Kone 2006 60hv yammu ja vaikuttaa olevan kenties öljyrenkaat jumissa tai pytyt kuluneet. Vähänkään ku antaa jengaa ja löysää tyhjäkäynnille pulppuaa potkurista veden mukana öljyä ihan näkyvä määrä. Ensihätään vaihdatin venttiilivarren kumet mutta ei auttanut. Oisko jotain millä kokeilla vielä huuhdella konetta, forten motorflushia kokeilin mutta ei auttanut. Koneessa muuten kyllä potkua ja pelaa hienosti, nokeaa vaan heti tulpat jos uistelee ja sitten ei käy välttämättä kaikilla.
Mittarin mukaan reilut 800h mutta epäilen että ollut poiskytkettynä kun entinen uisteluvene kyseessä. Pitänee ruveta kyseleen saako näihin miten yleensä ylikoon mäntiä ja laakereita ja mihin hintaan, kannattaako teettää täys koneremontti vai mille tämän kans alkais.
Osta Yamaha mutta kato ettei se Pamaha ! ! !
Oireet vois hyvinkii viitata moottori ongelmiin... Ehkä kannattaa olla varmasti osaavaan huoltoon yhteydessä
Mutta ei aloiteta Jammunkaan haukkumista heikkoudesta... Mullakin on nelikumppinen 12-vuotta vanha kone jossa on 4300 käyttötuntia !
V-P M
Öljy näyttää omaan silmään normaalilta ja uudet vaihdettu. Tulpat luonnollisesti mustat. Puristukset joskus mitattu että kohtuu tasaiset mutta mittaaja ei osannut sanoa oliko ne sitten hyvät. Tehoja tuntuu olevan ja aina laakista käymään niin kylmänä kuin kuumana.
Ihan mustaa öljyä pulppuaa. Kulutusta ei tikusta niinkään huomaa. Pitkän uistelusession jälkeen koko perälauta öljyssä kun siinä kiertänyt mukana. Uistelun jälkeen käy 2 tai 3 pytyllä alkuun ja siitä sit pikkuhiljaa lähtevät muut mukaan. Ja tosiaan ku pihalla muhvilla käyttää niin puskee potkurista öljyä veden mukana ja sotkee nurmikon öljyyn alta.
Niin ja tunteja en kyllä usko että pitää paikkansa. Kävi mielessä että on mulla vielä toinen osa motor flushia niin jos ajais sen läpi ja pistäisi dieseliä mäntien päälle yöksi niinkuin autoihin vaikuttavan tekevän.
Nyt sitten tyhmiä kysymyksiä,jos ei näy tikussa niin voiko olla sotkettu vaihdon yhteydessä?,yli täytetty vaihdossa+ öljyn ja polttoaineen sekoittuminen,huohottaako nämä pakopuolelle vai miten lie?vaihteisto öljyä?
Öljyt olen vaihtanut moneen kertaan ja pitänyt alle puolen välin tasoa. Sillä se ei näy niinkään tikussa kun ongelmien ilmentyessä en sillä ole juuri enään ajanut, öljyn vuotaminen kun on niin helppo todeta jo pihalla. Ja öljy siis menee palotilaan koska nokeaa kaikki tulpat ja savuttaa myös. Miten se kampiakselin stefa jos vuotaa, mistä se öljy pääsee palotilaan ?
Jos siitä on tullut Mercury? :)
Mercuryllä on 25w-40 öljyä, jonka ei pitäisi niin helposti karata männän öljyrenkaan välistä.
https://marinekauppa.com/fi/product/quicksilver-4-tahti-semi-synteettinen-peramoottorioljy-25w-40-4l/88933
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin eikö se tuo -40 lukema meinaa viskositeettiä lämpimänä ja se on sama kuin Yamalubessa. Eli karkaa samalla tavalla. Toivottavasti olen tässä asiassa väärässä :)
Nyt on positiivinen fiilis että kone vois jälleen pelata niinkuin pitääkin.
Ajelin vielä kertaalleen Forte Motorflushilla koneen ja sen jälkeen pistin joka pytyn täyteen dieseliä. Eka yön jälkeen yks pytty vielä täynnä ja kolme oli vailentunut. Pistin näihin vielä uudelleen dieseliä pytyt täyteen ja tänään oli näistä kolmesta 2 vielä täynnä ja kolmas oli vajonnut jonnin verran. Pyörittelin startilla dieselit pois pytyistä ja valutin öljyt pois ja tyhjensin suodattimen. Tämän jälkeen uusilla öljyllä käytin hetken konetta ja vaihdoin taas uudet öljyt ja laitoin uuden suodattimen. Nyt vaikuttais tulevan puhdasta vettä propelista joten seuraavalla pidemmällä uistelureissulla näkee miten kone pelittää.
Hyvä uutinen. Olen kuullut että dieseliä käytettäis pesuaineena, samalla lailla kuin Forte,ym moottori pesuaineita. Väitteensä kuullut että nuo pesuaineet liki pelkkää kerosiinia.
2. Tai Suberbia myös pesettänyt Fortella, meni pitkään ennen kuin alkoi syödä öljyä.