Telikärrin kans paino menee vähintään 1700kg. Et sellanen tai isompi. Mulla näytti vaaka jokke 2000kg kärrin kans 1780kg vene kutakuinkin tyhjänä varusteista.
Onko kokemuksia Respo-trailereista? Näyttää olevan eestiläistä tekoa, mikä ei sinänsä ole välttämättä ollenkaan huono asia. Mitenköhän trailerin tuonti Eestistä, tulee varmaan samanlaisia veroja ja lisämaksuja kuin autojen kohdalla?
Vuosi sitten kyselin respo trailerin hintoja virosta ja suomesta ja hinnat olivat satasen sisällä.Ostettiin traileri sitten suomesta ja vietiin veneen kanssa viroon jonne paketti sitten kotiutuikin.ainoa pulma oli saada virossa tehty respo viron rekisteriin kun siihen oli stanssattu suomessa valmistenumero.virolaiset eivät tunnistaneet traileria respoksi,taisi loppupeleissä onnistua mutta olivat jo rekisteröimässä sitä omavalmisteeksi.peräkärryssä respo näytti olevan sama kuin jsi mutta trailerissa en olisi niin varma asiasta,vaikka jsi rantautuukin samoilta seuduilta suomeen.
Nyt, kun on käynyt selväksi, että 1700 kg traileri on minimi, niin millaisia kokemuksia mistäkin trailerista? Hintahaitari on melko suuri eikä venemessuillakaan mitään kunnon tarjouksia.
Millaisia kokemuksia on VetoJuhta trailereista?
Valmistetaan Kouvolassa, firma on Parik-Metal.
Mulla on hakusessa saman kokoluokan veneeseen traileri ja
Juhta 1600VJ olisi yksi vaihtoehto.
http://www.parik.fi/juhta/trailerit.html
Tästä on jossain aiemminkin kirjoiteltu, mutta Yamarin 5940 painaa valmistajan mukaan 760 kg, Yamaha F115 181 kg. Lisäksi bensa n. 100 kg jos täysi tankki, akut n. 30 kg, ankkuri 10 kg, muuta sälää ehkä 50 kg. Yhteensä 1130 kg. Eli 1500 kg traileri pitäisi hyvin riittää. Mistä nuo lisäkilot oikein tulee?
Ensinnäkin laskustasi näyttää puuttuvan trailerin paino, ehkä 300 kg.
Jostakin syystä valmistajien painoilmoitukset näyttävät olevan reilusti alakanttiin.
Kärrissä pitää olla kantavuutta 1300-1400 kg, jotta voit laillisesti vetää varusteltua venettä.
Alla linkki keskusteluun, jossa muutama vastaava vene punnittu.
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskustelut1/display_message.asp?mid=406521
Valmistajien painot ovat täysin tyhjien runkojen painoja ja koneet yleensä ilman nesteitä ja potkuria, tuohon kun aletaan latoa kaukkaria, kaapeleita,radiota, kaiuttimia, plotteria, lämppäriä, klaffipenkkejä ja kaikkea muuta varustetta niin alkaahan sitä painoa tulemaan.
Nipa
Eivät myyneet aikoinaan respolla,kun sanoimme viemämme suomeen.Suomessa sama traileri nimellä jsi-traileri joka ns.perus traileri.
Tietty aina kannattaa kysellä se kun ei maksa mitään,tuleehan niitä autojakin haettua millon mistäkin maasta.
Kokemusta veroista sun muista maksuista trailerituontiin ei ole.
Asuntovaunu oli aikoinaan verovapaata tuontia (ilmeisesti vieläkin,soita tulliin).
Trailerikin kannattaa mitoittaa hiukan mihinkä harrastus voisi ehkä johtaa eli jos vaihtelee pakettia alvariinsa isompaan niin heti kerralla hieman tämän hetkistä isompi kärry.
Mulla käytössä 2000 teli respo , vene 59C , Yamaha 100 , Wallas 1800 , vapaputkia 16kpl , takiloiden alustat , pari luotainta , plotteri , plaanarikelat , ym.kalastusvälineitä , hydr.pilotti , ulko-ohjaus , tankki oli muistaakseni täynnä , katsastuksen yhteydessä punnittu : 1710kg telipyörien päällä painoa , takilat , kylmäboxi , haavi , yms kotona , mutta kun kalareissulle lähden , kuormaan kaikki tarvittavat kamat , vapoja lukuunottamatta veneeseen , ettei niitä tartte rannassa erikseen kuormata ja purkaa , luulempa painon olevan 1800kg paikkeilla , trailerilla 3v menossa ja venepaketti 2009 , niin vuosien tuomaa lisäpainoa tuskin on ja säilytys aina kuivassa tallissa
Responi on ostettu: Trailcon Jyväskylä , kolmen kesän jälkeen kaikki suurinpiirtein kunnossa , kumirullat katkee keskeltä , mutta sehän on rullien heikkoutta , uudet siniset jo hankittu tilalle , takavalot vaihdettu Led-valoihin ( Jokon ) pistokkeet kävi suoraan , niin ei tartte valoja käännellä ylös , sähkövinssi laitettu + akku / tarvikelaatikko aisalle veneen etupuolelle , mulla veneen perä asettuu juuri takimmaisen rullan päälle , aisalle jää sitten jonkin verran tyhjää tilaa , johtuen trailerin pituudesta , ai niin kävelytasoa lisätty toiselle sivulle , ettei tulis mustelmia sääriluihin , pienillä muutoksilla varsin 'soiva peli' ainakin tähän mennessä.
Tarkkana noitten sinisten muovirullien kanssa, saattaa rikkoa kuitupaatin kölin jossei ole kölirautaa. Uretaanirullia tilalle jos ei kölirautaa tai alupaattia. Nuo uretaanit kylläkin maksaa enemmän kuin tuplat, mutta veneen pohjan korjaus vielä enemmän. Usein näkee varsinkin uudemmissa traikuissa liian vähän rullia.
Itse olen suhtautunut varoen koviin tai puolikoviin rulliin. Epäilemättä vene liikkuu helpommin ja kestävyyskin lienee pehmeää kumirullaa parempi, mutta miten tilanne on veneenpohjan kestävyyden suhteen?
Harvoin, tuskin milloinkaan, veneenpohjan ja trailerin rullien linja on täysin identtinen. Pehmeä rulla tasaa paremmin rasituksia, kuin kova. Trailerin muutaman rullan päällä lepää parhaimmillaan ( pahimmillaan ) toista tuhatta kiloa. Muutamienkin millien +- toleranssi pohjassa ja trailerissa saattaa aiheuttaa painon keskittymisen vain yhteen tai kahteen rullaan. Rullan ollessa kova, rasitus pohjaan lienee jotain muuta kuin normaalien suunnitteluperiaatteiden mukainen?
Tehdäänkö muutaman kympin vuotuisella säästöllä ( kovat rullat kestävät pidempään ) satojen tai tuhansien eurojen vahingot pidemmän päälle?
No niin , nytkun päästiin tuohon rulla asiaan , noi siniset kölirullat jotka olen hankkinut , pisti vähän ihmettelemään , rullat on 290mm pitkät , molemmissa päissä mustat sisäholkit , jotka ovat n.40mm rullien sisällä ja välissä n. 210mm tyhjää , elikä käytännössä rullan akseli kantaa vain päistään , siis onko tarkoitettu että rulla taipuu ( painuu ) keskeltä veneen painosta ? Kumirullat on umpikumia + teräsputki sisällä , veneessäni on kyllä kölilista ,jos olis jollakin asia tietoa tästä tai kokemuksiakin kyseisistä rullista , ois kiva kuulla , mulla on nostoja - laskuja n.50 vuodessa , Respossa on alkuperäisenä takimmainen rulla sininen .
Kenen rulla kyseessä?. Jos väljyyttä rullan keskellä niin kyllä se joustaa, jollei jousta niin se katkeaa. Takimainen rulla sininen muovinen, on kova joka saa painetta noston alkuvaiheessa jonkunverran, vaihtaisin sen pehmeämpään. Itsellä tuo on Majavassa kuminen alkuperäinen ja kipissä muut seitsemän rullaa on sinisiä, veneessä kölirauta.
Kumirullassa lukee Respo , sinisestä en tiedä , voihan olla että ovat Virolaisen kumialan yrityksen tekoja , kumiakin on niin monenlaista , että ei voi tietää mikä seos kysymyksessä , nää uudet siniset rullat hankin Teohydraulista , venettä ylösottaessa työnnän tralerin niin syvälle veteen ettei veneen pohjaan tule mitään suuria pistekuormia , takapään keinussakin on neljä rullaa , jotka osaltaan tasaa pohjaan kohdistuvaa painetta , uskoisin ettei takapään kova rulla ole ongelma ?