Mikä on tämän hetkisistä isoista kelkoista paras? Onko edelleen järvirosvot? Eli mikä on hintalaadultaan hyvä. Järvirosvot maksavat n. 180 eur pari, onko hintansa väärti? Kerokaa kokemuksenne jos halvennista kokemusta? Vauhti johon kelkat tulee on pääasiassa 3,5-5.5 km/h. Käyttö pääasiassa järvellä.
Mulla tulis omatekoiset myyntiin, hieman isommat kuin järvirosvot, materiaali alumiini. Lisäksi vielä kelat.
En saa kuvia tähän hätään, kun tavara on 127km:n päässä. Hintaa paketille tulis kokonaisuudessaan 100 eur. Laita sähköpostia jos kiinnostaa, niin voin yrittää järjestää kuvat.
mega shiit :) tai merirosvot... tai sit teet itse kunnolliset.... ei plaanarin tekeminen ole paha homma... 1 suksinen toimii loistavasti kunhan on riittävän pitkä.. nim juuri omat valmistanut .. 1,5m.... :) kustannus-arvio alle 50e pari siis pokatulla alumiinilevyllä ja viemäriputkikellukkeella
Tuossa plaanarissa on automaattinen vetopisteen muutosmekanismi joka muuttaa tai siis säätää asetettua vetopistettä eteen tai taaksepäin aallokon mukaan ... antaa hiton tasaisen vedon ja V A R M A S T I riittävän kovan... voit vaikka pistää 3 isoa dipsyä ja paljon muuta rautaa plaanariin ja kelkka ei muutu peräplaanariksi :).... siis jos iso aalto iskee planariin niin vetopiste siirtyy vedon lisäyksen myötä eteenpäin joten kelkka vähentää vetovoimaansa kyseisen lisävoiman ajaksi eikä kiihdytä vauhtiaan ja palautuu aallon ohitettua aiemmin asetettuun voimaan ja tämä myös hidastaessa siis jos vetovoima heikkenee niin vetopiste siirtyy taaemmas joten kelkan vetovoima lisääntyy... kelkalla voi siis kääntyä helpommin pienessä tilassa niin ettei narut roiku vedessä :)... kuvassa mekanismi on toisella puolella..... TIETYSTI... :) kaikessa yksinkertaisuudessaan siinä ei ole oikeastaan edes liikkuvia osia ... heh...
Tuollaisten 'Popo-plaanareiden' sukset valmiina ja vielä on hiukan epäselvää kuinka nuo vetonarut on viritelty. Kuvia on myöhemmin tässä ketjussa, mutta en osaa hahmottaa noiden narujen pituuksia.
Jos Popo-Joni Harju lueskelee näitä juttuja niin voisitko valottaa tuota narumekanismia?
Toki muidenkin apu otetaan kiitollisena vastaan.
Kiitos.
t. PeSu 0405543846
Yksisuksinen etenee niin kepeästi että kunhan ovat saavuttaneet paikkansa niin kulkevat todella sulavasti... eivät siis jarruta sinänsä menoa... ellei vetopistettä esisäädä liian taakse/kireälle... plaanarinaru tosin pitää olla hyvin liukasta kun kelkat vetävät niin sivulle ettei meinaa laukurit laskea (ainakaan tuulenpuolelta)... Viimevuonna minulla oli käytössä tuota vähän pienempi (1,3m) prototyyppi (puinen) se toimi aivan älyttömän hyvin ja veti kyllä kovempaa kun merirosvo eikä missään olosuhteissa jäänyt taakse ja parhaillaan vedossa olikin 3 kpl isoa dipsyä ja kasa muuta lyijyä eikä plaanari ollut moksiskaan.. nyt teetin 4x2 suksea Plansonilla Virkkalassa jotka maksoivat yhteensä 100e (pokatuilla reunoilla) siis neljälle veneelle plaanariaihiot... viemäriputkikelluke ja tulpat taitaa maksaa n. 10e parille ja sitten rosterilenkkejä 4 kpl/ suksi... 2e ketale eikä oikeastaan muuta tarvikkaan sillä loput hilut kalamieheltä löytyy varmasti kotoa...Kunhan tämävuosi vielä testataan näitä uusia alumiinisia niin saatan vaikka ensikeväänä muutamia tehdä halukkaille.... näitä on turha pikkuvesistöissä kyllä käyttää kun levitystarve on sellainen että pienemmilläkin pärjää... Merelle...
Ja minä kun luulin, että omat 120cm kaksisuksiset on isot... Mä ilmoittaudun kuitenkin jo tilaajaksi jos myyntiin asti noita teet, noissa on selvästi ne ominaisuudet mitä kunnon kelkassa pitää olla (massaa ja levityskykyä) ja vain yksi lapa tilaa viemässä.
Ja minä kun luulin, että omat 120cm kaksisuksiset on isot... Mä ilmoittaudun kuitenkin jo tilaajaksi jos myyntiin asti noita teet, noissa on selvästi ne ominaisuudet mitä kunnon kelkassa pitää olla (massaa ja levityskykyä) ja vain yksi lapa tilaa viemässä.
Mousemaisteri nappaas lisää kuvia kyseisestä laitteestasi, näyttää sen verran hmm.. voisinko sanoa koomiselta laitteelta, että mielenkiintoni heräsi sitä kohtaan! :D
-Tomi
Fotoo tulee... TÄMÄ LAITOS ON SIIS KYSEISENÄ KOKOONPANONA VASTA KERRAN TESTATTU ja silloin vetopiste oli aavistuksen liian takana (50cm kokomitasta) ja tuo tuntuisi olevan aivan maximaalinen vetopiste joten siirsin sitä vetopistettä 40cm maximimitasta ja eiköhän tuo ole hyvä sillä siihen jää vielä 10cm siirtovaraa ja näissähömmissa 1cm on tosi merkittävää.. :)
UP näistä on ollut kysymyksiä joten pistin uppia mitoista ja mallista niin osaavat löytää..Vetopiste saisi olla vieläkin edempänä n.5cm ja voihan sitä sitten joustimen kireydellä säätää taaksepäin jos niikseen tulee...lisäksi kelluke saisi olle hieman suurempi paremman havainnoinnin vuoksi.