Viikon päästä alkaakin olla jo valmista ja Kari ilmoittaa että kaikki uudet kaasarit (3kpl) ovat paikallaan ja kone toimii. Testi pyöritys kertoo toista, kone ravistaa ja yskii.. kuulemma säätöä vailla. Seuraavana päivänä näyttää jo paremmalta, mutta kone ei lämpene ja Kari sanoo vaihtavansa termostaatin, samalla valvovan silmän alla vaihtuu pyytämättä myös uudet tulpat. Mennään taas päivä eteenpäin ja tarkistetaan onko vene valmis koeajolle. Kari sanoo koneen olevan taas kunnossa. Starttaus kertoo sen että kone pyörii kyllä, mutta vedet ei kierrä. Nyt on vuoro annettu toiselle Kaukoselle, eli Hannulle vuorostaan vaihtaa siipipyörä ja sen pesä, kun näkyy huollossa saaneet sen sulatettua..
Koeajon vuoro!! Kari kertoo ennen ajoa että toiseksi ylin kaasari olisi hyvä vielä vaihtaa, hävittää paineet kuulemma mittarin mukaan joskus, mutta käy ihan ok. Reilun tunnin testilenkillä en huomaa suurempaa oiretta, ainoa on joku vaimealta aivastukselta kuulostava ääni joitakin kertoja, pois lukien se että kone kiertää 300rpm vähemmän kuin alkuperäisellä testilenkillä olleilla vanhoilla kaasareilla ja trimmimittari on lopettanut toimintansa.
Tyydyn koneen sen hetkiseen vointiin, koska minun on pakko saada se vietyä talvisäilöön tulevana viikonloppuna.
Piruuttani tarkistan vielä ennen korjauksen ”hyväksymistä” koneen sisälle ja katson kaasareita. Sattumalta huomaan, että kahden ylimmän kaasarin sarjanumerot ovat identtiset keskenään ja kahden alimman myös keskenään samat.. Eli ylintä kaasaria ei näin ollen ole vaihdettu, vaikka minulle on myyjän ja korjaajan toimesta niin uskoteltu useaan otteeseen.
Soitan Karille ja kysyn voinko saada entiset kaasarit itselleni, koska Pertti (myyjä) ei niitä kuulemma tarvitse itselleen. Vastaus on ehdottoman kielteinen, koska tarvitsevat niitä ”mallikappaleiksi”.
Ajan suoraan koneajolta Kaukoselle ja kysyn nähdä entiset kaasarit. Kumpikaan ei ole halukas niitä näyttämään ja lähtevät pois paikalta sanomatta oikeastaan mitään. Tiesin entuudestaan missä Kari on kyseiset kaasarit purkanut, jotenka löysin ne itse. Samalla vierestä löytyy yksi uusi kaasari samalla sarjanumerolla kuin koneessa olevat kaksi alinta. Eli lukuisia kertoja Kari väitti laittaneensa koneeseen 3kpl uusia kaasareita. Saatoin antaa aika suoran palautteen pojille valehtelusta. Soitan asiasta Pertille, että miksi yksi uusi kaasari ei ole paikallaan vaikka niin on sovittu. Pertti kertoo, että sen kaasarin on tarkoitus jäädä hänelle, että laittaisi sen myyntiin pienentääkseen omia kustannuksiaan. Ilmoitan Pertille, että tämä vene pelleily loppui tähän, minä pidän uuden kaasarin ja laitatan sen itse paikalleen keväällä. Samalla kerron myös, että pyydä lasku Kaukoselta. Tämä menettely kävi hänelle.
Siirrytään ajassa kaksi päivää eteenpäin, on aika noutaa vene ja viedä se Kuopioon. Kärryyn on ilmestynyt aisalukko vaikka sanoin että älkää laittako sitä yöksi, että saan aamulla kärryn haettua. Muutaman puhelun jälkeen lauantaiaamuna klo 8 saan Karin hereille ja vyöryy krapuloissaan ulos hallista. Nyt on vuorossa sitten mystinen hintaneuvottelu kärryn vuokrasta. Pertti ei ole kuulemma halukas maksamaan kaikkea mitä huoltolaskussa on, johon on myös laitettu kärryn vuokra. Eli aikaisemmin se oli ilmainen johtuen viivästyksestä, mutta nyt kun on jäänyt kiinni paskan puhumisesta, on aika korottaa panoksia. Soitto Pertille asiasta, hän ei ole valmis laittamaan penniäkään rahaa enää kyseiseen asiaan. Kari vetoaa myös siihen, että koneeseen on vaihdettu uusia osia hänen laskuunsa, jotenka minä olen velvoitettu maksamaan hänelle 40€, joita Pertti ei suostu maksamaan. Loppu tulemana saan Karin avaamaan kärryn aisalukon 25€ hintaa vastaan, jotka lupaan sanon maksavani kun palautan kärryn. Kärry auki, Karin vittuilut kaupan päälle ja Karin saatesanoin tien päälle; ”Minua ei kiinnosta vittuakaan laitella näitä vehkeitä!!”. Muistin huomauttaa vielä että olen kyllä pannut merkille. Kärry sunnuntaina takaisin Kaukoselle, miestä ei näy. Kärry on siellä, rahat on minulla, eipä ole vielä ainakaan soitellut.
-Tomi |