Mites on Pilothouse -veneissä lasit (pleksit) pysyneet naarmuttomina? Vai naarmuuntuuko helpostikin? Tuo kölirauta asia kiinnostaa itseäkin. Toki jos uuden paketin hankkii, niin köliraudanhan saa laitatettua mahdollisesti liikkeessä.
Mikä on ollut viimeaikojen realistinen pakettihinta, millä noita venepaketteja on liikkeistä ulos 'kannettu'? Toki riippuu koneesta, mutta esimerkkejä kaipailen.
Kuume on kova ja kyseinen vene polttelis kovasti...
Oletko ollut tyytyväinen Pilothouseen? Ittellä vähän polttelis..En ole vielä 580stä livenä nähnyt ainoastaan 500n, jossa bunkkaosasto oli aikasta ujo. 580ssä ilmeisesti jo mahtuu nukuskelemaankin ihan mukavasti. Koneen kokoa olen myös miettinyt, paatti tulis pääasiassa uistelukäyttöön. Kuinka toimii kovemmassa kelissä? Ottaako tuuleen pahasti? Pilotti taitaapi olla ehdoton jos yksin vetelee? Onko ovi aukko 'miehen mentävä' vai paukkuuko karmit tilanteen ollessa päällä?
Laitoin tuohon alle kommenttejani kysymyksiisi, toivottavasti niistä on sinulle apua.
Oletko ollut tyytyväinen Pilothouseen? PH on täyttänyt sille asetetut vaatimukset hyvin, meillä käyttö vetouistelua ja muuta kalastusta sekä päiväretkiä, kyllä siinä kaksi aikuista mahtuu yöpyynkin ihan hyvin ja nyt tulevana kesänä on suunnitteilla Tampere - Hämeenlinna - Tampere reissu.
Ittellä vähän polttelis..En ole vielä 580stä livenä nähnyt ainoastaan 500n, jossa bunkkaosasto oli aikasta ujo. PH 500 on kokoluokkaa pienempi, ei sen kummempia kokemuksia siitä.
580ssä ilmeisesti jo mahtuu nukuskelemaankin ihan mukavasti.
Kyllä siihen kaksi aikuista mahtuu nukkumaan. Varustelua kaipaa jos enemmän aikoo retkeillä (verhot, tyynyt/patjat, lämmitin/keitin jne.)
Koneen kokoa olen myös miettinyt, paatti tulis pääasiassa uistelukäyttöön. Minulla on koneena 115 Optimax, menee uistelussa hyvin, joskus käytän jarruämpäreitä jos haluan nopeuden alle 2 solmun.
Kuinka toimii kovemmassa kelissä?
Tampereen Pyhäjärvellä ei sellaista keliä nouse etteikö PH:lla pärjäisi, kovasta kelistä ei sen vuoksi ole oikein kokemuksia. Vastalaineeseen kovempaa ajettaessa paukuttaa jonkun verran joten sen takia tulee himmattua vauhtia alas.
Ottaako tuuleen pahasti? Onhan siinä tietysti tuulipintaa mutta en pitäisi tuuliherkkänä, pienellä nopeudella pohjan kölimäinen muoto edessä autaa suuntavavuuden kanssa.
Pilotti taitaapi olla ehdoton jos yksin vetelee? Autopilotti langattomalla kauko-ohjauksella on ehdoton juttu yksin uistelevalle. Minulla sellainen on ja Bay Starin hydrauliohjaus (en tiedä mikä on nyt ensiasennusohjaus mutta silloin 2006 joku muu kuin Bay Star)
Onko ovi aukko 'miehen mentävä' vai paukkuuko karmit tilanteen ollessa päällä? Mikä on miehen koko? Kyllä siitä kulkeen mahtuu mielestäni ihan hyvin isompikin kaveri...itse olen yleensä avotilassa ja ajan autopilotilla. Hytin seisomakorkeus on loistava juttu samoin kuin avotilan lippa ja sen antama suoja.
Lukittavat säilytystilat ovat hyvät, hytin liukuoven lukko tosin kannattaa viritellä paremmin murron kestäväksi...sumppu on käytössä kätevä.
Jos haluat kuvia niin laita mailia profiilin osoitteeseen.
Itsellänikin on PH 580 ja nyt kysyisinkin, onko kukaan sellaiseen asentanut kölirautaa.
Ei millään raaskisi neitseellistä lasikuitua tärvätä, jos haluaa rantautua.
Täytyykö se asentaa ruuvi / Sikaflex yhdistelmällä?
Luulisi tänä päivänä löytyvän sellaisiakin liimoja kautta massoja, millä rauta pysyy pohjassa ilman ruuvin reikiä.
Ketjun aloittajalle voisin kommentoida veneestä, että on hintaansa nähden erittäin hyvä vene. Tukeva, hyvät säilytystilat ja takakannella on tilaa vaikka tanssit pitäisi. :) Omassani on koneena 80 Mercury.
Negatiivisena puolena pitäisin akryylisia ikkunoita. Erittäin naarmuherkät. Mahtaako ne saada ennalleen hiomakoneella ja -tahnalla?
Lämmitin on hyvä olla olemassa, jos yöpyä aikoo ja tottakai kylmemmillä tai sateisilla ilmoilla muutenkin.
Itselläni on Safire 1600. Pieniruokainen virran- ja polttoaineenkulutukseltaan, hyvä valinta.
Ei muuta kuin kaupoille vaan. Nythän sitä myydään taas vähän nätimmällä nimelläkin = Quicksilver. ;)
Kiitoksia Shanghai ja HL kommenteista!! Juu saa nähdä käykö kuume sietämättömäksi ja joutuu alistumaan kaupoille. :) Siinähän se lohen kilohinta taas pääsisi uusiin lukemiin..
Tuosta köliraudasta noin yleensä ajatusta. Laita vaikka muovinen suoja liimalla keulaan mielummin kuin ruuvvaat köliraudan paikalleen. Esim vaikka tuollainen Keelguard joka aukeaa tuossa linkissä.
Kölirauta on luonteeltaan sellainen kapistus joka vanhassa veneessä aina vähän ongelmallinen. Jos rauta osuu johonkin aidosti rantautuessa, siinä ne kiinnitysruuvvit tuppaavat alkaa falskaa ennemmin tai myöhemmin jonka jälkeen rupeaa lasikuitu pehmenemään ja korjaushommat odottaa.
Arvoria, Pilothouse 580 ja Pilothouse 640 myyneenä sanoisin että 640 on paras valinta siksi että pidempi vesilinja tekee hyvää meriominaisuuksille. 640 on paljon rauhallisempi kuin 580 joka on hiukan kiikkerä. Varsinkin liussa ero tulee esille.
NM
kaverilla ois myynissä trailerin ja takiloiden kanssa niin ja on plotteri ja kaiku (navmann)paketti 2004 erittäin vähän käytetty kone 90 optimax oisko ollut 90 tuntii ku oli mulla kiinni tietokonessa on kuin uusi.
niin se hinta 14.000 eskoo ja mulle voi soittaa 0468782128 tai suoraan anssille 0400894003 löytyy myös netti veneestä ei nut oo linkki mutta kyllä etsivä sen löytää
Onko kellään kokemusta tuon keelguard-suojalistan laittamisesta. Eli huomiot asennuksesta, mitä maksaa ja mistä tuota kampetta saa. Ollut itsellä ajatus kölin suojaamisesta ainakin edestä. Joskus oikein sydämestä ottaa kun joutuu kivisellä rannalla touhuamaan.
Valmistaja ei suosittele traikkuveneeseen (kölirullat)
Muuten ei mitään käryä. Parempi kait kuin tyhjä, ja asiallisesti viety myös sivuille. Tuo kannattaa tarkastaa, kuinka taipuu terävään keulaan, pilotissahan todella terävä ihan keulasta.
T:R
gookeli näytti että Motonet möisi keelguardia mutta en keksi miksei siinä voisi toimia joku toinenkin vastaava tuote. Amerikkalaiset venevarustekaupat on yleensä tuollaisen roinan taivaita (esim Westmarine tai Overton´s) eli sieltä voisi löytyä runsaammin vaihtoehtoja kuin kotomaasta. Toisaalta keulassahan on loppupeleissä melko pieni ala joka ottaa aina enemmän tai vähemmän samasta kohtaa pohjaan kiinni eli melko pienelläkin lärpäkkeellä voisi tulla menestyksekkäästi toimeen.
Joskus viime vuonna näin aiheesta artikkelin venemestari-lehdessä ja olen vakuuttunut listan toimivuudesta. Hyvä tietää, että motonet myy ko. keelguardia, sieltä löytyy melkein aina edullisimmin.
Aiheesta osittain lipsuen ostin huopakumisaappaat paikallisesta urheiluvälineliikkeestä. Good Yearit oli kumpparit nimeltään. Pilkkireissua varten nimittäin. Paikallinen kauppias antoi hyvät prosentit alennusta - näin luulin ja uskoin.
Perhana, Motonetissa oli 10 euroa halvemmat - kun siellä kävin uistimia kuolaamassa. Ja vielä -motonet voisi maksaa minulle osingot mainostamisesta.
Joskus näihin tutustuin kun oli ajatus veneeseen laittaa. Itse jäin siihen ymmärrykseen, että keelguard on pirun kallis. Samaa tavaraa myydään ilmeisesti 'metritavarana' muiden kauppojen toimesta ja hinta silloin murto-osa tuosta keelguardista. ao. linkki jäi omiin bookmarkkeihin. Laadusta, asennuksesta, tms en osaa sanoa mitäään, mutta tee-se-itse miehelle ei varmasti ole tekemätön paikka.
http://www.primolister.com/K%C3%B6lilistat-5598.aspx