Olen suunnitellut kaukosäätöistä sähköohjausta veneeseeni (marino18 ht) jossa ohjaus on yksinuistelua ajatellen hankalasti veneen etuosassa. Eli siis ohjauksen säätöyksikkö tulisi veneen takaosaan, josta ohjaus hoituisi helposti nuppia kääntämällä. Ohjausmoottori sijoittuisi ratin toiselle puolelle niin, että rattia voisi tottakai käyttää myös manuaalisesti. Veneessäni siis etappikone ja uistelukone jotka yhdistetty normaaliin tapaan välitangolla. Kummankin moottorin kääntö hoituisi siis samalla moottorilla. Moottoriksi/säätöyksiköksi olen suunnitellut tällaista http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennitarvikkeet&sivu=moottori.edullinen&tuote=Y
Riittääköhän tuossa sähkömoottorissa vääntö? Ohjauksena veneessäni kaapeliohjaus
Onkohan joku mahdollisesti rakennellut jotain vastaavaa?
Kertokaa ehdotuksia/ideoita.. Budjetin täytyisi kuitenkin pysyä alle 150 euron.
Tuo 21Nm kääntövoima kuulostaa pieneltä jos ajattelit liittää tuon ratin akselille. Kokeilehan kääntää momenttiavaimella ratin akselista, veikkaisin vaativan melko paljon. Jonkilaisen hihnaviritelmän teko helpottaisi ko. moottorin elämää jonkin verran.
Laita uistelukoneelle oma ohjaus systeemi. Eli ratti, rumpu ja kaapeli. Uusilla osilla taitaa mennä yli putjetin. Hydraulille muuttavien tarpeettomia ohjauksia saa etullisesti. Kaapeli on ehkä se jonka joutuu mitoittaan uudella.
Tuo on antennin pyöritykseen tarkoitettu, jolloin ei sitä vastusta kuin tuulen voima antennissa. Toinen juttu on, että tuo kiertyy vain yhden kierroksen laidasta toiseen ja se kestää varmaan 10 sekuntia. 10 sekuntia on hiiskatin pitkä aika silloin kun paatti alkaa kääntämään keulaansa perässä tulevia plaanareita kohti. Lisäksi noissa on yleensä sisällä vaihtovirtamoottori tai sitten sähkömagneetti. Molemmat ovat ikäviä veneessä kun vaihtosähköä ei ole ja magneetti paukkuu.
Varmaan helpompia ja toimivampia ratkaisuja on olemassa.
Kysyppä googlelta sanalla lineaarimoottori.
Lineaarimoottori ohjaamaan uistelukonetta, avotilaan joystick ohjaus.
Saattaapi vaan hinta pompsahtaa.
Jostain käytetty kuularuuvi/lasinpyyhkijän moottori voisi tulla halvaksi. Olisi helppo tehdä automaattikeskitys muutamalla rajakytkimellä.
Jäi toi asia senverran mielenpäälle, että piti kävellä aamulla verstaalle ja tarkistaa: minun momenttiavaimessa oli ainankin sinnepäin, eli esim 4.3kg=4.2nm(newton meter). Ja esim 8kg on minusta jo ihan kohtuullinen tiukkuus. Muistakohan oikein, jos 9hp 2t yamahan kansipultit oli kolmen kilon paikkeilla. Abohan sen varmaan tietää.
Saattaapi olla, että kgs ja nm ovat sekaisin. Mutta lohtuna itseleni, kaikki hitsisaumat, pultit ja tolpat kaikkine vinotukineen ovat paikoillaan, jotka olen tehnyt aikani kuluksi. Mutta tässä vanhempikin harrastelija vielä oppii kaikennäköistä.
Terve,
Noissa antenniroottoreissa kierrosnopeus on 1 r/min tai alle. Onkohan se hieman hidas kääntämään moottoria? Vaihtoehtona toki laittaa siihen välitystä.
--jassi
Miksi 21NM kuulostaa pieneltä. Jos puhutaan samasta, mitä momenttiavaimessa, niin normaal räikkävarrel ko vääntö mahdoton, tai sitten pitää olla "150kg:n" hauis.
Korjatkaa tietoni!!!!!!!
Oma veikkaukseni/pelko oli myös että mahda tuo 21 Nm riittää, mutta tosiaan välitys on ko. paikkaan melko helppo rakentaa, koska tyhjää tilaa runsaasti. Täytyypä hankkia momenttiavain:) Tietysti jos joku tietää mistä saisi tehokkaamman sähkömoottorin ja ohjausyksikön tällä budjetilla, niin ainahan tuo helpottaa jos ei välityksiä tarvitse tehdä..
Ei houkuttelisi kyllä tuo kaksoisratti ratkaisu, koska etappimoottori toimii samalla peräsimenä, niin parantaa ohjausta jos kummatkin kääntyisivät.
Pyöriikö joku kuorma-auton tai miksei henkilöauton tl-pesurin moottori molempiin suuntiin? Onko siinä tarpeeksi voimaa? No jos pyörii, voi suunnanvaihdon toteuttaa ihan tavallisella kaksirivisellä keinukytkimellä; ON-EI-ON. Kunhan katsoo, että kytkin kestää tarpeeksi virtaa. Joku nopsaan mietitty voisi olla tuotenumero 5211 240 www.kouluelektroniikka.fi -kaupassa. Riittääkö sitten 15A, pitää sinun mittailla.
Tuossahan on myös muistettava, että ratti pyrkii kääntymään itsekseen eli koko ajan saa olla sormet napilla.
Yhden takilan olen nähnyt, jossa on tl-pesurin moottori, mutta myös välitys hammasrattailla.
Tuo antenninkääntö moottori olisi vaan ollut perhanan kätevä paketti, jos vain teho riittäisi. Onko varmaa tietoa että tuo on vieläpä noin hidas, 10 sekuntia?. Kun ei näistä sähköhommista mitään tiedä, eikä antennikääntömoottoritkaan ole vahvinta alaa niin, olisi paras jos löytyisi valmis paketti. Romiksilta varmaan löytyisi käypäisiä moottoreita, mutta muut hilut? Kytkin saisi olla tuollainen potentiometri tyyppinen nupikka (ei pelkkä on-off-on), vielä jos kääntönopeus lisääntyisi nupin ääripäissä niin aijai se olisi hyvä. Pystyisi tarvittaessa tekemään nopean kääntöliikkeen vääntämällä nupin kaakkoon, mutta toisaalta 0-asennon molemmin puolin kääntö olisi hidas/tarkka.. Mutta taitaapa olla niin että sellainen laitteisto vaatisi isomman tukon seteleitä, ja vähintään sähköinssin paperit:)
Noniin, oli moinen keväällä suunnitteilla, tuli vain käytännön syyt esteeksi, toteutus piti kuitenkin mennä seuraavasti: Normaali kaapeliohjaus rumpuineen päivineen laitetaan alkuperäisen ohjauksen rinnalle. Työmoottoriksi esim tuulilasinpyyhinten mosa, tiukempaa löytyisi tosiaan sähkölasien moottorista. (oli joskus accord, ja ihan sikanopeat/vaarallisen voimakkaat akkunat noissa). Moottori asennetaan ohjausakselille, siinä välissä täytyy olla vain säädettävä kitkajarru, jotta sähköohjauksen rummun saa vapaasti pyöriväksi ratista ajettaessa. Sähköinen ohjausrumpu mielellään ratin lähelle, jolloin sähköohjauksesta manuaaliin siirryttäessä homma sujuu nopeasti. Kaapelin täytyy olla vain hyväkuntoinen, jotta ei raskaanna tavattomasti normaalilla ohjauksella ajettaessa. Edellinen ohjaus toi hiukan samalla periaatteella, eli ylimääräinen kaapeli liikkui pääkaapelin kanssa rinnan, ja toimi ihan kivasti lukuunottamatta pieniä protoasennuksesta johtuneita suunnitteluvirheitä. Tuntuikin niin hyvältä palauttaa tuo mieleen, että taidan kyhätä itsekin moisen avotilan ohjauksen, kun ei taida simradiin vielä nyt pystyä...
T:R
En pysty sanomaan onko tuossa kierros juuri 10 sekuntia, mutta suuruusluokka on oikea. Pitää muistaa käyttötarkoitus. Jos pitkä televisioantenni pyörii viuhumalla, ei se ole pitkäikäinen, eikä asetu oikeaan suuntaan helposti.
Tuossa nimenomaisessa laitteessa näyttää olevan sellainen ohjausrasia, jonka nuppi käännetään siihen suuntaan johon antennin (peräsimen) halutaan asettuvan. Käännön jälkeen sitten odotetaan. Moottorin ohjauksessa tarkoittaa, että ensin käännetään nuppi N>S ja odotetaan, että vene alkaa kääntymään. Sitten arvioidun ajan kuluttua nuppi takaisin. Jännää puuhaa :)
No eihän siihrn nyt mitään automaatti keskitystä kannata laittaa, voi sivutuulessa olla meno aika hankalaa, jos kone kääntyy keskelle aina ohjaus lopetettaessa, Eli kyllä sitä konetta joutuu kääntelemään ees sun taas, veneestä riippuen toisissa enemmän, toisissa vähemmän.
T:R
No näin on. Eipä se keskitystä tarvii. Mutta ois aika heleppo tehä kuularuuvista tai lineaarimoottorista tommonen joystick ohjaus. Tai ohjaus polkimilla, hands-free väsytystilanteessa ;)
No näin.. ;) harmi, kun ei nyt toimi kuin ajatuksen voimalla, kun mä oon yleensä ite sielä kopissa silloin, kun väsytellään... ;(, noh toisaalta parempi onkin, niin ei noi junat karkaile niin usein..
T:R
Jos joku saa tehtyä mallin "köyhänmiehen kauko-ohjaus", niin varmasti on kiinnostuneita kokeilijoita kyseiselle mallille. itsekullakin on varmaankin tullut joskus tilanne, jossa tarvittaisiin pari ylimääräistä kättä ohjaamaan ja kelaamaan kaloja/maapalloja hirmuisella vauhdilla veneeseen.
Toivottavasti saamme kuulla moisesta toimivasta kehittelystä jo piakkoin.
Jos oikein muistan, niin esim. autonmoottorin kampiakselin siiva oli 18nm+ 180 astetta. Nm meni normaali momentilla, mutta asteet metrin jatkolla hampaat irvessä. Kyllä minä ainankin kannenpultit saan 8nm:n vääntää jo muulla kuin ranteella.
Ei ole tai kannattaa heittää se momenttiavain mäkeen tai sitten sulla on kirjoitusvirhe
1 kpm = 9,81 Nm
1kgm tarkoittaa varmaan 1 kpm, mutta pääasia on, että yksikkö on noin 10 kertaa suurempi kuin Nm.
21 Nm siis noin 2 kpm.
Auton pyörän pultin kiristysmomentti on tyypillisesti 10 kpm:n paikkeilla, yleensä kai hieman alle ja 3 kiloa perämoottorin kannelle on varmaan totta, ei niitä pikkupultteja parane sen kovemmin kiristää.
puhut asiaa. Maa vetää puoleensa n. 100 g kappaletta 1N voimalla joten yhtä kiloa se vetäisi n. 10 N voimalla jolloin 21 N voima vastaisi n. 2,1 kiloa ja saman verran kilopondeja.
Kiitoksia vastauksista..Keskustelua onkin syntynyt runsaasti, hyvä niin. Tulin ainakin vakuuttuneeksi siitä että, ko. antenninkääntö moottori ei ole teholtaan riittävä. Tosiaan en muistanut kuinka nuo Nm muuntuu kiloiksi, eihän tuo 2,1kg riitä mihinkään. Täytyypä alkaa metsästelemään sopivaa moottoria, miel. sopivalla välityksellä. Netistä sellaisia tuskin löytynee, mutta täytyy lähteä romiksilta puuhkijän moottoreita kyselemään, jos sitten riittää siinäkään teho:)
No riippuu rungosta, ja mitä pyörittää, mutta karkeasti sanottuna riittää. Rumpuun et vain voi sitä yhdistää, kieppuu liian lujaa. Joskus ajelin tuommoista ruuvipenkistä lainattua harvakierteistä tankoa, mutteri liikkui 30 cm matkan n. 2sek, ja voimaa oli niin paljon, että ukko irtos lattiasta, kun yritti vastaan laittaa ;) Kone tosin ammattimallia, mutta noin esimerkkinä. Laitoin joskus samaisen rungon poijaan poljettavaan traktoriin, ja 12v akku peräkärryyn. Testiajo päälle, johdot suoraan napoihin kiinni, ja voi pahus, kun sai juosta perässä. Kulki liian lujaa, ja nurmikkoon jäi savinen rantu.. ;)
T:R
Välitys ei ole vaihtoehto.
Rotaattorin sisällä pyörii yleensä sähkömoottori 2-3000 kierrosta minuutissa ja rattaistolla nopeus lasketaan tuohon 1 r/min arvoon. Ei olisi kovin mielekästä nostaa kierroksia takaisin johonkin 5-10 r/min arvoon sillä häviöt lisääntyvät runsaasti ja vääntömomentti pienenee entisestään.