Eli mites on palstalaisilla jakaantunu tuo eri merkkisten raksien/huppujen valikoima. Käytättekö vain yhtä merkkiä, vai saako peliaikaa useamman valmistajan tekeleet setissä päivän aikana.
Itse uistelen pääasiassa järvilohta ja käytössä As ja Vk-huput aikalailla tasapuolisesti.
Mainittakoon vielä että Vk:n viritys pyyntiin nopeampaa, mutta kuitenkin ne suurimmat on tulleet toistaiseksi As:llä.
Tiedä sitten onko tuo sattumaa vai ei, mutta minkäslaisia tuntemuksia muilla asiasta.
Järvellä AS ja nykyään on myös olen alkanut kiinnostumaan opettelemaan Salsan säätämistä, etenkin pienille syöteille. Myös muutama VR pääsee vakiokokoonpanossa vetoon.
Kaikkien noiden huppumerkkien yläpuolella on kuitenkin täkykalat. Huonoilla täkykaloilla siitä hommasta ei nimittäin tuu mittää...
Vastaus tuhon alkuperäiseen kysymykseen on kuitenkin AS . . . Ensimmäiset täkyseni niihin virittelin aivan vuosituhannen alun sulilla ja on käytössä ollut siitä lähtien... Siitä on seurannut, että se merkki on parhaiten 'hyppysissä' Tämä lienee se suurin syy suosikiksi...
Viime syksynä aloin uittamaan myös Salsaa juuri pienemmän täkysen huppuna ja hitaasti ja varmasti siihenkin vaan on tuttavuutta tehty ja jopa kalaakin saatu... Tämän kauden suurin tuuli juuri salsalla ja hyvin pienellä salakalla.
Salsa on kaikista hupuista muotoilultaan eniten raksihupun näköinen ja omassa käytössäni AS on hupuista kaikkein monikäyttöisin...
V-P M
Peliaikaan suhteutettuna eniten kalaa on mulla antanut Minnow Teaser.
Tosin AS, VK ja salsa ovat kaikki myös käytössä. Syötin koko on tärkein tekijä joka minulla määrää sen mitä merkkiä sidon tapsin päähän.
JH
Kyllä ne AS:n kypäriä on kaikki,erilailla tuunattuna.Niin huonosti ei vielä mene,että olis pitäny merkkiä vaihtaa.Ja mitä V-P tuolla mainitsi,on oleellisempaa vetää kunnon syöteillä kuin millä tahansa hupulla.Mutta yhtä väriä en vaihda,alkuperästä Kaijomaan maalaamaan kulta-violetti kromia.
Syynä yhteen merkkiin jökkiintymisellä on se,et ei sitä vieläkään ole hanskassa kunnolla vetää tuolla yhdellä merkillä,kun otetaan kaikki ympäristötekijät huomiaan.Opetellaan nyt ensin tällä onkimaan pyytävästi,sitten voi ruveta treenailemaan muilla... :)
Raksiuisteluharrastus vasta aluillaan ja monella merkillä oon harjoitellut. Pikkuhiljaa alkaa kalustoon vakiintumaan AS huput normaaleilla sekä niskavetorei´illä. Tapseissa käytän vaan yhtä #4 koukkua, todella harvakseltaan räjähtäneitä syöttejä kohtaa.
Syötteinä käytän keväällä hommattuja kylmästä vedestä troolattuja muikkuja jotka ainaskin mielestäni on ihan hyvälaatuista ja tiukkaa tavaraa.
onpa hyvä keskustelu!! ite vejän suurimakseen osakseen as- huppuja niskareijällä! mutta onhan miulla noita vk ja salsan huppujakin muutama vedossa ja ihan yhtä hyvin pelittänyt! viime viikonloppuna sain trooli muikulla mistä puttui paljon suomuja kauden suurimman järvärin 4.5 kg! et ei se syötin laatu välttämättä oo niin tarkkaa kuha saa uinnit kohillee! tosin koolla on merkitystä syksyllä toimii miusta paremmin pienempi syötti! syötit tarkistan noin 3 tunnin välein!!
Kyllä tuo isompi VK on toiminut erittäin hyvin,mm. kauden suurin lohna ja myöskin useita hienoja kuhia tuli kesällä. Eräällä reissulla kaksi 3.7 kg kuhaa lohen vedon yhteydessä keskeltä Lietselkää ja lisäksi kilon säyne! Eli näyttää kelpaavan kaikille kaloille! Lämpimän veden aikaan on mukava vetää välillä 3.5-4.5 km/h ja raksit ui hyvin! Ja suosikki väri= lapinkulta
Vaihteeksi kasassa on taas kunnon väittelyn ainekset..... :)
Noh, AS huppuja ja omia tekeleitä oon vedossa pidellyt. Kalojakin on joskus tullut ja joskus on keretty myös vetää tyhjää.
Kyl omat kokemukset on osoittanu että perinteinen Viikin raksi tai sit Pielisraksi erittäin olemattomalla uinnilla antaa parhaan tuloksen. Mie oon 'sekakäyttäjä', mut nuo raksit on kuitenkin ylivoimaisia. Ja kylmällä vedellä täkyinä vain ja ainostaan muikkuja.
Päivän ensimmäiset hektiset 2 tuntia miedossa syystuulessa paljastivat otti-uinnit ja värit. Enempiä hätiköimättä tuntia myöhemmin kalusto oli modattu kaloja mielyttäväksi.
Nyt vain ruokakalaa odotellaan... ;)
Voisiko joku määritellä kunnon syötin? Tämänkinkesäiset kokemukseni ovat osoittaneet, että kunnon syötti minulle on ollut edelliseltä reissulta jäänyt kertaalleen sulanut ja uudelleen pakastettu muikku. Mikäli suomut sattuvat olemaan tallella, raavin niistä osan pois ennen pyyntiin laittamista. Syöttejäni en juuri päivän mittaan tarkasta, ellen oleta havainneeni tärppiä jossakin vavassa. Mielestäni on keskimäärin helpompi saada kala kun tarjoukset ovat pyynnissä, eivätkä veneessä tarkasteltavana. Näillä menetelmillä olen toistaiseksi tällä kaudella saanut 46 kipaletta 60-83 senttistä lohikalaa eteläiseltä saimaalta. Hauskin tapaus sattui viime sunnuntaina.
Kaivoin veneeni roskiksesta kaksi päivää vanhan sulaneen syötin. Viritin sen kaverin vapaan näyttääkseni koukun kiinnityspaikan jota käytän senkokoiselle syötille. Säädin uinnin laiturinvieressä vavalla vetämällä ja kehotin kaveria piruuttaan tuota kalalle tarjoilemaan. Äijät ajelivat järvelle ja puolen tunnin kuluttua soi puhelimeni. Lyhyen vedon jälkeen tuota roskisjämää oli viety neljän kilon järvilohen voimin:)
-munapata
No olet sinä aika velho:) Mullakin päijänteellä pääosin noi AS-huput ja muikkua syöttinä.Vuodesta 1999 olen niitä käyttänyt Näin loppusyksystä mulla rakseissa ei onnistu koskaan uinnin viritys ja kalantulo lopahtaa lähes tyystin.Kaikki mallit ja viritykset on kokeiltu,mutta näköjään vielä on jotain.Mikähän mättää koska isoimmat kalani olen saanut raksilla ja kesähelteillä.Olenkin vetänyt vaappua syksyisin ja saanut niillä paremmin kalani.Syötin tuoreudesta päinvastaiset kokemukset:)
OT. Hienosti on Muniksella tärppinyt, onnittelut. Pitääkö tässä vielä siirtyä eteläiselle Saimaalle hinkkaamaan, tuntuu kalat taas olevan siellä;-) Kovia huhuja kuulunut mm. 11kpl +60cm kalan päivistä jne. Millaisilla vetotunneilla Muniksen kalat on tulleet? Muistelen että jokin aika sitten kerroit saaneesi lyhyellä jaksolla juhannuksen jälkeisellä viikolla ison prosentin noista, oliko se nyt 17 kpl?
Meilläpäin ollut kauden mittaan havainto, että jos et tarkista niin 'näkymättömiä' tärppejä riittää, parhaimmillaan (pahimmillaan) puolen tunnin vedon jälkeen on ollut viisi kuudesta takila syötistä ihan päreinä ankarasta vapojen kyttäämisestä huolimatta, ilman yhtään näköhavaintoa tärpistä.
Syötin superhyper laatu on ehkä yliarvostettua kun kuuntelee eräänkin ystäväni samansuuntaisia kokemuksia, mutta hyvälaatuinen tuskin on yhtään pielessä ja kestää vedossa räjähtämättä tunteja jos kalat ei käy särkemässä. Itsellä hyvälaatuisia salakoita on pahimmillaan mennyt lämpimän veden aikaan päivässä 30-40 kpl pelkästään kalojen avustuksella päreiksi + päälle vielä muusta syystä, esim uintien säätämisen tai kävyksi pörröttymisen vuoksi vaihdetut, niin ollaankin jo yli 50 kpl päivä menekissä pahimmoillaan, joten tarkistelulla on ollut sijansa meilläpäin.
Itse olen ollut melko tarkka syöttien laadun suhteen, mutta uskon kyllä että munapadan kokemuksissa kulahtaneidenkin kalojen toimivuudesta on perää. Jokusen kerran kun ovat syötit loppuneet veneestä, on tullut pidettyä samaa syöttiä koko päivä, ja illan suussa on kala vielä kelpuuttanut sen. Itsellä tosin yleensä melko pieni kala..
Ottavathan j-lohet ja taimenet salakkaankin, joka ei missään nimessä ole niille tyypillinen saaliskala. Tuskinpa ne muutaman puuttuvan suomun tai hieman pehmenneen lihan takia sitä tuttua ruokaansa, kuoretta tai muikkua hylkäävät. Eri asia on sitten pehmeän syötin uintiin virittäminen, ja uinnissa pysyminen.. niissä saattaa tulla onkelmia, siksi itsellä syötit trimmissä.
Huput ovat isoja ja pieniä vk:n huppuja. Ennen vuoksiraksit vedossa ja toimivathan nekin, mutta ne rautalangat ja yleinen hässäkkäinen habitus rupesivat jotenkin etomaan joten siirryin vk:n huppuihin. Onhan tuon suuremman vk:n ulkomuotokin jotenkin 'robottimaisen' tollo, mutta eipä ole kaloja haitannut..
Olen ollut kova poika stressaamaan syötin laadun kanssa aiemmin.Meilläpäin kun kalamiehessä ei yleensä ole mitään vikaa,niin kalaton päivähän johtunee syötin laadusta-:).
Myöhemmin olen stressannut syötin koon ja syötin lajin kanssa enemmän.
Risto wrote:'Mikähän mättää koska isoimmat kalani olen saanut raksilla ja kesähelteillä'
Tohtori määrää sinulle lääkityksen-:) :
(Muista kuitenkin,että konsultit eivät kanna vastuuta-:)
*Useimmiten jos vaapuilla tulee paremmin kuin syötillä,on syötti liian suuri hottamuikkua syöville 1-3+ kg:n järvilohille (1-2 vuotta järvessä).
*Keväällä ja kesällä sama vedätkö salakkaa vai muikkua,mutta vaihdapas loppukaudeksi muikkuun 8-11 cm noihin hottamuikkuparviin.Vedä noita pieniä plaanareissa.
*Käytä noilla syöteillä niskavetoreikää(AS/Minnow),mutta huolehdi kuitenkin,että uinti reilusti katkeaa TYYNELLÄKIN KELILLÄ.En ole 'Salsa-expertti',mutta ns keskireikä pienellä syöteillä toiminut hyvin kavereillani.
Hottamuikkuparvissa on vähän noita 5 kg + järväreitä,ne usein 2-3 vuotiaan muikun perässä.
Esim ennen kutua iso muikku liimaantuu pohjaan,joten silloin voit pohjavedossa käyttää siellä 15-20 cm:n muikkuja.
Iso muikku yleensä siellä missä eniten planktonia(Muulloin kuin kutuaika).
Sama merellä silakka/kilohaili vaihtelu.
Olisin säästynyt pirun monelta tyhjältä reissulta,jos olisin ymmärtänyt HETI Pekka Rekiöltä yli 20 vuotta sitten saamani vinkin: 'Vedä max 2 cm pidempää täkyä mitä petokala kulloinkin syö'
Pienen syötin ongelma on runsas alamittojen määrä ja kenellä hermo pitää vetää suurta syöttiä saapi enemmän 5+ järvilohia,mutta vähemmän 'tapahtumia',joiden kalastaminen on monille tärkeämpää kuin isomusten saanti-:).
Timppa
Niin mainitaan Timpan kirjoituksen innoittamana vielä että täällä on perinteisesti tuota pikkukalaa liikkeellä monesti sen verran paljon, että järkevää ylärajaa syötin koolle ei ole löytynyt, jossa rikotut reilusti vähenee. Tänä kesänä melko varmasti syötti menekin suurimpia syyllisiä on olleet alueen runsaslukuiset 30-55 cm taimenesiintymät, kun taasen perinteisesti alueella pyörineet pienet järvärit on loistaneet runsaista istutuksista huolimatta poissaolollaan. Eniten olen käyttänyt 13 cm kokoluokkaa joka on sellaista universaali kokoa, mutta isojakin 17-19cm syöttejä on koitettu ja niiden harmillisena ongelmana on ollut tarve laittaa tuplakoukut suuren iskupinnan vaatimuksesta ja näin tarttuneet pienokaiset on olleet hankalia ehjinä vapauttaa, versus 1 nelosen kolmihaara.
Kyllähän noita vetotunteja alkaa olla 800 tuntia tälle kaudelle.
Jotta en saisi ahneen mainetta, niin on kerrottava etten suinkaan tapa kaikkia saamiani mitallisia. Osa on saanut kiitokset antamastaan elämyksestä ja päässyt takaisin. Kalastelen edelleen kahden koukun virityksillä, joten noita huomaamattomia pyrstön nyppijöitä on harvemmassa. Lämpimän veden aikaan vetelen plaanareilla 100-330 gramman painotuksilla. Meilläpäin päinvastoin kuin Yökkärillä ei alamittoja juuri tapaa noissa syvyyksissä. Ahvenalueet olen oppinut välttämään. Käyttämäni kylmän veden koirasmuikun olen havainnut huomattavasti salakkaa vahvemmaksi syötiksi. Se säilyttää säädetyn uintinsa aamusta iltaan. Salakka, etenkin lämpimillä vesillä on puolen tunnin vedon jäkkeen kuin kuiva kuusenkäpy suomut pystyssä ja uinti hukassa.
-munapata
Saattaa niitä lohia saada vaikka millä, mutta kokemuksemme mukaan hyvälaatuiset täkyt antavat kuitenkin pitkässä juoksussa tasaisemmin kalaa. Kerran päivässä ne on kuitenkin hyvä tarkistaa muun touhun lomassa.
Aikanaan, kun kalastin enemmänkin täkypyydöillä, niin jos ensimmäisen vuorokauden pyyntitulos oli 100% hyvillä syöteillä, niin seuraavan oli vain 30% tästä, ja kolmas vuorokausi edellisestä taas vain 30%.
Pyyntitulos laskee hyvin jyrkästi syötin laadun huonotessa.
Tämä kuoreella, joka on rasvaisempi kala kuin salakka.
Muikku taas on vieläkin rasvaisempi kala kuin kuore, joten sen laatu heikkenee ajan funktiona vieläkin nopeammin rasvojen alkaessa härskiintyä.
Vetouistelussa oleellisinta lienee kuitenkin se, että ollaan 'paikalla', ja syötit pyörivät kohtuullisen hyvin ja ehjinä oikeassa syvyydessä.
Nousulohen pyynnissä'passipaikan' valinnalla on isoin merkitys,
ja melkein kaikki lähtee, mitkä vain kohdalle sattuvat. Merellä tosin syötin laatu on vieläkin tärkeämpää, koska aallokka on useinkin kovempaa ja repii syöttejä ihan eri tavalla mitä järviolosuhteissa.
Lexa
Tähän asti menty AS:lla, eikä valittamista. Laiskuutta tulee nykyisin viritettyä isotkin syötit niskareijästä. Voipi samalla vetää myös hiukan kovvempaa. Mitä tulee syötteihin niin itse vannon laadukkaaseen syöttiin. Eroa kalantulossa en ole huomannut jos jaksaa noita lötköjä syöttejä säätää riittävästi. Laadukkaat syötit kuitenkin nopeuttavat kalastusta huomattavasti ja säästävät kalastajan hermoja.
AS värissä coho blue ja 14cm muikku ilman lisäreikiä! Toissa päivänä +2kg taimenella 20cm hauen poikanen massussa:) vaikka järvessä muikkua yllinkyllin.
Oho on taas tunteja rullattu eli tärpinvälisi on ollut 14,88h/60 cm kala. Ihan hyvä, mutta kun kerroit saaneesi lähes kolmasosan 60cm kaloistasi 6 päivän aikana, niin olethan saanut tuijottaa melkoisen pitkiäkin siivuja vavankärkiä;-) Spekuloidaan että olet vetänyt vaikka hurjat 90h sen huiman juhannusviikon aikana(6x15h)joka tarkoittaa että lopuille 39 kalalle jäisi 710 vetotuntia, eli 18,20h/ 60cm kala joka tietysti ei ole ihan todellisuus, sillä monesti syöntipäivänä tulee useampi kala. Kyllä täytyy siis sanoa että kuralla on nämä meidän kalakannat. Mitähän vaikkapa tuolta Ruotsin järviltä ehtisi nousta noilla tunneilla?
Ihan uteliaisuutta piti katsoa omakin lukema ja näyttää että itsellä keskimääräinen takapuolen kulutus kuluvalla kaudella on ollut 15,88h/60cm kala. Ei mikään kovin mairea luku tuokaan mutta selittelen itselleni että tuo vetoajankohtani on kuitenkin suurimmalla osalla reissuista jäänyt aamu/iltasyönnin ulkopuolelle kun startti ollut yleensä klo 9.00-10.00 ja siitä jonnekin klo 17-18 korville vetoa. Välillä on siis saanut odottaa sitä 60 cm kalaa tovin täälläkin.
Laadukkaalla onkisalakalla on menty, muikkuja kun sais jostain, siis laadukkaita..
Eikös tuo Markku alias Munapata jo vastannuut mikä on laadukkaan syötin määritelmä... -kaloja jos tulee niin eikös se ole silloin laadukas-
Monet meistä on harrastanut myös pilkkimistä ja niille sen harrastuksen myötä on varmasti hyvin tuttu ilmiö mikä merkitys on syötillä... Kalalla on tunnnetusti varsin hyvä hajunenä...
Jos valintaa pitäisi itse tehdä salakan ja muuikun välillä niin niin vaikeaa on, mutta monasti vaan syksyisin tapahtumat lisääntyy kun tarjolla on nuotasta valikoitua muikkua...
Ja terveiset täältä lohivesien ääreltä... Hyvin alkanut kalastus maanantaina koki takaisun eilen puoliltapäivin kun moottorista katkesi kasuvaijeri ja sen jälkeen on ollut aikaa sanomiseen ja perhelomailuun...
Tuohon itse aiheeseen eli Salsa palaan paremmalla ajalla...
V-P M
Mistä porukat noita muikkuja yleensä haalii?? Tietäiskö kukaan Kouvolan seudulta jotain paikkaa mistä kysellä? Muikkua tekisi mieli kokeilla, mutta ainakin kalatiskien muikut tuppaa olemaan aika huonokuntoisen näköisiä. En tiedä sitten mitenkä toimisi...?
Meiltä löytyy muikkua vakuumissa. Hyvin ovat toimineet järvilohille tämän kauden uistelukisoissa. Ainakin Puruveden kisan kakkossijan arvoisesti ja Sulkavaltakin taisivat miehet palkinnoille noilla mennä.
Lappeenrannan kauppahallin kalakauppa Forellista saa samaa kamaa jolla kalastelen. Kuuden kappaleen pusseissa vakuumiin pakastettuna ja saat valkata mieleisesi pussit.
-munapata
Niskareikä? Itse kun olen aloitteleva raksinvirittäjä, niin kysynkin, oletteko tehneet itse tuon niskareiän as:n huppuun ja jos olette niin mihin kohtaan? Jos joku viitsisi vaikka kuvan laittaa tänne.
Nämä vetotunnit per kala on monessakin mielessa sellainen huon tilastotapa... Sehän nimittäin menöö sil viisi, että vale, emävale ja tilasto!!!
Nythän voi kuitenkin tehdä niin, että menee kalaan ja otaa samana päivän viisi kalaa ja jatkaa seuraavana päivänä ja otaa toiset viis kalaa ja tekee tuon tilaston uudestaan niin näyttääpä hyvältä... Tällöin olaan tilanteessa, jossa kalan saalis on tärkeämpää kuin kalastaminen... Tässäkin keskustelussa on todettu, että kalastaja itse pystyy vaikuttamaan kalan kokoon toiminnalaan ja mikäli tuo ajatus kalan saamisesta menee kalastamisen edelle niin hakoteillä olaan ja pahasti
V-P M
Suvinen, varmaankin jokaisella enemmän uistelua harrastaneella on lisäreikiä hupuissa. Yhtä oikeaa on vaikea sanoa. Noissa liitteen hupuissa on kaksi mallia, jolla olen itse saanut parhaan tuloksen. Myös nuo alla olevat Klasun kalat tullet samoilla rei`illä, joten toiminee.
Pitänee sitten kutsusta osallistua keskusteluun.
Omaksi suosikiksi muodostunut VK värissä purple black chrome varsinkin pienemmässä koossa.
En tiedä mistä lie johtuu? Mutta ainakin itselläni on useita tuttuja joille tuo VK on muodostunut suosikkipääksi, kaikkia ei ehkä kiinnosta osallistua tuollaiseen galluppiin ja aika pienellä otannalla on taas johtopäätöksiä tehty ;)
Tähän mennessä käyttämistäni päistä helppoviritteisin ja tuntuu kestävän noita vauhdin muutoksia monia muita merkkejä paremmin sekä säilyttävän uintinsa.
AS ja niskapommilla... Kestää hyvin vetovauhdin vaihtelut... Esim. tänään vauhti 3-3.5km/h ja järvärit 3.2kg, 3.4kg, 3.8kg ja 4.2kg...
Että sellaista...
Jätkät on näämmä käynneet iltapäiväpistolla montulla :) Perus setti AS:llä ja muikulla. Lähtikö noi alta tunnin? Onnittelut hienoista kaloista!!!!
-munapata
Jäi vielä sanomatta, että on ensiarvoisen tärkeää tehdä lisäreijistä riittävän pieniä. Itse olen poraillut 1mm terällä. Jos reikä on liian suuri pääsee siima liikkumaan ja uinti muuttuu.
Tarttee sanoa reiän kohdasta kuten entinen naisten pikkupöksykauppias tuotteistaan:' Ei välttämättä maailman parasta tavaraa,mutta hyvin lähellä sitä'
Yhden millimetrin siirtäisin-:)
Timppa,joka vasta vakumoi muikkuja ja onnittelee saamahenkilöitä hienosta päivästä.
Niin milloinkas te pidättekään minulle sen raksikurssin.....
Mie oon oikeesti ollu raksihomman kanssa niin kujalla tällä kaudella, että oppia oltaisiin vailla. Heti kun jään pois veneestä vetää 'pojat' tuollaisen saaliin. Kertoohan sekin jotain, että kauden isoin kala tullut RAPALLA!
Koitetaan saada aikataulut kuntoon, niin saadaan lisää oppia lajin saloista.
Klasu ja koka kiittää ja kumartaa...
Eiköhän sitä jossain vaiheessa saada rytmiryhmä kasaan ja 'kurssipäivä' pidettyä... Mut se onki sit jo toinen tarina, et kuka opettaa ja ketä... ;)
Jatketaas kyselyä, mites pakastetun salakin tai muikun sulattaminen? Ollut vähän ongelmia, kun tuppaa syöteiltä maha repeemään huppuun asettaessa.
Tapana on ollut sulattaa lämpimällä vedellä muoviastiassa, siis että syötit just ja just peittyy.
Onko vinkkejä?
-Jere
N. 15 raksiuistelun kokemuksella vastaan.
Itse ongitut salakat eivät repeytyneet, mutta Motonetista ostetuista meni vatsa rikki.
Molemmat sulatettu aikas samaan tapaan, järvivettä kippoon ja sinne irrallisina sulaan.
Joten ehkä se syötin laatu ratkaisee enemmän, kuin sulatustapa.
Kokeneemmat jatkaa.
Ei kai niitä nyt lämpimässä kannata sulattaa??
Itellä on raksikokemukset aika vähissä, mutta ite ainakin sulattelen sen mitä nyt raksia tulee käytettyä ihan vaan järvivedellä. Ämpäriin koukkaa vähän vettä ja laittaa syötit sinne sulamaan. Kylmällä vedellä sulaminen on varmaan vähän hitaampaa, mutta kyllä ne muutamassa minuutissa sulaa.
Salakoitten mahat repeää myös helposti jos salkit on ongittu heti kudun jälkeen. Tällöin maha on ohut ja repeää/pehmenee nopeasti.
Kiitoksia mielenkiintoisista raksihuppukeskusteluista,olen niitä itsekin käyttänyt,lähinnä AS:ää.On myös muita vaihtoehtoja ilman huppuja,porauksia,maalauksia ja sopivia huppukokoja.'Eihän muikutkaan ui kypärät päässä' :)Esim. Viikin pyörivä raksi antanut hyvin lohikalaa tänä syksynä 8-10cm salakoilla ja muikuilla.
Meillä huppu määräytyy usein syötin koon suhteen, tosin periaatteesta pakissa vain suomalaisia tuoteita. Vuoksiraksi, VK ja Salsa.
Vuoksiraksit kaikille syöteille, 3-5km/h
VK isolle syötille, 3-5km/h
Salsa pienelle syötille hitaaseen vetoon...
No on se hienoa,että jotkut saa kalaa.Onnittelut vaan saamamiehille.Tänään päijänteellä taas täysin puhdas MP-reissu raksien kanssa.Syöttinä oli 10-11cm muikkua ja salakkaa AS huppuihin viritettynä niskalaukausreiästä.Vetovauhti 2,5-3km/h ja painotus 15-50gr.Lisäksi takiloissa pellit.Uintiin tosiaan satsasin ja sain kaikkiin mielestäni sellaisen katkonaisen pyörähdys uinnin.Tämä syksyinen raksin vetäminen ei ole minun laji,vaikka sitä aina yritänkin.
Risto! Nosta vauhtia niskavedolla.3-3,5 km/ km/h alkaa vasta syötin pyrstö lyömään ja kalastamaan.
Koukku läpi muutama milli kirkkaalta osalta (ei mustalle).
Hitaammassa joutuu vetämään ylikaaren syöttiin ja ei hjuva.
Timppa
Joo.Noin pieneen syöttiin sen lätkähdysuinnin saaminen on aika taidetta ja on pirun tarkka vetovauhdista jottei kiepu liikaa.Saan kyllä raksin kieppumaan vaikka kuinka suurta tynnyriä,mutta silloin syötin pyrstö ei lyö.Olen myös liimaillut näihin huppuihin uintilevyjäkin värinän aikaansaamiseksi,mutta se ei näin syksyllä auta meikäläistä sekään.Olisiko se kuitenkin vika siinä,että olen kiinnittänyt koukun väärin enemmän syötin selkäpuoleen jolloin raksin uinti muuttuu heti kohta veteen jouduttuaan ja säätäminen on ollut turhaa ja uinnit on mitä sattuu.
Ennen mentiin 2,5-2,7km/h. Nykyisin etupäässä niskapommeilla ja 3-3,5km/h vauhdilla. Nykyisin myös levyjä -huomattavasti- enemmän tasoittamassa raksien liikehdintää.
Ps. Tuossa kuvaa päivän syöttivalinnoista.
No sekin ihme on todettu, jotta isolla VK hupulla voi saada järvilohta ;) Miulla niitä ei tosin enää ole, kun menin kaikista luopumaan. Klasulla niitä onneksi oli. Saa nähdä joutuuko tässä vielä huppukaoille jos sie Mika opetat noiden käytön vielä tässä syksyllä.
Miten mä Ville muistelen että tässä joku vuosi sitten kattelit kiikareilla vierestä lohen väsytystä, otti muuten VK-päähän.
Ohessa vielä ottamasi kuva muistin virkistykseksi ;)
Näkyi tuolla pärjäävän vielä ihan AS:n
perusreijilläkin ja kolmeen kertaan sulaneilla uudelleen pakastetuilla 13-14 senttisellä muikulla. Keskipäivällä meni heikommin. Lohi 70 senttiä ja joukko alamittaa. Illemmalla söi vähän paremmin. Ensin isolta lohelta veneen perässä komiasta hypystä siimat naamalle ja karkuutus. Tuosta sadan metrin vedon jälkeen neloistärpistä ylös 59, 63, 66 ja 69 senttiset lohet. Painoista en tiedä enkä välitä. Tuo 59 senttinen oli kurkusta kiinni ja vuoti itsensä kuiviin. Kolkkasin sen mutta hyvitykseksi alamittaisen tappamisesta laskin 63 ja 66 senttiset jatkamaan kasvuaan. kolmen lohen kanssa kotiin kesken syönnin. Pitänee ruveta porailemaan lisäreikiä, että saisi edes kerran reissullansa :)
-munapata
Pitäskö lisäjännitteeksi laittaa pystyyn Etelä-Saimaa vs. Yökkäri?
75.
Tontsalle!
Nec Pluribus Impar - 25/10/2010 13:23:17
Tuohon kalaan oli kieltämättä kirjoitettu Toni siun nimi. Myö kuitenkin hakattiin koko päivä sitä monttua saamatta kalaa.
No kuka, niitä vanhoja muistelemaan. Kyllä ne +7kg puree myös AS:n kypärää. Lisukkeena vielä kuhanpoikanen, joten toiminee kuhallekin...
tervehdys.. tykkään itse käyttää pienemmälle syötille minnow teaser huppuja, tuntuisi uivan vakioreiällä hienosti vetonopeuksilla 2.5-2.8 km/h , oletteko tehneet minkämoisia lisävirityksiä tälle as pikkupäälle vai kelpaako orkinelli reikä. ja onnittelut munapadalle komeista lohnakkeista.
t-enska.
Lupaat vaan ;) Helvetin hyvä syöntipäivä tuntui tänään olevan. Taisi lähes joka venekunnalta löytyä yli 60 senttinen lohi. Perkailin ja mittailin äsken päivän kalat. Tyttöjä näkyivät olleen ja pulskassa kunnossa jokainen. Ilmeisesti ovat vasta alkaneet ruokailun, kun ei ollut muikkuja masussa.
-munapata
Kyllä tässä kalapaikoilla on oltu vuodesta 1984,jolloin aloitin uisteluharrastuksen päijänteellä ja siitä asti olen siellä vedellyt.Nää raksit vaan on mulle utopiaa.
Tässähän tullu ihan mukavasti asiaa aloitteleville ja vähän kokeneimmillekin raksin käyttäjille.
Ihan mielenkiinnosta kysyisin Klasun ja Muniksen lottopotista. Kun tuulet olivat olleet ennen nuita rämpsäyksiä etelänpuolella jo pitempään ja aika reipastakin puhuria, niin oliko kalat tuulen ylä vai alapuolella, vai kaikesta huolimatta keskellä selkää ja oliko vettä alla +20m vai olivatko matalammassa.
80.
[Vt] Tontsalle!
Nec Pluribus Impar - 25/10/2010 13:24:11
Tarkoitatko 'pikkupäällä' Tiny Teaseria, joka on tarkoitettu alunperin filehupuksi? Minnow:ta ei tarvitse kyllä minun mielestäni vääntää kun se tasainen sivu on jo valmiiksi aavistuksen kaarella joka saa aikaan pyörimisliikkeen, vaikka syöttiin ei selkeää kaarta virittäisikään. Vakioreiästä toimii hyvin 2,5km/h +-0,2km/h ja niskalaukauksella voi jo kiristää siimasta pienen kaaren 3km/h vauhtiin ja siitä ylöspäinkin.
JH
tarkoitin juurikin minnow teaseria, eli normi pikkupäätä(ei siis filepäätä) eli toimiiko tässä pikkupäässä niskareikä samalla tavalla kuin isommassa as-hupussa, eli jos veto nopeutta nostetaan 3-3,5km/h niin silloin toimii niskareikä joka on porattu mahdollisimman taakse hupun keskelle?? ajattelin juuri tuota uintilevyä kun sitä ei tässä pienemmässä mallissa ole, että olisiko tuolla sivuposken pienellä lisätaivutuksella millainen vaikutus kun nopeutta lisätään,eli mahtaako pyörintä nopeus vaan lisääntyä vai tulisko jopa parempia katko uinteja aikaiseksi, tässä olisi viikolla sopivasti aikaa tehdä viritelmiä valmiiksi tulevaa viikonloppua varten.. t-enska.
Mun kysymys oli erä-ankkurille koskien juuri tuota taivutusta, koska Minnow on erittäin herkkä pyörähtämään ilman mitään lisätaivutustakin. Tiny Teaserin kohdalla taivutuksen kyllä ymmärtää. Niskareikä toimii Minnow:ssa ihan samanlailla kuin AS:llä, eli nopeudensieto kasvaa ja untiin tulee lisää 'vannekokoa'. Mielestäni vakioreiän pienempi uintiputki+2,5km/h vetonopeus on sopiva järvilohelle, mutta taimen usein tuntuu olevan hanakampi ottamaan niskaveto-uintiin. Reiän teen aikalailla samalle etäisyydelle nokasta kuin tasaisen sivun ulostuloreikä, ehkä siitä pari milliä lähemmäs nokkaa. Tässä asiassa voi kyllä rohkeasti soveltaa, ei se reiän paikka niin tarkkaa ole. Koukun kiinnityskohta syötissä kun vaikuttaa kuitenkin uintiin enemmän.
JH
Jarren kanssa samoilla linjoilla.
Mikään huppumerkki tai vetoreikä ei tee autuaaksi.Raksi pysyy aina käsiala vieheenä ja siinä ehkä yksi raksin viehätys.
Kun samassa veneessäkin toinen saa rytmin päälle ja löytää 'päivän uinnin',niin päivä voi päättyä vaikka 10-0 -:).
Vaikka on molemmin puolin samat huput,samat syötit,tapsit,koukkuvälit,koukut jne.
Yhtä oikeaa tyyliä ei onneksi ole.
Paitsi,että isot kalat tulee km. isolla syötillä ja hitaalla uinnilla-:).
Timppa
Juu, tarkoitinkin 'tiinaa' eli tinyä.Omat mielipiteet näistä raksiloista: 1. Se on ihansama minkä merkkinen nuppi on käytössä, kalaa vaan tulee tai ei. Paikka on se ensimmäinen edellytys. 2. Värillä ei oo väliä ( sata venettä=1000 nuppia, eli ainakin 100 eri väriä järvessä ja vaikka millä on noussut kaloja, paikka,paikka,paikka). 3.Syvyys, jos kalat on kympissä, niin turhaan vedät pinnassa tai toisinpäin. 4. Uinti, noh taas 1000 päätä pyörii ja osa ei edes pyöri(vuoksiraksi), silti kalaa tulee joillekin, eli ihansama miten se ui, kun se ui pyytävästi( joskus ihan sukka-uinti antaa paremmin)5. Elä ota niin vakavasti todennäkösemmin lähtee paremmin.6. Tuoreus, väittäisin merkitystä melko pieneksi, ellei täky ole pilaantunut.Rasvat, proteiinit,haju,...onhan näitä teorioita, mutta tosiaankin kerran sulaneellakin tulee, kun se PAIKKA on oikee ( en väitäkkään etteikö tuore ois parempi).7. Muikku, Kuore,Salakka, Ahven,...? No järvellä tietysti muikku. Ihan sama onko kaikki suomut tallella vai ei, vai luuleeko joku, että kalat kattoo montako suomua on irronnut, ehkä on jopa parempi , kun muutama suomu puuttuu ja täky näyttää hieman 'kylkeen saaneelta'? Toki salakka pysyy lämpimässä vedessä 'kovempana', mutta ei vaikuta lopputulokseen.(vaappu pysyy vielä kovempana).8.Nopeus, ihansama. Kyllä terve kala kerkee iskeä vaikka vetäsit 8km/h, se houkutteleva uinti on vaan hankala saada aikaiseksi(taas äärirajoja ajateltaessa kannattais vetää 1km/h, jos oot kalapaikalla, eli onkia). 9.Isot- vai pienetkelkat? ihan sama, jos ossoot käyttää. Ei ne kalat tiijä kummatko sulla on käytössä.10.Täkyn koko??? noh siinä Kokkonen on jäljillä, sillä yksittäiseen 5 cm täkyyn tuskin 10kg lohnake viitsii energiaa tuhlata, mielummin se ottais 300g-800g siian ku 25g kuoreen. Niin tuohon vetoreikäbuumiin sanoisin, että vettää vaikka kätöseen, jos ei ossoo täkyä uittoo. Sillon ku se näyttää itestä hyvältä, nii sillon se tunttuukin hyvältä ja ainakin joku siihen erehtyy, jos ei muut nii ite. Tinyn kohdalla kannattaa kokeilla kiinnittää koukut 'väärällepuolelle' jos ei ruppee muuten uimaan.
t. SuomuSeppo
Juu , tuo 'SuomuSeppo' tulloo siitä, ku kerran palkintojenjaossa ihmettelin mitä ne yleisössä mulle nauraa!
Satuin sitten kattomaan alaspäin ja yx täkykala oli luiskahtanu taskussa olevasta reijästä ja tietysti vetskarikin oli auki.
Siinä se salakka töllötti yleisöönpäin ja minä tokaisin, jotta '20 vuotta oon sinnuu jo katellu, mutta nyt vasta huomasin jotta sulla on silimät!
Seppo helekatti!
Elä nyt kaikkee kerro.Tapat koko lajin suolan eli spekuloinnin.
'Munat väärässä lahkeessa,niin ei tullut kalaa' jne.
Oli muuten Jäsen O.Kyyrönen joka aloitti tuon koukkujen laittamisen 'väärälle puolelle'.
Vuosi oli 1993 ja paikkana Höytiäinen.
Kun sai säädön silleen,että vaihtoi pyörähtely suuntaa kokoajan,niin varmasti lähti.
Timppa
Elä Timppa hättäile, ei kukkaa täysjärkinen näitä miun juttuja tosissaan ota. Sitäpaitsi eihän tuolla takaperinlaitetulla täkylläkään oo kukkaan ikinä suanu kaloja.( Hups ,siinä se nyt paljastu), nooh pittää keksii jottain uutta ens kesäks, oisko vaikka silikoniset täkykalat, ei kai ne vielä oo niitä keksinny?
eiku perkule olihan se joku trixi ja kuluppi jo markkinoilla.
Niin enhän mie sitä sano, jottako Olavi ei ois tuota 'yliheittoa keksiny', mutta kaupallisestihan tuo on mahtava idea! Alettaan viljelemmään semmossii salakoita , joissa on reikä kylessä, mistä voipi sitten virittee tuon toisenpuolen kylykiuinnin. (Kyllä tuas Sepeteuksella järki juokssoo...)
Enivei kyllä mie nostan hattuu tuommosille ukoille ku Kyyrönen ja muutkin sen ajan aikuiset, sinuttii siihen lukkeutunneena(pyllyn nuolentaa). Myö olttiin sillonnii vielä 'takapuolella' vetämässä( no ei senttään keskennään) ja kytättiin , jotta mitä ne konkarit oikkeen tekköö ja miten helevetissä ne aina suapi kaloja?
Vuan ajat muuttuu ja kalat kasvaa, nykysin pittää keskittyy pelekän teorian julukassuun ja toivoo , jotta joku uskos ja tillois vaikka kalikokatin.
t.Pätäkkälän Reino.
Nii, enkä suinkkaa oo kaikkee vielä kertonu. Esim. ne hyvät kalapaikat, joita on arviolta 8436 kpl.Suomessa ja nuppiin porattavat reijän paikat, joita ite tiijän n. 128 eri kohtaa, johon reikä kannattaa survasta.(riippuu tietysti kelistä ja veden lämmöstä,sekä reijän koko, joka vaikuttaa huomattavasti valittaessa uitettavan kalan lajivalintaan),....eiköhän se oo silleen jotta tehkkee niiku hyvältä tunttuu ja muistakkee verestee se kala minkä aijotta syyvä. Loput laskekkee kasvammaan, niin ne on isompia sitte ensvuonna. Eiku kirreitä kaikille.
Seppo se taas tarinan murjas, yritä siinä sitte kotona selitellä muijalle että: 'olin kavereiden kanssa opettamassa kuollutta kalaa uimaan' , ..kaks päivää!!
Kerran muuten kohmeisilla näpeillä tuikkasin koukun kulkemaan selkäevän läpi, tuli perässä kuin Kalle Palander parhaina päivinään. Ei sillä mitään kalaa tullu mutta nauratti kun kurkkasi viiden metrin välein pinnasta että mihin se uimaope meni!
Nyt lähti ohvi topikkiin,mutta Seppo sai minut nostalgian valtaan.
Höytiäisessä oli 90-luvun alussa vielä joitakin isoja taimenia hengissä.Yhtään ei saatu ylös asti.Opeteltiin raksin vetoa ja vedeltiin reiluja 20 cm:n muikkuja 1:llä koukulla.
Lopulta yxi nieli koukun riittävän syvälle ja saatiin kala veneen perään näkyville.
No,onneksi petti solmu ainoasta koukusta.
Ei sitä olisi uskallettu haavitakaan.Pää sillä oli silloisen haavinrenkaan kokoinen.....
Eräällä Joensuulaisella ekonomilla taitaa näky tulla vieläkin uniin-:)
Timppa,joka ei ole sen koomin nähnyt oikein isoa taimenta.
Kyllä päivä järvellä aina kotiolot voittaa ja melekeen porttolan.Rakseista sen verran yleensä uintia vähemmän ku on keliä.Joskus tökkinyt riekaleeseen koukut silti pelaa.
Tänään pelti päivä Suvasta 2n.55cm.1 vielä pienempi hyppi onneksi irti ite.
Tuon minun lottopottini kaikki kalat tulivat alueilta, jotka olivat olleet tuulensuojassa lauantain myräkältä. Sunnuntaipäivänhän saimme viettää järvellä lähes tyynessä kelissä, joten eipä tuosta voi suurempia johtopäätöksiä tehdä. Tietenkin saattaisi arvella, että syöttikala olisi paennut kovaa keliä tuulensuojaisille alueille ja lohet valuneet ruokapöytänsä liikkeiden mukaisesti. Lauantain ainoa mitallinen kalatapahtuma taas tuli helvetillisestä ristiaallokosta tuulenpuoleisesta syvänteen penkasta. Tunnen jonkinverran kalastamieni alueitten muikkujen kutupaikkoja. Kun niitten läheisyydessä olevia syvänteitä jaksaa pommittaa näillä vedenlämmöillä, 'saattaa' saada järvilohen. Syksyn ottivärit tuntuisivat olevan purple black kromi ja purkinpohja. Niillä on tullut parhaat tapahtumat kaikista syvyyksistä.
-munapata
No meillä on parhaiten tullu nyt 35-50m alueilta, paitsi tänään läks 20m vedestä 61cm/2.9kg lohna ja kaveri sai samasta penkasta tuplatärpistä 3.5kg ja 4kg lohet... Tänään se oli tuulen yläpuolella... Tuollasta 50-55cm lohat tuliki sit +10kpl, meni laskut sekasi... Oli ihan sama, et oliko 10cm vai 18cm muikku ja oliko kalvossa vai 9m:ssä, ni tumppia löyty...
Joku prkl oli sit kuulemma niitä papitellu ja kehuillu rannas, ku niitä voi papittaa ainaki 4kpl reissua kohden...No tää ehkä vähän ohi aiheen, mut rupes vaan v ituutaa...
Itellä seuraavalle reisulle paikan vaihto tiedossa...
Kiitokset vastauksista.Lähinnä tuota tarkoitinkin että tuliko kalat alle 20m vedeltä, itse kun en juurikaan matalempaan lähde lurkkimaan ainakaan järväreiden toivossa.
Eilinen oli vaan niin ihmeellisen tuntuinen päivä kun ei tullu tärppiäkään vaikka keli oli järvärille kohillaan ja arvelenkin että tuo lauantain myräkkä olisi ajanut kalan suvaksellakin eteläpuolen saarten suojiin ja eilinenkin pohjoispuolella oli tuostajohtuen vielä hiljaista.
No oli miten oli aamulla jatketaan ja kai se on tuo purkinpohja laitettava takaisin pyyntiin, vaikka ei ole toiminut isommalle kalalle ainakaan suvaksella toisin kun purple/black/gromi tai glow tosin tänävuonna ei ole itselläni toiminu mikään.
Klasu77.. onnea vaan sulle hienoista kaloista, jotka olet sieltä saimaalta onkinut... Mut älä ala tällä palstalla jeesustelemaan muiden tekemisiä ennenkuin sulla on oma pesä puhdas. Onhan sullakin ollu niitä neljän 'lohen' reissuja ja ilmeisen monta 60+ lohta on saanut sun papista päähän. Olen nyt jo useamman viikon ajan seurannut tota sun kirjoittelua tällä palstalla ja luulenkin et sulla ja munapadalla on jokin v.tun tarve päteä saaliillanne. Sanonkin nyt oman mielipiteeni aivan suoraan, samoja parhaassa kasvuiässä olevia lohia itse näytät tappavan kun ne kaverit jotka rannassa kehuvat 50-55 cm lohillaan. Ei se tee susta yhtään kovempaa miestä vaikka sun kalat on karvan yli 60 cm. Kyllä sulla on mahdoton lohen nälkä tai sit suuri pakastin jonne noi kaikki mahtuu..Ensi vuonna nuo sunkin papittamat kalat olisivat olllet jo 'lohen' kokoisia. Ja nyt en tarkoita, et ruokakaloja ei vois ottaa, mut joku kohtuus kuitenkin. Ei tolla otsaan lyömis tahdilla kyllä meidän kotivesille koskaan saada kunnon kokoisia lohia reilummissa määrin.
Hyvä et siellä on reilusti tuota pienempää lohta niin saadaan tulevaisuudessakin elämyksiä. Alamitta vaan täytyisi saada 60 cm:n. Vituttaa kuulla että esitellään nippa nappa mitallisia (50cm) lohia rannassa muovikassi tolkulla. Eilen Topin kanssa eteläisellä Saimaalla vetelemässä ja väreinä toimi pink floidi, purple black ja hile UV niska rei´illä. Yritin tuota maagista purple blackin huppua joka Topilla on ostaa kolmenumeroisella summalla, mutta ei suostunu myymään, on se sellaiset elämykset antanut. AS:t menee normi ja niska rei`istä ja Salsaa tykkään vetää joka reikään...
Järkeä jätkät puhuu: Munapata: 'tuulensuojassa lauantain myräkältä' Kalsu77:” Tänään se oli tuulen yläpuolella” Siellä lohi, missä saalis. Siellä saalis missä ravinto. Tuuli se on, joka vettä ja ravinteita vesissä kierrättää. Pari hyvää omaa kokemusta vastaavista tuulioloista. Kumpa tietäis minne komeella tyynellä mennä..
Minulla lakkasi purple/black glow toimimasta, kun vedenlämmöt tipahtivat alle 15 asteen. Jos omistat Kesosen maalaamaa HK:n huppua värissä 'sammaleenvihreä' glow, niin kaikki vetoon. Sen peliaika on alkanut. Mulle kaikki alle kolmenkymmenen metrin vedet= saatanan suuri haukivaara. Jos niihin jonkun poikkeuksellisen tilanteen takia joutuisin, niin ei niin lyhyttä narua, etten yrittäisi ;)
munapata
Johan nyt pompsahti... =) Ei ne kaikki kuule omaan pakkaseen mee, kun satuun olle eri kavereiden kanssa vesillä ja takasin niitä lasketaanki, jos se vaan on mahdollista..! Mut jos Koukku on kiduksissa, ni onko omasta mielestäsi järkevää ronkkia koukku pois ja laskea kala takaisin verta vuotavana ja uskoa, että ehkäpä se vuoto tyrehtyy, koska vesi on jo viileää??? Ja juurikin siksi alue tulee vaihtumaan, et jos jostain löytyis isompaa, eli +5kg lohta, vaikka sitä ikävä kyllä ei kauheasti ole... Kiitos eu:n ja perseelleen menneiden istukkaiden...
Offtopicin tämäkin sitte nii...
Ja 'lohentappo' reissuista ei sit tänne tuu enää mitään tietoa...
Proffa tolla asenteella voit käydä hakemassa ruoka-kalas suoraan tankkiautosta. Kyllä tollanen karvan yli 60 cm kala joka näin syksyllä painaa yli kolme kiloa antaa enemmän elämyksiä kuin joku 50 cm laiha lohi alle 2 kg kesähelteellä. En tiedä proffa osuko ja uppos mutta kalat mitä tänäänkin oli rantaan tuotu ei VARMASTI painanut edes 2 kiloa.
No olipa taas avautuminen. Olisit v..tu vaan jatkanut seurailua, jos ei sinulla ole alustajan aiheeseen mitään vastattavaa. Lieneekö ollut ' heikohko' kausi kalojen suhteen, vai kuukautisetko vaivaavat neitiä, kun noin tulistui. Opettelisit onkimaan ja pitäisit turpaasi pienemmällä. Jos kalamies haluaa jakaa kokemansa onnistumisen samanhenkiselle kuuliakunnalle ja kertoo alueen, menetelmät ja paikat, joilla on onnistunut saaliinsa kusettamaan, niin käsittääkseni se palvelee kalastajia huomattavasti paremmin kuin kalankade kalavetten pedofilia jonka tunnut omaksuneen. Pitäkää tunkkinne. Raportointini päättyy tähän.
-munapata
Nyt on piru irti! Kesken parhaimman lohisesongin sano pakkanen sopimuksen irti. Saalis on onneksi helppo jakaa ja uuttaa tulee, mutta syöttien kanssa ollaan enemmän ongelmissa. No kai se vielä tästä...
kirjottele proffa kuule omat juttus vaikka jalluu miks et saa himpsii ku muut saa!! tääl on hyviä juttuja ja kiva lukee jätkien raportteja ja nää kaverit jakaa kokemuksia avoimesti muillekii ni se on miusta tosi arvostettavaa! sie tuut ja pilaat näitä keskusteluja! et miun puolesta voisit suksia vaik kambodzaa!!! miekii kuulin tosta 50 cm järväreitten tappamisesta kans pitää olla aika pena et tappaa tommosia tumppeja! +60cm kalassa rupee jo olee vähä lihaakii ruotojen ympärillä ja on täysin ymmärrettävää että niitä papitetaan varsinkin kun yleensä sattuu olemaan kala kaverikin veneessä ja neljän mitan päivät ei kyl iha joka reissu osu kohilleen vaik ois minkälainen velho!! ps: älkää äijät välittäkö tämmösistä äijistä! meitä on moneks ja mulkkuja riittää joka palstalle!!
Pyytää saa,mutta saada ei saa mitään-:)
Laajennetaanhan vähän keskustelua off the topic(luvut vedän muistista,mutta suuruusluokat ovat oikeita):
Järvilohi istukkaiden puutteen vuoksi istutusmäärät jäivät vuosina 2006/2007/2008 pieniksi.Muistaakseni 20-30000/vuosi Saimaaseen.
Vihermalakiitin käyttökielto kasvattamoilla (EU-päätös) aiheutti vesihomeen kasvatusaltaisiin ja järvilohen pentuja kuoli altaittain.
2009 keväällä istutusmäärä oli jo 80000 kpl ja ne ovat nyt 3-4 kg:n painoisia.Isomuksia vähän,mutta ensi vuonna niitä on jo jonkun verran.
Kuolimolla oli aikoinaan tilanne,että näitä 'ylivuoteisia' 3-4 kg:n kaloja iski kiinni joka reissu 2-11 kpl.
Vapautimme ne pääosin ja ajateltiin,että seuraavana kesä rissa vinkuu.
Jostakin syystä mammakalojen osuus oli ollut todella korkea ja nuo pirut meni 'mustaksi' seuraavana kesänä (jo heinäkuussa).
En saanut koukutettua kuin kuin yhden isomuksen ko kesänä.
Ihmeteltiin mihin hemmettiin ne katosi.
No sitten paikallinen ammattikalastaja laittoi suuren paunetin pyyntiin ja sieltä alkoi tulla kutuasuisia järväreitä paljon.
Hän vei ne kotiin ja keitti koirille ruuaksi.
Johtuuko laitostumisesta vai mistä,mutta tuntuu,että vrt 10 vuoden takaiseen tilanteeseen,nuo kalat ottavat kutuasun VUODEN AIEMMIN.
Saimaalla kannattaa tietenkin ylimääräiset vapautella,koska emokaloja tarvitaan.
Jos norppa rajoitukset verkoille jatkuvat ja saadaan tuo normaali 100000 istukasta vuosittain Saimaaseen,niin alkaa Suomen Vänern olla valmis.
Tarttis vaan tuon uroskala %:n nousta,niin olisi noita todellisia kiitureita seassa.Urokset menevät mustiksi km myöhemmin.
Klasu! Älä missään tapauksessa lopeta raportointia!Ota proffa kyytiin ja vapauttelette yhdessä muutaman mitan...
Timppa
Kyllä mahtaa kuivua tämäkin palsta jos klasu ja munapata vaikenee, kalamies on niin kovasuomunen ettei se pienestä säikähdä. On muuten valtava ero kalan painossa näin syksyllä, ne ruipelot mitä kesällä sai on miltei tuplanneet painonsa tällä välin. Viime viikolla to-su muutama mitallinen kala ja savupönttöön ei meinannu sopia.
No johan siellä herrat munapata ja Klasukin saatiin lämpöiseksi. Onneksi tälläkin palstalla saa vielä oman mielipiteensä asioihin ilmaista. Ja Munapata, on tässä yritetty opetella onkimaan ja kausi ei todellakaan ole huono. Keskipaino järvilohilla karvan alla 7 kiloa, tosin kappaleita ihan yhtä paljon kun sun viimekertaisella reisulla. Joten jos kautta kappaleisiin peilaa, niin kovin harvoin on kyllä ollut järveltä kotiin mitään tuomisena. Itse en vaan pidä sitä yhtään sen pahempana asiana tappako järvilohia röykkiöittäin 50-55 cm tai 60+ senttisinä. Kumpaankaan malliin en ihmisiä halua kannustaa. Mutta jos puhutaan ruokakalan ja nyt korostan ruokakalan ottamisesta niin kyllä se on aivan sama ottaako yhden +50 vai yhden 60+ lohen veneeseen.
Kun mennään kiloissa +5 ylöspäin, niin johan puhutaan ihan eri kaloista kuin hiki 60+ senttiset... Ja jos nyt oikein olen käsittänyt niin kyllä tuo 60+ kala, on kaikki noista ensi vuoden 5+ kaloista pois. Ja J.R jos tilaat tankkiautolla kalaa niin laita ne meidän ovelle tilatut vaikka sinne Saimaaseen, oon niin huono ite syömään kalaa. Sekä vielä Timpalle sen verran et ei tässä tarvi Klasun veneeseen mennä sitä vapautusta harjoittelemaan... Pitää vaan pysyä omassa paatissa, ei näet kyllä ole noin monella 60+ lohella ollut veren vuoto tautia onneksi veneen vieressä...:)) No se tästä aiheesta saalistus minun puolesta jatkukoon....
Mielestäni munapadan ja klasu77 kirjoitukset ovat olleet asiallista luettavaa ja mukava kuullostella minkälaisilla virityksillä kalaa on sieltä saimaan suunnalta tullut. ja hyviä vinkkejäkin on tullut roppakaupalla..toivottavasti saadaan jatkossakin lukea miten on kala ollut syönnillä.Täällä päijänteellä on raksihuppujen väreistä itsellä toimineet as;n copcar, purpleblack clear ja purple splatter,glow huppuja pääasiassa. per(u)s reikä ja niskalaukaus molemmat pelanneet.
t-enska.
Moikka,
Vaikka tässä tämän jälkeen esitetyissä hieman kiihtyneen oloisissa puheenvuoroissa kovin meittin Proffaa höykytettiinkin, niin juuri noinhan se menee kuin Proffa kuvaa. Off topikkitoiminta on tosin vähän tuhmaa ;-) Istutettu kanta voidaan ottaa vesialuuelta pois joko 50+ tai 60+ mittaisina. Tietenkin vähemmän tulee niitä 60+ mittaisia, jos hillittömälle halulle annetaan periksi jo 50+ mittaisten tapauksessa. Mutta lopputulos on kummassakin tapauksessa suunnilleen sama eikä kummankaan tyyppinen toiminta edistä kalakannan kehittymistä toivottuun suuntaan. Hassua vai mitä? Mutta nyt Meerukka lähtee tekemään lapsille lettuja ja kaivaa hillopurkin kellarista.
TMeerukka
Varsin mielenkiintoinen keskustelu ja toivotaan että pääpirujenkin kirjoittelu jatkuu. Hieman tuo joutava kinastelu rupesi tuntumaan lapselliselta, mutta tämä nyt on tätä. Mikäli joku sankari pillastuu näistä munapadan ja klasun kirjoitteluista ja kalakuvista niin oma on ongelmansa..
Kysyisin nyt kuitenkin herra pluribukselta, että onko tuossa pakastekuvassa nyt enää mitään joka liittyy suosikki raksihuppuihin järvellä? Tuntuu hieman turhalta ärsyttämiseltä juuri kun tämäkin keskustelu on rauhoittunut, ja voisimme ehkä taas lukea jotain niistä hupuista.. vai luuletko tosiaan että joku hupuista kiinnostunut tahtoo lukea jostain pakastinongelmistasi..?
Paljonko Esim. siellä saimaalla on järvilohen alamitta? Eikö se ole se 50cm.
Jos joku ottaa 51cm tai vaikka se 55cm järvilohen niin hänhän saa sen ottaa. Mutta ilmeisesti jos tuollaisen lohen ottaa niin joutuu kivitettäväksi ja saa haukut vielä päälle. Eikö nuo haukut ja kivitykset mene tässä tapauksessa väärään osotteeseen? Pitäsköhän valaista myös kalastusalueen päättäjiä mahdollisista alamittojen nostamisista.
Toinen on sitten se päiväkohtainen kalakiintiö minkä voi sinne sääntöihin kirjata, tästäkin varmaan pitäis mainita ylemmälle taholle eikä yksittäiselle kalastajalle joka kalastaa sääntöjen puitteissa ihan oikein.
Jos säännöissä lukee että alamitta on 50cm ja ei kalakiintiötä ole niin minun puolesta ottakoot vaikka kaikki yli 50cm kalat mukaansa.
Itellä ei ole tuota ongelmaa että kalaa tulisi säkkitolkulla, kun ei tule ikinä sitä 50cm kalaakaan niillä muutamalla syksyn lohenkalastus reisulla mitä tulee vuodessa tehtyä. No vielä se joskus osuu kohille. Jos itelle osuis kohdalle joskus tuollainen 55cm hyvässä lihassa oleva(2kg?) järvilohi niin aivan varmasti menis kylmälaukkuun, mikäli vaan on yli alamitan. Syötävää senkokoisessa kalassa on aivan varmasti vaikka 3 hengelle. eihän ne kirretkään mitä istari paikoissa on ole juuri 45-50cm isompia ja tuntuvat kelpaavan hyvin ruokakaloiksi.
Vastataan vielä itse kysymykseen, valtavan muutaman raksiuistelu kerran kokemuksella paras hupun väri ollut Army truck glow, Lapinkulta, ja pinkki.
Vaikkakaan en edes usko noihin hupun väreihin. Enemmän uskon että syötillä on merkitystä.
Siis pakastinongelmat ovat hyvin olellinen osa keskustelua... Tässäkin keskustelussa on ollut aiheena täkykalan laatu ja tämä kerran sulaneet täyt ovat osa sitä... Sielläpäin Suomeahan noille täkykaloille on kyllä käyttöä. Täkykaloista en olisi lainkaan huolissani. Meillä päinkin autetaan kavereita täkykalojen puuteessa puolin ja toisin, siis vuoroin vieraissa... -tämä sellaisena leikkisänä letkautuksena-
V-P M
No niin.Nyt on viritetty raksit uuteen uskoon tässä juttuketjussa olevien ohjeiden ja vinkkien perusteella.On tullut pieni pakkomielle saada se yksi raksikala vielä tänä syksynä,jotta ei mee usko koko raksitouhuun.Harmi että tämä keskustelu ajautui kinasteluksi,mutta eiköhän munapata ja klasu77 joskus vielä meitä hienoilla kalankuvilla nakkele:)Kiitos ja kumarrus T:Risto
Anna proffallekkin pari lettua ja hilloa päälle:-).Proffan mielestä 60cm lohi on pieni ja se pitää päästää takaisin.Minä olen sitä mieltä että, 60cm lohi on SUURI ja se pitää ottaa ja on hieno saavutus jos sellaisen edes sattuu saamaan.
Kyllähän tuon reilu 50cm lohen ja 60+ kalan välillä on eroa ihan saakelisti ja johonkin se raja on vedettävä mitä otetaan ja mitä ei.Käsittääkseni tuo raja on Muniksella ja Klasulla ollut tuo 60cm jo pitempään ja isompiakin laittaneet kasvamaan, että se siitä.
Toivottavasti Munapata ja Klasu jatkavat asiallista raportointia esim, ottiväreistä, syötinkoosta,painotuksista jne kaikkien palstalaisten iloksi, toisin kuin proffa, mitä ei ole kyllä koskaan tehnytkään ja jättävät kyseisen herran kommentit omaan arvoonsa. Ja loppuu se kirjoittelu varmaan samalla monelta muultakin jos nämä herrat poistuu kuvioista.
Perza hei, toki sä voit tappaa niin monta 50 cm nappulaa kuin haluat, sääntö on sääntö ja mies noudattaa sitä jos siltä tuntuu. Onneksi kuitenkin suurin osa tajuaa sen, että noi 50 cm kalat on istutettu samana vuonna ja niiden pyytäminen on joskus tolkuttoman helppoa. Ne kun pyörivät isoissa parvissa ja syövät kaiken mitä eteen sattuu. Yhden talven jälkeen parvet jakautuu tasaisemmin ja kalat on jo yli 60cm, kasvaneet siis korkoa ihan mukavasti. Saimaalla verkkoja ei enään pahemmin ole, kiitos norpan, joten pahin uhka pikkulohille on uistelija ja mun mielestää aktiivien pitää näyttää esimerkkiä mökkeilijöille yms ja levittää tietoa siitä kuinka nopeasti se lohi todellisuudessa kasvaa. Saimaassa luonnonkalaa ei juurikaan ole, joten siltä kannalta se ihan sama koska se lohi tapetaan, mutta minä haen vesiltä elämyksiä ja niitä ei nappulat juurikaan tarjoa. Toiset tykkää käydä kirrelammilla, minä en.
Emppai puhuu asiaa,kysymyshän on nyt lähinnä periaatteesta.
Jos alamitta 50cm niin kyllähän satunnaisesti uisteleva, tai saava voi jonkun kalan sillointällöin ottaakin ruokakalaksi. Mutta jos aktiivisesti vesillä on ja useita 50+ kaloja kerralla kyydissä niin eihän tuossa nyt ole kertakaikkiaan mitään järkeä.
Jos tuo lakisääteinen alamitta olisi 60cm niin tätä ongelmaahan ei olisi ja muutaman vuoden päästä asenteetkin olisivat muuttuneet kummasti, kukaan ei tosiaankaan välittäisi nuista 50+ lirpuista kun tuota +5kg olisi tosiaankin tarjolla huomattavasti nykyistä enemmän.
Minun puolestani tämä alkaa olla tässä ja keskityttäskö jatkossa tuohon alkuperäiseen aiheeseen, jos tulee jotain asiaakin tuohon liittyen.
Tämä on ihan täysin totta että ei niitä kaloja nyt tarvitse säkkitolkulla sieltä järveltä viedä. Sekin saattaa paljon lohtauistelevan silmin näyttää hurjalta kun jollain on 3kpl 50-60cm lohta kyydissä. Saahan tämä paljon lohta uisteleva kesänmittaan varmasti paljon tuonkokoluokan kalaa, kun taas se käytetään nyt sitten sitä termiä mökkikalastajan silmin saalis oli suuri ja kalat hyvänkokoisia.
Periaatteestahan tässä on kyse, mutta haukkuminen ja seläntakana puhuminen +50cm kalojen ottamisesta on typerää.
mm. itse sain pari sähköposti viestiä tuosta aikasemmasta kommentista ja eivät olleet mitään positiivista palautetta ne.
Toki tiedän järvilohen kasvun potenttiaalin etenkin saimaalla ja muuallakin missä vaan on paljon syötävää. Tuollaisena 15-25cm kokoisena istutettu poikanen on näin syksyllä just sen 45-50cm, mutta olisko kuitenkaan yli 50cm:ää, no varmasti joitain hyvin syöneitä yksilöitäkin on.
vai onko istutettava lohi sitten 3 vuotiasta? sehän olis jo vähän isompaa.
Ja mitä tulee lohensaamisen helppouteen niin tästäkin voidaan olla montaa mieltä olli kyse sitten siitä 'pätkästä' tai isommasta lohesta. No tekijämiehille lohen saaminen on varmaan helppoa, mutta ei esimerkiksi minulle ole koskaan ollut helppoa niinkun ei minkään muunkaan kalan saaminen. Töitä saa tehä jos meinas kalan saada.
No ei jaksa enempää kirjotella. Hyvä että näitä 'herrasmies' 60cm alamitan käyttäviäkin on. Saattaa joskus itsellekkin napata joku iso joskus ja varmasti nappaakin kun paljon käy.
Mainitaan nyt vielä että jos tulisi kalastettua pelkästään lohikaloja niin kyllä se alamitta olisi siinä 60cm tuntumassa ja jos kalaa tulisi paremmin esim. vaikka niitä pätkiä niin en minä niitä kaikkia pamputa, jos yhtään. (viittasin tällä nyt sähköpostiin tulleeseen palautteeseen).
Kiitos ja anteeksi.
Mikähän olis lopputulos jos vetäsis pelkästään tuossa Jupezkun kuvassa olevaa läppäriä/mustikkaa kokokauden ja jättäs muut värit pakkiin.
Tuli vaan mieleen kun joskus 20 vuotta sitten verstaalla ottivaappuun värejä miettiessä, lohensoutaja Jormalainen tuumas että, jos hän vetäsis muikku rapalaa joka vavassa kokokauden, ni pannaanko veto kumpi on saanu enemmän isoja taimenia kun kausi päättyy.
Tuo testi jäi tekemättä ja vaivaa kyllä aikaajoin mieltä edelleenkin, mut epäilen että turpaan ois suattanu tulla.
:DD tossa oli ainoaa asiaa tässä ketjussa!>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Juu, tarkoitinkin 'tiinaa' eli tinyä.Omat mielipiteet näistä raksiloista: 1. Se on ihansama minkä merkkinen nuppi on käytössä, kalaa vaan tulee tai ei. Paikka on se ensimmäinen edellytys. 2. Värillä ei oo väliä ( sata venettä=1000 nuppia, eli ainakin 100 eri väriä järvessä ja vaikka millä on noussut kaloja, paikka,paikka,paikka). 3.Syvyys, jos kalat on kympissä, niin turhaan vedät pinnassa tai toisinpäin. 4. Uinti, noh taas 1000 päätä pyörii ja osa ei edes pyöri(vuoksiraksi), silti kalaa tulee joillekin, eli ihansama miten se ui, kun se ui pyytävästi( joskus ihan sukka-uinti antaa paremmin)5. Elä ota niin vakavasti todennäkösemmin lähtee paremmin.6. Tuoreus, väittäisin merkitystä melko pieneksi, ellei täky ole pilaantunut.Rasvat, proteiinit,haju,...onhan näitä teorioita, mutta tosiaankin kerran sulaneellakin tulee, kun se PAIKKA on oikee ( en väitäkkään etteikö tuore ois parempi).7. Muikku, Kuore,Salakka, Ahven,...? No järvellä tietysti muikku. Ihan sama onko kaikki suomut tallella vai ei, vai luuleeko joku, että kalat kattoo montako suomua on irronnut, ehkä on jopa parempi , kun muutama suomu puuttuu ja täky näyttää hieman 'kylkeen saaneelta'? Toki salakka pysyy lämpimässä vedessä 'kovempana', mutta ei vaikuta lopputulokseen.(vaappu pysyy vielä kovempana).8.Nopeus, ihansama. Kyllä terve kala kerkee iskeä vaikka vetäsit 8km/h, se houkutteleva uinti on vaan hankala saada aikaiseksi(taas äärirajoja ajateltaessa kannattais vetää 1km/h, jos oot kalapaikalla, eli onkia). 9.Isot- vai pienetkelkat? ihan sama, jos ossoot käyttää. Ei ne kalat tiijä kummatko sulla on käytössä.10.Täkyn koko??? noh siinä Kokkonen on jäljillä, sillä yksittäiseen 5 cm täkyyn tuskin 10kg lohnake viitsii energiaa tuhlata, mielummin se ottais 300g-800g siian ku 25g kuoreen. Niin tuohon vetoreikäbuumiin sanoisin, että vettää vaikka kätöseen, jos ei ossoo täkyä uittoo. Sillon ku se näyttää itestä hyvältä, nii sillon se tunttuukin hyvältä ja ainakin joku siihen erehtyy, jos ei muut nii ite. Tinyn kohdalla kannattaa kokeilla kiinnittää koukut 'väärällepuolelle' jos ei ruppee muuten uimaan.
t. SuomuSeppo
Samaa mieltä,ainoaa asiaa;)Aina ei nuppia edes tarvii.Tänä syksynä täky alle 12cm.Pieni uinti,pyrstö 'lentää'.AS-huppu,30% kaloista,viikin raksi 70% kaloista.Kalastuskausi alkoi
veden lämmöillä 12c.Lohet tykännet pienemmästä uinnista.Potkurivirta 10m takaa ja 4m syvyys plaanareissa ollut hyvä. Kauden paras tähän mennessä, viikin raksilla 5,6 lohi plaanarista 4m.
Eilen taas isoa +15cm salakkaa pyöriin perään, omalla kohdallani kaikki isommat kalat tulet kotoiselta näsijärveltä aina isolla täyllä. Vauhtia 3,3km/h ja rakseihin mahdollisimman laaja ja laiska pyörähtely. Tällainen kelpasi eilenkin liitteen kalalle.
No voi vit..!!Hienot kalat!Tää on mahtavaa,että nyt on näjemmä syönti kohillaan.Itse lähdössä huomenna päijänteelle raksien kanssa ja toivottavasti minäkin saan jotain kuvattavaa,vaikka pahoin pelkään että MP-reissu siitä tulee kuitenkin,mutta toivossa on hyvä elää.Nää kuvat näistä hienoista kaloista antaa uskoa ja toivoa minulle tulevaisuuteen siitä,että raksillakin voin saada yhtä hienoja kaloja kuin Jupezku tai Mansu näsijärveltä!
Tänään tuplatärpistä 60cm kaksoset, molemmat lykkäsin takas kasvamaan. Pienehköä 12-13cm salakkaa puri, toinen takila 9m ja toinen plaanari 20g. Purple black kromi ja oranssi splatter
Blokiin päivitetty vähän rapsaa ja videota reissusta.
Ei se aina näin helppoa ole. Viikonlopun 7:stä +60cm huolimatta 60cm lohen laskennallinen tärppiväli reilusti yli 20 tuntia tänä vuonna.
Komeet lohet.
Millasilla punteilla sä vedät, kun näyttää kuvan perusteella käyvän aikas kipeetä takilan puomille?
Vai valehteleeko kuvakulma jotenkin..?
Ennenkuin kukaan aloittaa moraalista saarnaa niin kerrotaan vapautetuiksi kaloiksi vielä 2,5kg sekä +3kg. Painot arviolta kuin ei noita tietenkään vaa`assa käytetty. Reissuraportit + videot ilmestyvät aikanaan linkin osoitteeseen.
Saddam, ei noissa ole kuin 5kg kuulat. Piti vain pidentää puomeja ja taisi tulla pidennys turhan ohkaisesta materiaalista. Parin kauden aikana on metalli väsynyt ja puomeissa jo uhkaavaa notkuntaa.