä. Pääasiassa tullut uisteltua ja siirtymät pieniä. Silti kone kävi vielä kuitenkin nätisti. Tämän luettua ajattelin vielä tarkistaa pakoputken venttiilin ja sehän olikin aivan tukossa karstasta.
Eli leikkasin alimmaisen letkunpätkän nippusiteet poikki (vasemmalta moottoria katsottuna oikean puoleinen letku), letku erittäin varovasti irti venttiilistä ja kulmamallisesta muovinipasta mikä kiinni moottorin pakoputkessa. Nippa kierteillä kiinni pakoputkessa, sen kierrät irti ja putsaat reijän jollain pienellä ruuvimeisselillä, tms.
Itse pääsen vasta huomenna kokeilemaan mutta varmasti keskialueen tehottomuuden syy ollut tuossa. Vesiventtiilin pääsee käsiksi ottamalla vasemman puoleisen sivumuovin irti. 8mm ruuveilla kiinni.
Vene käyny asiantuntialla piuhan päässä. Korkeapaine pumppu ei tehnyt painetta tarpeeksi. Veneen käytös muuttuui mutta jäi tämä vika millä keskustelun aloitin. Tilasin kans ohjelman itelle mutta en ole vielä kerennyt koittaan sitä. Kerran jo muovit irrotin koneen ympäriltä ja irrotin+avasin sen tupakkiaskin korkuisen solenoidin. tuntu toimivan+huolto sanoi sen toimivan. Ja puhalsin kaikkiin reikiin mut en kyllä irrottanut sitä nippaa siitä kyljestä, ilma meni kyllä hyvin.
No ni. Nyt nostin konetta eilen pykälän ylöspäin vauhti kasvo 45km/h kolmen hengen kuormalla, Ennen 42-43km/h kahen hengen kuormalla. Tänään koitan vielä loivempaa potkuria jos sais ripeemmin kierrokset ylös.
Vaihda ja indeksoi tulpat vielä kaiken varalta. Minulla alkoi tehot hiipua ja kone käkiä muutaman tunnin uistelun jälkeen ja sainkin hyvän neuvon vaihtaa tulpat. Vanhoilla ajettu n. 100h, josta uistelua vain ehkä kolmannes, kun pikkukoneella yleensä putputan. Etecin mainostettu huoltoväli kannattaa unohtaa ja ehkä pitäisi käyttää jotain muita kuin Championin tulppia. Tulppia vaihdettaessa pitää olla ainakin tuplamäärä ehdokkaita, kun ei kierteet sovellu kuin puolessa tapauksissa. Kuva liitteenä.
Juu toi kone ei sitten oikeasti huoli muuta kuin championin tulpat.
Kerran kokeilin denson 'vastaavia' eikä mylly meinannu edes käyntiin lähteä. Tutisi ja vapisi ja teki kaikkea ihmeellistä. Missään muussa vehkeessä en ole vastaavaan törmännyt.
Kiitos varoituksesta, pitänee pidättäytyä noissa Championeissa ja hyväksyä tulppien vaihtotarve viimeistään 100h välein ja pitää veneessä varalla muovikassillinen tulppia. Tulppien huonon kunnon kuulee hyvin satunnaisista pienistä pätkäisyistä joutokäynnillä, ajottaisesta tehonpuutteesta ja jos uistelee jonkun tunnin, pitää minuuttitolkulla odottaa että kone alkaa käymään normaalisti. Yleensä moottoreilla on huoltoväli max. 100h tai yksi vuosi, Evarin 3v tai 300h on melko käsittämätön. Nyt on tullut uusia isoja koneita, joissa huoltoväli on nostettu 500 tuntiin, hoho :).
joo noissa alkupään koneissa oli semmonen systeemi että tyhjäkäynnin tuntumassa se räpsi pirun monta kipunaa yhdelle tahdille. varmistettiin ilmeisesti seoksen palaminen. nyttemmin siitä on luovuttu ja tulppien pitäis kestää pitempään. eli uistelu söi noi tulpat.