Keskustelut

Veneet, välineet, varusteet - näytä keskustelu

Garmin
 
[Takaisin keskustelulistaan]
 

Otsikko : [Vt] Yamaha F40 ajoitusmerkit
Kirjoittaja : Jock51 Päivämäärä : 17/5/2021 10:32:44 Lukukerrat : 3263
Sähköpostiosoite :   Liite : * pfC7XGy.jpg (30 kb)
WWW-osoite :

Kyllä se hihna tuntuu kestävän, ei minullakaan ollut minkäänlaisia pykimisen merkkejä, vaikka joskus 2010 viimeksi vaihdettiin. Hihnassa ei ole kiristintä, joten venymä alkoi huolestuttamaan. Uusi hihna pitäisi painua sentin verran keskeltä painaessa, minulla painui kolmisen senttiä. Siinä voi olla vaara hampaalla hyppäämiseen ja tietysti katkeaminenkin. Yamahan koneen pitäisi olla vapaasti pyörivä, mutta aika kallis kokeili, jos ei olekaan.

Korjaamolla F40 hihnanvaihtotyö on luokkaa 150€ ja sen säästää, jos vaihtaa itse. Vauhtipyörän muovisuojus on neljällä pultilla kiinni ja se poistetaan ensimmäiseksi. Vauhtipyörän mutteri on 30 mm mutterilla kiinni ja siitä on hyvä vääntää nokka-akselin ajoitusmerkki kohdilleen. Ykkössylinteri on merkitty värillä. Ykkössylinterin tulpan voi poistaa, niin on helpompi vääntää.

Vauhtipyörän mutteri auki ja vauhtipyörä avataan ulosvetäjällä. Siinä on 6 kpl M8 pultin reikää ulosvetäjälle. Vauhtipyörä kartiolla, joten heti, kun se liikahtaa, niin sen voi nostaa pois käsin. Dynamon magneetit hiukan haraavat vastaan. Staattori on kolmella kuusiokolopultilla kiinni.

Staattorin voi nostaa sivuun ja johtoja ei tarvitse irrottaa. Nyt voi tarkistaa kampiakselin pään ajoitusmerkit kts. oheinen kuva. Hihnasta kiertämällä merkit paikoilleen. Hihna lähtee irti nokka-akselin hihnapyörästä käsin hivuttamalla molemmin puolin. Kun hihna on irti, niin kannattaa tarkistaa taas ajoitusmerkit.

Uusi hihna ensin kampiakselin hihnapyörälle ja sitten isommalle nokka-akselin pyörälle. Hihnan teksti tulee 'oikein päin'. Hihna asetetaan hampaille ensin toisesta reunasta ja hivutetaan paikoilleen käsin ilman työkaluja.

Tarkistetaan ajoitusmerkit ja pyöritetään konetta käsin ja varmistetaan, että hihna asettuu paikoilleen. Puhdistetaan osat ja kootaan takaisin paikoilleen. Dynamon magneetit imaisevat vauhtipyörän, kannattaa varoa, ettei sormet jää väliin. Kiilaan voi asennusta varten laittaa vaseliinia, jos se on löysästi paikoillaa. Kampiakselin mutterin kiristysmomentti on 16 kpm. Hommaan menee rauhallisesti tehden puolisen tuntia.

Hihna kannattaa tarkistaa aina öljynvaihdon yhteydessä.


  
    esikatselukuvat yllä, linkistä Liite aukeavat alkuperäiset

[Edellinen kirjoitus] [Kerro kaverille][Seuraava kirjoitus]
Keskustelualueille kirjoittaminen vaatii nimimerkin varauksen ja tuolla nimimerkillä sisään kirjautumisen.

 Keskusteluhistoria 
 Yamaha F40... Jock51 - 14/5/2021 17:32:32, ikä 1326pv, luettu 4322
 [Vt] Yamah... TimoT  - 15/5/2021 9:36:08, ikä 1325pv, luettu 3231
 [Vt] Yamah... Jock51 - 15/5/2021 14:27:40, ikä 1325pv, luettu 3227
 [Vt] Yamah... Vee-Pee  - 16/5/2021 0:17:15, ikä 1324pv, luettu 3294
 [Vt] Yamah... Jock51 - 16/5/2021 12:47:55, ikä 1324pv, luettu 3350
 [Vt] Yamah... Vee-Pee  - 16/5/2021 17:37:15, ikä 1324pv, luettu 3363
 [Vt] Yamah... Jock51 - 17/5/2021 10:32:44, ikä 1323pv, luettu 3263

  005293722