Mikäs kalansaannin tilanne näin pariviikkoa ennen kisoja???
Itse en ole päässyt vähään aikaan kalaan per..... flunssan takia(1kk jo kestänyt):(
Onko pintavesi minkä asteista tällä hetkellä??
Tiedän jo valmiiksi ettei tähän paljoa vastauksia heru mutta kuitenkin ;)
T:StS
Järvelle N.Y.T !:) vaikka aika tukevasti tiputtaa vettä.... eilen 3h ainut kalakontakti yks karkuutus veneen vierestä.
Takilankuula jämähti myös kiinni johonki vanhaan verkkonaruun 15m syvässä. en tiiä mikä siel oli kiinni toisessa päässä mut veneen meno loppu ku seinään. Oli takila revetä liitoksistaan ku väkisin kelasin toisen pään veneen viereen. Pari Rapalaa tuli vaivanpalkkaa. en ilmeisesti ollu ainut siihen on ajanu:)
Perjantaina olis tarkoitus mennä pyörähtämään aamusta järvellä, suuntana pohjoinen, onko parvia näkyny kaiuissa ja jos on niin missä päin? kinansaaren pohjoispäässä ja leppäniemen suunnalla kuulemma partteja ollu reilusti.
Viime viikonloppuna kävin vetämässä muutaman tunnin setin pohjoispuolella ilman kalahavaintoja. Vesi oli viilentynyt aikalailla ja kaiun mukaan oli muistaakseni jotain 13 asteista. Huomenna pitäisi mennä Päijänteelle uistelemaan pariksi päiväksi. Saas nähdä oisko siellä kala otillaan. Seuraavana viikolonppuna olisi taas tarkoitus mennä Vuoharille vetämään la-su kunnolla ajan kanssa. Tuleviin kisoihin en töiden takia pääse osallistumaan vaikka alunperin oli tarkoitus...
Oliko paikka kinansaaren länsi puolella 37m syvänteen kohdalla? Itselläni jäi n.3viikkoa sitten tintti ja vk-houkutin levy. Takila oli siinä kohtaan 17m syvällä. En nähnyt mihin jäi kiinni siimat meni vain poikki!. Huom. Kala se ei ollut!
Olin eilen vetelee muutaman tunnin kinansaaren sivussa ainoat tapatumat 40cm järvilohi--> cr ja 3.8kg hauki.Tämä vuosi on ollut tähän mennessä mitta kalojen suhteen erittäin huono. Ehkä tosin on himmannut järvelle lähtemistä, koska siellä on tullut ainastaan alamittoja. En tiedä miten muilla???
Se oli Pukkisaarten ja Kapasaaren välissä lähempänä isompaa Pukkisaarta.
Viikonloppuna tuli vedettyä ehkä yhteensä 12h. Yks komee mittakalan karkuutus Lauantaina, veneeseen asti ei koko vkl. mitään. Käsittämättömän hiljasta.
Hiljaista on ollut juu. Niinkuin aiemmin kirjoittelin niin kauden avausreissun mittakalan ja seuraavan mittakalan väliin mahtui 20 tyhjää/alamitta reissua, eli käyty on mutta hiljaista ollut viime vuoteen verrattuna:(
Mistä moinen hiljaisuus mahtanee johtua? Onko mielipiteitä? Itse veikkaan, et on kalat vähissä. Tainnu sitten viimevuonna tarttua koukkuihin sen verran paljon...;)) Kalastuspaine jakuvassa nousussa, istutukset ei kuitenkaan.. Kyllähän se vaan on niin, et ei sille taida muualta selitystä löytyä. Kalat lähtee tehokkaasti uistelijoiden kyytiin. Itse käyny muutaman kerran ja kyllä on ollu surkeaa.. Muutamia kaloja olen vapauttanut.
Hiljaista ollut itsellä kanssa koko kesä, alkukesä meni tosin pipariksi muiden kiireiden kanssa ja heinäkuun lomalla ei ukkokaan enää jaksanut veneessä istuskella...
Järvilohia juttujen perusteella on tosin kai ollut aika hyvin, muutaman verkkomiehen kanssa juttelin, niin ainakin heillä oli kesä-heinäkuussa aika monesti saaliina järväri lähinnä lohisiimassa tai muikkuverkossa. 7,5kg:nen oli muistaakseni suurin kesäkuulta.
Itse en jaksa uskoa kalojen vähyyteen ensimmäiseksi, ensisijaista syytä ajattelin kelejä. Ennätyslämmin kesä, kuitenkin mónasti ollut matalapaine(ei paras ottikeli), harppauskerros ollut viimevuoteen verrattuna yllättävän pinnassa. Viimekesänä paljon syvemmällä. Lisääntyneet kovat tuulet jotka sekoittaneet tehokkaasti vettä ja näin vaikuttaen myös harppauskerrokseen. Suurin osa kaloista joita tutut ja itse saanut tänäkesänä tulleet 12-pinnan väliltä kun viimekesänä suurin osa omista reilusta 10kpl. +60cm. järväreistä tuli 18-10metrin väliltä. Saalisparvet jatkuvasti jostain syystä hajallaan, ei havaintoja tänäkesänä isoista muikkuparvista. Nämä omia ajatuksia tästä kaudesta tähän mennessä. Tai sitten miesten taidot ovat huonontuneet itse mukaan lukien;);)
Ps. Huomion arvoista omalla kohdalla on ollut tänäkesänä taimen voittoisuus alamitoissa, kun viimekesänä niitä tuli vain pari kappaletta.
Itselläni kanssa on ollut taimen (alamittoja) enemmän versus järvilohiin, mitä aikasempina vuosina. Sitä samaa olen kuullut muilta kavereilta.Kireitä siimoja syksyn kylmeneville vesille.
Tietämälläni suppealla otannalla on tänävuonna tullut paremmin mitallisia järvilohia kuin viimevuonna. Noin reissu per kala. Alamittojakin näkynyt. Painotukset 60grammaa ja siitä syvemmällen. Viralliseen 50 cm alamittaan siirtyminen oli hyvä! Joko ensivuonna on 60cm ??? Järvihän on kirkasvetinen ja syvä.
kaiken rehellisyyden sekä kuulo havaintojen perusteella ja nimissä on todettava että kalan saanti ollu ihan käsittämättömän huonoa.. Ainakin pohjoispäässä leppäniemen ja paljakan aluella.. Toivottavasti ens lauantai kaiken muuttaa voi..
Totta puhut.
Ainakin omalla kohdalla ollut huonovuosi Vuoharilla, mikään viimekesän väreistä, syvyyksistä ym... ei ole pelannut.
Tosin epäilen vahvasti kelien vaikutusta osittain ainakin moiseen niinkuin aiemminkin olen kirjoitellut.
Ps. voihan se olla että Kisassa tulee paljoltikin kalaa nyt tahi sitten ei;) Viikonloppunahan se meille sitten selviää:)
Viime ja edellisen kesän väreistä on yksi pelannut, alku kesästä.. sen jälkee hyyty sitte sekin.. hupusta siis puhe.. voihan se olla että meikäläinen on sen hyvin pienenkin taidon virityksestä mut itselleni onneksi muillakin on ollu yhtä huonoa.. viime lauantainaki melkei 6tuntia vetoa ja yks 45cm taimen keskeltä selkää.
Sunnuntaina 5 tuntia vetoa ja 2 alamitta lohta kävi kääntymässä veneen vierellä. Muita veneitä ei juurikaan näkynyt, taitaa muut tietää että mittakala on tiukassa. Veden lämmöt 11-11,5 astetta.
Viime la ja su yht. noin 5h vetoa pohjoispuolella tuloksena kaks alamitta lohnaa. Pirun tiukassa on mittakalat olleet viimeaikoina, mistä sitten lienee mahtaa johtua. Onkohan istutus määrät olleet vähäisempiä viime vuosina...
Palosaaren phjoispuolella oli viikonloppuna enemmän parvia ku oon nähny koskaan vuohijärvellä. Ylös en niitä tosin sieltä saanu. Ois pitäny olla dynamiittia:)
Palosaaren pohjois rannalla näky elovedossa komee lohen loikka noin. 20metrin päässä veneestä ja kalaa oli palosaaren ja mölön vuoren välissä pirusti. mut eipä sieltä silloin tullu ku pari n.40cm lohta joista toinen oli saanu aika ison purema jäljen pyrstöön.. mutta, huomen aamulla koittelemaan ja saa nähä miten äijien käy..
Eilen saatin 2kg lohi. Aika arkoja tuntuivat kalat olevan, syöttejä meni jonkun verran, mutta keli oli hieno! Pinnassa tuntui syöntiä olevan, mutta kaiku näytti parvien olevan kuitenkin aika syvällä vielä.
Perjantain saldo oli yks alamitta ja yksi mitta lohi. Potkuripyörteestä. syöttiä oli kyllä tosiaan käyty maistelemassa mut kun ei kiinni jää ni ei jää.. noh, huomenna uusiks.. :)
Eipä ole paljoa hävinnyt jos ei ole vesille kerinnyt. Viime vkloppuna vetelin la-su yht. 6h eikä kaloista ollut mitään havaintoa. Todella hiljaista ollut viimeiset reissut. Ei edes nakit ole häirinneet. Käyn varmaan vielä marraskuussa, jonkun kerran kokeilemassa, mutta sitten uudella innolla taas ensi vuonna.
Eilen su sumun saattelemana järvelle,2 alamitta taimenta saldo
leppäniemen kärjestä ja kinansaaren sivusta.Veneitä paljon
samoilla alueilla 10kpl? vetoa oli meillä 5.5h
Lauantaina tuulessa Jaalan kuisaaren etelä päässä 5h munat pataan, yksi mahdollinen karkuutus. Veneitä oli ruuhkaksi asti.
Sunnuntaina sumussa 4h vetoa pohjois päässä ja kinansaaren edessä munat pataan (veneitä edelleen tajuttomasti). Kiva kuulla, että jotkut saa. Välillä luulee, että onko kalat kuolleet johonkin tautiin. Mahdollisesti pyhäinmiesten päivän viikonloppuna uudestaan yrittää, jos kelit suosii. Oliko mittakalojen vetäjät pyytämssä raksilla, vaapuilla vai pelleillä?
Pe-Su vetoa pohjoisessa.
Yhden n.3kg kalan karkuutus heti tärpistä ja yksi 64cm lohi mainittavia tapahtumia. Alamittoja riesaksi asti, ehkä 50-60kpl kokoluokassa 45-58cm.
Pe kaksi alamittaista, la 5 alamittaa, su pieni 2h pyörähdys pohjoispäässä ilman kontaktia. Noista alamitoista oli yksi nieriä ja lopuista tais olla 2 järväriä ja 4 tanea.