Eilen ke 6.6. n. klo 11:30 sumuisessa kelissä Linnunnokan alueella n. 20-30m keulaportillinen punainen työalus oli ajaa ylitsemme. Alus lähestyi takaamme n. 20s nopeudella ja ei muuttanut ajolinjaansa lainkaan vaan jouduimme ajamaan pois alta jottei törmäystä olisi tapahtunut. Lopulta alus ohitti meidät n. 30m päästä jatkaen hidastamatta matkaansa niputtaen kaikki toisen puolen siimat. Onneksi tilanteesta selvittiin näin vain kalustotappiolla.
Tuntuu edesvastuuttomalta ajaa tuollaisella tavalla varsinkin kun alus ei tehnyt mitään toimenpiteitä väistämisen suhteen.
t. PeSu & miehistö
Tee tutkintapyyntö poliisille. ' Vesiliikenteen vaarantaminen '
Muistettava, että ei ole päälleajo-oikeutta kellään ja jokainen tehköön kaikkensa jotta henkiä tai omaisuutta ei vaarantuisi.
Samaan ketjuun haluaisin antaa palautetta suomen armeejan saaristomeren alukselle joka 6.6 klo 22.45 ohitti tippaakaan väistämättä veneemme.Lopputulos oli yli 90 asteen käännöksessä melko sotkuinen.
Onneksemme kelkka ajautui keulakuohusta meidän puolelle
Tuntuu omituiselle jos 30 miljoonan laivassa ei ole kunnon tutkaa saatika kääntyvää ruoria
Terveisin Ari hanninen.
Olisiko syytä hankkia usteluveneisiin tutkanheijastimet.Varmasti aluksessa on kunnon tutkat ja niitä myös käytetään.Matala uisteluvene näkyy todella huonosti tutkassa...
Eli tutka päällä voi ajaa silmät kiinni.
Tähystysvelvollisuus on kaikilla.
Jospa paikalliset ei tykkää ryöstöuistelijoista ja takia on hälläväliä meininki.
Tai uistelijat ei tykkää laivaliikenteen asenteesta. Kannattaa kuitenkin suosiolla väistää. Tuskin esim. viking line kovin nopeasti väistää, jos sumussa kohtaa uisteluveneen.
Tilanne muuttuu päivä päivältä vesillä. Toukokuussa uistelijat saavat käytännössä olla yksin vesillä. Kesänkuun alussa melkein sama juttu. Nyt kuitenkin vesiliikenne muutttuu kun tulee turisteja vesitse eivätkä ole tottuneet tällaisiin mestoihin missä on paljon uisteluveneitä.
Käytiin eilen Södra Kvarkenilla ja eilen oli Ruotsin kansallispäivä. Sanonpahan vain että jiisus. Oli 40 uisteluvenettä pienellä alueella jossa oli vielä sumua ja todellakin vilkas laivaliikenne. Ymmärrän kyllä miksi sinne oli kerääntynyt ruotsalaisia uistelijoita läheltä ja kaukaa. Tämän hetken kuumin uisteluareena. Ensi vuonna tuskin kannattaa vaivautua vesille ennen kesäkuuta.
NM
NM
Jonkin verran on kokemusta,sekä alus että 'veneluokan' navigoinnista,tutkauksesta sekä tähystyksestä avomerellä ja saaristossa SUMUSSA.Monet kerrat myös samoissa olosuhteissa etsinnöistä.Varsinkin avomeriuistelun alkuaikoina,kun 'navigaattorit yleistyivät uisteluveneissä.
Kotona oli kyllä saatu aikaan reittipisteet,mutta siihen se sitten jäi.Kaikki muu oli ns.hebreaa.Nyt on tietysti toinen aika,MUTTA vaatii todella tarkkaa säätöä ja hiljaista vauhtia,jos varsinkin alusluokan tutkalla aikoo nähdä 'pienen' uisteluveneen,puhumattakaan jos mennää vaikka 20 solmun matkavauhtia.
Tutkaheijastimen saa muutamalla kympillä,rahamiehet voivat sitten hankkia vaikka AIS:in.Kukaan ei tahallaan yritä ajaa uisteluveneenkään päälle.
Sumussa tietysti ihan eritilanne kyseessä, mut ihmettelen kyllä pari viikkoa sit ahvenanmaalla nähtyä tilannetta, jossa täysin kirkkaassa ja tyynessä kelissä laiva lähestyi uistelijoita santikan edessä, lähes kaikki osasi aikanaan vaihtaa sen verran ajolinjaansa, että mitään kohtaamista ei tapahtunut mutta yks avovene porukka piti niin tiukasti linjastaan kiinni että lopulta laiva veti liinat kiinni ja teki tiukan väistöliikkeen.. Ihmettelen vaan mitä sen avovene porukan päässä liikku, ei itselle tulis mieleenkään jäädä linjalle odottamaan, et väistääköhän se..!?
Tiedä näitä, välillä kyllä tuntuu siltä että omista oikeuksista pidetään visusti kiinni antamatta yhtään siimaa. Viimeksi vedin erään saaren vasemmalta puolelta ohi siten että kyseinen saari teki hyvän katveen oikelle puolelle. (Olisi pitänyt ajatella) Saaren jälkeen huomasin kauhukseni että sieltähän tulee etäältä purjevene rätit alhaalla koneella. Tiedän, tiedän se tuli oikealta ja minulla oli väistämisvelvollisuus. Ongelmahan oli siinä että jos olisin väistänyt oikelle niin olisin rantautunut ja jos olisin väistänyt vasemmalle niin olisin ajanut suoraan vasemmalta takaa tulevan eteen. No ei hätää, arvioin etäisyyden sen verran pitkäksi että ennätän hyvin alta pois mutta mitä vielä purjevene päättikin kääntää koko ajan minua lähemmäksi vaikka tilaa olisi ollut yllin kyllin koukata takaa ohi. Ei muuta kun lisää vauhtia, tosin ei auttanut koska vastustajanikin lisäsi vauhtia. Ei siinä auttanut kun istua ja odottaa mitä tuleman piti, onneksi siitä selvittiin säikähdyksellä mutta ei se kaukana ollut. Kiusa se on pienikin. Kyllä on pakko myöntää että käsi hamusi jo papin kahvaa...
Tilanne tuli ja oli ohi niin nopeasti etten voi varmasti sanoa, mutta samankaltainen. Kylkilinja taisi aluksessa olla suora. Väritys täsmää. Kunhan kotiudumme reissusta niin teemme tutkintapyynnön asiasta.
t. PeSu & pojat
Ei tsiisus! Kuvakulma varmaan hieman dramatisoi tuota tilannetta, mutta läheltä viistää. Tossa siis vissiin lähti koko arsenaali siimoja PV:n huolto-osaston riesaksi? Kyllä tuosta kannattaa tehdä ilmoitus PV:lle kun kuvakin on olemassa noin tarkasti....taitaa jopa saada tuosta rungosta tunnuksen ainakin osittain. Saa skapparit hieman oppituntia ettei sama homma jatku jonkun toisen uistelijaraukan kanssa. Heitä voi muistuttaa varmaan, että väistämisvelvollisuus on kaikilla ja etenkin niillä jotka ovat KYKENEVÄISIÄ väistämään. Tilanne kun tulee nopeasti niin ei uisteluvene pysty väistämään nopeasti tulevaa alusta. Samaan valitukseen voi laittaa kustannusarvion meneteltyistä vieheistä, painoista ja houkutin levyistä....kenelläkään tässä maassa ei ole oikeutta tahallaan tuhota toisen omaisuutta.
Äyskäri
Melkoisella varmuudella alus ajanut väylää pitkin, koska taustalla näkyy saari/ranta. Vähän sama epäilys aloituksessa, kyseessä on väylänhoitoalus. Ne on ammattiporukkaa, ei ne päälle aja mutta eivät liikoja väistelekään. Jos väylää ajaa, niin syyte napsahtaa mahdollisesta onnettomuudesta toiselle osapuolelle.
Avomerellä pitää käyttää järkeä. Ei laiva voi alkaa siksakkaamaan tai keksiä pikkuveneen aivoituksia tämän kurssista.
876 lukee rungossa. Multa saa tuon orkkis kuvan niin halutessaan ja pari muutakin kuvaa jossa tuo alus näkyy paremmin, tosin ilman uisteluvenettä.
Mutta kuvakulma ja mittasuhteet hämäävät.
Noooo....tää on aika perinteinen juupas eipäs väittely mitä netissä aika-ajoin alkaa. Missään meriliikenteen säännöissä ei kuitenkaan lue että vene väistää laivaa sikäli kun olen aiheeseen tutustunut. Pari perus juttua on kylllä kirjattu:
1. päälle ei saa ajaa - kaikki ovat väistämisvelvollisia viime kädessä
2. moottorialus väistää purjeilla kulkevaa alusta
3. ohittava alus väistää ohitettavan
4. kahden moottorialuksen kohtaamisessa on tuo ns. oikealta tulo sääntö, mutta myös jotain lisähuomautuksia, että jos toinen (esim. iso kauppa-alus) on syväyden tai muun asian takia kykenemätön väistämään on toisen väistettävä. Tätä voi joku lähteä 'koeponnistamaan' oikeuteen että miten tulkitaan sitten onko uisteluvene kykeneväinen väistämään jos nopeus on alla 2knots ja toinen tulee yli 20knots kyljestä sisään.
Mut toi tilanne käsittääkseni tapahtui 'middle of nowhere' eli tilaa olisi ollut. Tiedä häntä tuliko takaa päin vai ei, kuvasta se ei selviä. Joka tapauksessa täysin asiatonta ihmishengillä leikkimistä. Toki oman terveyden kannalta on viisasta koittaa noita isoja väistellä sen minkä pystyy, mutta jos joku tulee päälle niin paljon ei ole tehtävissä. Nimimerkillä kerran meinasin jäädä SIljan Super Seacatin alle (väylän ulkopuolella), mulle jäi n.. 30sek aikaa reagoida kun tuli yllättävällä kurssilla 40kn nopeudella kylkeen. Ei siinä paljoa muuta ehtinyt kuin kääntää vene 90astetta...laitoin palautetta Siljalle ja olivat kovin pahoillaa ja ehdottomasti samaa mieltä, että tuollainen ison kelkan narun mitta on täysin riittämätön turvaväli. Heillä oli joku kommunikaatio virhe toisen alueella olleen rahtialuksen kanssa eikä homma mennyt ns. putkeen, joutuivat valitsemaan 'pienemmän pahan' eli huviveneen sivuuttamisen läheltä.
Eipä sen enempiä spekulointeja. Asianosaiset tehkööt mitä tekee.
Äyskäri
Samainen työvene samana päivän nähtiin ensin tutkassa ja se teki meidän kohdalla väistöliikkeen eikä vaaratilannetta syntynyt.
Pesen tapauksessa katsoisin ettei toisessa aluksessa ole suoritettu riittävää tähystystä jos tuonasteinen vaaratilanne on päässyt syntymään.
Intin aikana ainakin meidän laiva väisteli jopa isompia haahkapoikueita (siis ihan oikeasti) ja monesti puhuttiin hyvästä merimiestavasta ja sen noudattamisesta vaikkakin johonkin ajolinjaan ja siitä kiinni pitämiseen olisi ollut oikeus.
Armeijassa kuitenkin moni nuori oppii tuota merellä liikkumista ja tapoja. Noilla esimerkeillä on toimiminen aika kyseenalaista ja nuoret oppivat laivoilla vääriä tapoja. Ei hyvä.
Armeijan jannut siellä ihan samalla tavalla on tyhjää toimittamassa kuin uistelijatkin. Ainoana erona että uistelijat maksavat armeijan polttiksia...
Toi Pansion tempaus on virhe (ja varmasti vahinko), ne mieluummin pysähtyy ku ajaa noin läheltä. Palvelin itse tuon sisaraluksella (777), ja kyllä noi skapparit opetti aika tarkasti tähystämisen, tutkanluvun ja hyvien merimiestapojen tärkeyden. Laivastossa, jos jossain, kunnioitetaan noita.
Meille opetettiin että tärkein väistämisääntö on 'nopeampi väistää, ohittava väistää'.
Minulla on sellainen käsitys, että väylä ei ole miteenkään erikoisasemassa väistelysääntöjen suhteen, päinvastoin jossain jopa teroitetaan, että väistämissäännöt ovat voimassa muuallakin kuin väylällä. Siis esimerkiksi väylän voi vapaasti ylittää. Toisaalta miten voi olla mahdollista sellainen onnettomuus, että vain toinen osapuoli on väylällä? Kyseinen 'väylänhoitoalus' ei kyllä mielestäni ole niin iso, että se kuuluisi kategoriaan 'valtamerihöyry'. Oma tulkintani tapahtumalle on, että 'väylänhoitoalus' on käyttänyt perilänsirannikkolaista laintulkintaa ja asennetta: 'uistelija väistä aina kun me tulla paikalle isot veneet', jossa siis isoksi veneeksi tulkitaan kaikki 0,5m pidemmät veneet kuin uistelijalla.
PeSu ei ole kommentoinut väylällä ajamisesta, mutta jos 'Linnunnokka' on yhtään samoilla kulmilla missä itsellä, etäisyys lähimpään rantaan 1 mpk:n luokkaa. Missä lie sitten nuo väylät virallisesti alkaakaan.. ja saattaahan mulla olla väärä lintukirjakin käytössä. ;-)
Pansion huiput taitaa olla muuten 11 solmua...
Ei se kyllä mene niin, että uisteluvene tulee poikittain väylälle ja joku Silja Line tai armeijan paatti väistäisi sitä karikolle. Kyllä väylän voi vapaasti ylittää, mutta väylällä kulkeville aluksille ei saa aiheuttaa vaaratilanteita ja kaikissa olosuhteissa on väistämisvelvollinen väylällä kulkevaan liikenteeseen nähden. Jos itselle haluaa vaikeuksia, niin toki voi uistella väylällä.
Kerrotko vielä mikä pykälä/momentti vesiliikennelaissa määrittelee väylällä kulkevalle etuajo-oikeuden? Jos näin on sitten minun on päivitettävä tietoni. Silja Lineä ja sotalaivaa kunnioitan muuten minäkin ja tiedostan notta ei ne minua ainakaan karikolle väistä.
Ei oo väylällä mitään erivapauksia väistämisen suhteen.Ei merellä tulla 'kolmion takaa'.Eri tilanne on jos ollaan reittijakojärjestelmän alueella,jollainen muistaakseni on ahvenanmaallakin jossain kohtaa turvaamassa etelä-pohj./itä-länsi laivaliikennettä.
Sinänsä etuajo-oikeutta ei määritellä, enemmänkin väistämissääntöjä.
Kuitenkin väylillä liikkuvilla isommille aluksille ei tule aiheuttaa minkäänlaista haittaa. Kuten tuosta meriteiden säännöistä voi todeta: 'Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.'
Uskoisin, että Suomen vesistöissä lähes kaikki väylät lienevät näitä ahtaita kulkuväyliä. Vaikka vettä olisi vähän enempikin ympärillä ei välttämättä kannata itse päätellä että tuollaisen yli 20m kauppa-aluksen (tms.) pitäisi ainakaan väylällä liikkuessaan väistää
Meriteiden säännöt, ohjaus ja kulku, sääntö 9:
'b) Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.
c) Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää minkään itse ahtaassa kulkuväylässä navigoivan aluksen kulkua.
d) Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Jälkimmäinen alus voi antaa 34 säännön d kappaleessa määrätyn äänimerkin, jos se on epävarma ylittävän aluksen aikeista.'
Meillä käytännössä kaikki väylät tulkitaan kansainvälisesti ottaen ahtaiksi, koska on matalat vedet. Tasan varma on myöskin, jos uistelet väylällä ja aiheutat vaaratilanteen, olet maksaja. Kannattaa miettiä kahdesti ennekuin alkaa rustaamaan rikosilmoituksia, käy suurella todennäköisyydellä päinvastoin.
Varmaa on, että jos kolaroi väylää kulkevan aluksen kanssa, on aina heikoilla. Lisäksi huvialus väistää ammattiliikenteessä olevaa alusta.
Tapauksesta mitään tietämättä aiheeseen kommentti: Mielestäni on hieman absurdi ajatus, että väylällä uistellaan ja sitten väylää pitkin liikenöivät alukset, kuten vaikka tuollainen Pansio (mikä jo on 'alus') väistelisi pois väylältä.
Yliajo-oikeutta ei ole kuitenkaan kenelläkään, se tietenkin pitää muistaa. Jos uistelijoista kuitenkin alkaa olemaan ammattiliikenteelle tms. haittaa, niin 'satavarmaa' lienee että lainsäätäjä säätää lait sitten sellaisiksi että uistelijat alkavat väistämään.
Sattui löytymään pojille sopivan lyhyt ja ytimekäs ohje, partiolaisten sivulta:http://ohjelma.partio.fi/index.php?title=V%C3%A4ist%C3%A4miss%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
Nuo säännöt ovat siis Lontoossa 20 päivänä lokakuuta 1972 tehty yleissopimus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä (meriteiden säännöt). Pitää siis ymmärtää, että 'väylä tulee ahtaaksi' jos on kyseessä tankkeri luokan alus jonka esim. syväys on sitä luokkaa, että ei voi poistua väylältä tai ohjailukyky on muuten rajoitettu. Kyseisissä säännöissä on lueteltu tarkasti ohjailukyky rajoitteiset alukset. Kannatta myös lukea säännöt 5,6( 'turvallinen nopeus') sekä säännöt 7 ja 8. Kyseessä oleva 'väylänkorjausalus' ei kuulu käsitykseni mukaan tähän tankkerikategoriaan. Siellä on myös selvästi sanottu, että uisteluvene ei ole kalastusta harjoittava alus. Pitää paikkansa, että vaaratilanteen aiheuttava alus on aina heikoilla ja siitähän tässä onkin kysymys. Vielä yksi kysymys askarruttaa miten on mahdollista kolaroida väylällä kulkevan aluksen kanssa jos ei ole itse väylällä? Lopuksi: ei ole olemassa vesiliikennelaisssa etuajo-oikeutta vaan väistämisvelvollisuus. Ja nyt lähden lukemaan loppuun 'Mikkihiiri merihädässä' kirjan.
Jos ajan 7-metrisellä putputillani virallista veneväylää pitkin opasteiden mukaisesti ja tulet oikealta poikittain, uistimet perässä eteeni väylälle aiheuttaen veneeni karikolle menon, niin sinä olet maksaja. Se opetetaan jo mikkihiiressäkin. Vaikka tulet ilman uistimiakin, maksat myös silloin.
Millä perusteella oikealta tuleva uisteluvene on syyllinen kuvattuun haveriin? Tietääkseni väylää pitkin ajavalla ei ole mitään erillisoikeuksia väylän ulkopuolella ajavaan. Moottoriveneiden kesken taitaa päteä se sääntö, että oikealta tulevaa väistetään oli sitten kumpi vaan osapuoli väylällä tai sen ulkopuolella.
No ei siinä sen kummempia ainakaan ahtaita väyliä ollut, avomerta sanoisin, vettä joka suuntaan. Aika hiljaahan tuo loppupelissä lähestyi ja itse huomasimme sen jo monen kilometrin päästä ja passasimme vaan itseämme mahdollisimman lähellä päästäksemme ottamaan kuvan. Uisteluveneitä oli alueella n. 15 joista jotkin ilmeisesti ajoissa väistivät alusta.
En minä ainakaan kovasti tykkää että verorahoilla maksettua polttoainetta kulutettaisiin kovin paljoa ylimääräistä uisteluveneiden kiertämiseen.
Joo kuten totesin enhän tuosta itse tilanteesta mitään tiedä ja voi siis aivan hyvin olla että uistelijat ovat kohdanneet 'vääryyttä'.
Kuitenkin kun keskustelua seuraa niin tuli otettua kantaa 'yleisesti'. Tämä lienee kuitenkin tyypillisesti sellainen aihe josta 'periaatteessa lähes samaa mieltä' olevat voivat nettipalstalla joutua väittelyyn :) Leikkaan oheen kuitenkin vielä 'venekoulun' sivuilta hieman tekstiä jos joku sattuu olemaan aiheesta kiinnostunut...
***
Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.” Huvialukset ovat yleensä alle 20 m pituisia tai purjealuksia. Kauppa-alukset sitävastoin ovat yleensä yli 20 metrin pituisia, eikä niiden syväys mahdollista turvallista liikkumista väylien ulkopuolella. Tästä syystä huviveneiden pitää väistää niitä. Huviveneille tarkoitetut veneilyväylät ovat usein myös huomattavasti kauppamerenkulun väyliä kapeampia ja mutkaisempia. Myös niillä väylää pitkin liikkuvan aluksen, vaikka se olisikin alle 20 m pituinen, on saatava liikkua esteettä. Väylää ylitettäessä väylää pitkin liikkuvia aluksia pitäisi väistää
Niinpä. Paitsi jos jollain on rahoitusyhtiön omistama vene ja kahdeksan vapaa perässä. Ollaan mukatietäviä ja kuvitellaan olevan merten herra. Miksi edes aloitin vastaileen tähän ketjuun, hävettävää käyttäytymistä. Vähän silleen, että ammatikseen merellä olevat saattaa olla siellä myös vapaa-aikana. Ihan saman harrastuksen parissa.
Molemmat väistää oikealle, eli kun ei, niin pököpäät katsoo käräjillä. Todennäköisesti molemmat olisitte lyöneet vahdinpidon laimin ja nahkapäätös. Ts. jos olisit huomannut toisen 'paistavan makkaraa' kokemuksesi perusteella ja silti mennyt heikosti kohtaaminen, ei sen kummempi lopputulos.
Seuraava askel on sitten alkaa mittelemään voimia ammattimerenkulun kanssa, kuten ketjun aloitus. Kannattaa ehdottomasti tehtailla rikosilmoituksia ym. Pääsee helposti maksamaan sitten toisen aluksen telakointikulut siimojen puhdistuksita turbiineista etc.
Elikkä jos ei merillä liiku kuin joitain päiviä tai sitten viikkoja vuodessa. Niinniin, siellä on vaan vierailemassa. Turhaa alkaa uhoamaan mistään vaaratilanteista, mutta koitaahan voi. Jos lompsa kestää ja näyttö. Näyttö harvoin ja ei lompsakaan.
Vastaus kysymykseesi löytyy linkin takaa. Siellä on ne viralliset meriteiden säännöt.
Suosittelen kaikkia, joille meriteiden väistämissäännöt on epäselviä tutustumaan sääntöihin 13-18. Eikä haittaa, jos koko sääntökokoelman lukee ajatuksella läpi.
Kiitos!
Suosittelen myös vähemmän merellä olleille, tutustumaan linkkiin!Mutta kysymys oli uistelijoille,kilpailun aikana tai vapaa-aikana..kuka väistää ulkona..?Pienin..jos 100ke kippo tullee kohti Plotterillaan..?Vai kui?T:Pasi
Kiitos!
Suosittelen myös vähemmän merellä olleille, tutustumaan linkkiin! Mutta kysymys oli kanssa-uistelijoille,kilpailun aikana tai vapaa-aikana..kuka väistää ulkona.?Pienin..vai jos 100ke kippo tullee kohti Autopilotilla..kurssi kääntyy sinne minne käännät.Eli kohtaavasta oikealle? Vai kui? T:Pasi
Juuri näin. Vasemmalta tuleva väistää pääsääntöisesti aina. Siis kun on kyse moottorialuksista.
Tähän sääntöön on oikeastaan vain kaksi poikkeusta:
- Reittijakojärjestelmän sisällä ajo, reittijakojärjestelmän ulkopuolelta oikealta tulevalla ei ole samanlaista 'etuajo-oikeutta', kuin muualla.
- Ahtaat kulkuväylät ja tilanne: Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä (9. sääntö, kohta b).
Yleisesti ottaen homma toimii uistelussa avomerellä ja yleensäkin aina, kun muistetaan, että vasemmalta tuleva väistää. Tämä seikka ei ole aina ollut kaikilla kirkkaana mielessä esim. Helsingin lohikisoissa.
Selvyyden vuoksi vielä kertaalleen vaikka se täällä onkin jo tullut esille. Veto(uistin) kalastusta tekevä alus ei ole meriteiden sääntöjen mukainen kalastusalus vaan lain silmissä normaali moottorialus. Ja mikäli on ansioitunutta navigaatioseuran toiminnassa olevaa laivurikurssin vetäjää uskominen kaikki suomen kauppamerenkulku kelpoiset väylät ovat ahtaita väyliä jolloin meidän pienveneilijöiden täytyy osata ja ymmärtää pysyä pois isompien alusten tieltä.
Juuri näin!
Väittelyksihän se meni, kuten alussa jo arvasinkin, mutta eiköhän tää kuulu kesään yhtälailla kuin sukujuhlat - kerran kivaa, toinen kerta rasite ;)
Hyvää Juhannusta kaikille!
Äyskäri
Käytännössä tuo väistäminen menee siten että pienmpi väistää isompaa...
Oma läheltäpiti tilanne parin viikon takaa.
Olin veneellä Pirttisaaren itäpuolisella väylällä tulossa etelään merivartioaseman kohdalle, Vesta ja Östra Furuholmenin väli kun jäi taaksen laitoin koneeseen lisää kierroksia ja ohitin oikealta edellä menevän ison lasikuitupurren (kokoa kolme kerrosta ja pituutta n.11 m) joka juuri kun olimme rinnakkain päättikin kääntyä oikealle. Tässä ei ollut monesta metristä kiinni jotta ei ollut sylissäni muutamaa tonnia lasikuitua.
Ilmeisesti lasikuitupurkin omistaja ajoi plotterilla karttaa merkittyä väylää joka tuolla kohdalla hieman koukkasee itään ja minä taas vedin mutkat suoraksi kun vettä oli alla aivan riittävästä ja tuota ei ollut mitään mieltä ajaa tuota tankkeriväylää tuossa kohdassa (ks. linkki)