Eli tuossa on toukokuussa avattu keskustelu ohjelmoinnista mutta siellä alkaa nyt olemaan tekstiä jo niin paljon että ei siitä ota hullukaan selkoa.
Mercury EFI vm 2015 50HV Ohjelmoitiin Lunds Marinen toimesta 65hv +
Kuristin poistettu, Tps toimii, ecm todettu 60hv:ksi, kaasu aukeaa 100%
Ennen ohjelmointia (Potkuri 10 5/8 x 14 Black Max ) kone kiersi 5200 rpm, Ohjelmoinnin jälkeen 5200rpm, eli tehoja ei tullut lisää.
Kaverilla täysin sama vene 60hv koneella ja kulkee about 7-10km/h enempi kuin minulla
Toiselle kaverille ohjelmoitiin sama kone ja sai heti 850 rpm lisää ja joutui potkuri kaupoille.
Jos tähän saadaan joku ratkaisu niin ratkaisun saajalle luvassa pullo jaloviinaa!
ECM myös varmuus ohjelmoitu toisen kerran. Ja homman hoitanut Lunds Marine joten heillä kyllä tieto taito on kohdallaan.
Soitella voi kanssa 045 845 9589 jos haluaa rupatella asiasta.
Kiitoksia etu käteen.
Toiselle kaverille ohjelmoitiin sama kone ja sai heti 850 rpm lisää ja joutui potkuri kaupoille.
Voisiko nuo ohjelmoidut purkit kokeeksi vaihtaa päittäin kaverin/sun koneeseen?
Kaverillasi ilmeisesti 'vakio 60hv' kone, ja onko se myös Mercuryn vastaava? Koska jokin ei täsmää eli joko veneissä on jotain ratkaisevaa eroa (todennäköisesti) painossa, tai sitten sinun kone vaan ei saanut niitä lisätehoja johtuen jostain muusta kuin ecun päivitys- jutusta. Se kun on tsekattu niin ei voi kuin kuin käydä kerran vielä läpi muut. Jos kaverin kone mercuryn saman sarjan kone, niin ota häneltä potkuri kokeilulainaks jos saat.
Mutta koska käsittääkseni 50hv:n tehojen pitäisi nousta pelkällä ilmakuristusprikan poistollakin jonkin verran, niin jollain tapaa looginen ajatus on että kuristus on entisellään. Nimittäin kun tuo ohjainboksi todennäköisesti mittailee polttoaineen ja ilman määriä, eihän se voi laittaa 'soppaa' lisää jos ilmavirtaus ei riitä?
Tai vika selvitä
Koneen lämmöt 44-46 joka on auttamatta liian vähän
Vaihdellaan termaria ja tarkistetaan vielä jakohihna että on kohdillaan. Palaan asiaan kun osat vaihdettu
Itellä Finnsport 540ht, jossa 50hp mercyry, ecutettu -->68hp. Ennen ohjelmointia oli 12 tuumainen potkuri jolla kulki uistelukamoilla ja kaks ukkoa kyydissä 44kmh, ohjelmoinnin jälkeen vaihdettiin 13 tuumainen jolla kulkee samalla kuormalla 49kmh tällöin kierrokset noin 5600 ja kiihtyvyys parani selvästi.
Eli kokeiltu nyt seuraavaa:
Tulpat vaihdettu
Jakohihna vaihdettu
Termari vaihdettu
Kokeiltu ajaa koppa auki
Kokeiltu ajaa että pumppaa lisää bensaa kiveksestä
Tarkistettu imupuolen letkut ja liittimet ei vuotoja
Todettu että ecm on ohjelmoitu ( testerillä )
Tarkistettu että kaasuläppä aukeaa kokonaan
TPS sensori tarkistettu
Nyt lähtee kaverille Suonenjoelle jolla sama kone kuin minulla (2016 EFI 50) hän kokeilee vielä omassa koneessasi että tuleeko kulkua lisää ( hän ohjelmoinut omansa viikko sitten ja ero kuin yöllä ja päivällä)
Jos tulee mieleen vielä jokin joka voisi rajoittaa tuota että tehoja ei ole tullut lisää kuristimen poistosta ( mitä muut ovat saaneet on about 200-300rpm ) ja ecm ohjelmoinnista niin saa soittaa 045 845 9589
Ratkaiseva vihje johtaa yhden tähden jallupulloon!
Tilanne päivitys ja otetaan taas alkuhöpinät mukaan:
Mercury EFI ELPT 50HV VM: 2015
ECM Ohjelmointi ei tuonut lisää tehoja.
Ennen ohjelmointia x14 potkuri kieri 5200 rpm, ecm ohjelmoitiin ja kuristin poistettiin kiersi 5200rpm
Vian sulkemiseksi tehty seuraavaa:
- ECM uudelleen ohjelmoitu ( Lunds Marine )
- Tulpat vaihdettu
- Jakohihna vaihdettu ( ajoitus oli oikea )
- Termostaatti vaihdettu
- Kuristinpoistettu
- Letkut ja liittimet tarkistettu
- Bensaletku kumilutsineen vaihdettu
- Bensasuodatin vaihdettu
- Tankit putsattu
- Ruiskutusjärjestelmä putsattu ( Lisäaineella tankin seassa )
- Käytetty vain 98 bensaa
Kaveri ohjelmoi vastaavan koneen ( vm 2016 ) ja hän sai kulkua lisää + 15km ja kierroksia tuli 1050rpm jotta joutui potkuri kaupoille. Lähetin oman ECM boxin hänelle ja boxi toimii hänellä, joten joku minun vehkeessäni 'rajoittaa' tehoja.
Seuraavaksi menossa vaihtoon korkeapainepumpun ja ruiskuletkujen välinen tiiviste.
Jatketaan!
Ostitko käytetyn koneen? saattaa olla, että se oli jo edellisen omistajan toimesta päivitetty.
Jos et pääse tuolla kyllin lujaa, osta isompi ja tehokkaampi kone. Näin syksyllä on ostajan markkinat.
Seuraavaksi sitten tämän kimppuun
Uudet tiivisteet tilattu
Map sensori voisi olla kanssa sellainen joka rajoittaa tehoja mutta ei älykkyys vielä riittänyt siihen mistä sen löytää ja kuinka helppo se on vaihtaa.
Voisin sen kaverille laittaa menemään jos hän testais sen omassa veneessään, jos tehot tippuu sillä niin se on syypää minun koneeni tehottomuuteen
13.
Koneen nosto
mikko.aaltonen - 5/9/2021 19:48:38
Iltaa taas
Nostettiin kone ylemmäksi ja nyt ottaa spritfire 10x13 potkurilla 5920 kierrosta mutta kulku on 2km vähemmän kuin ennen koneen nostoa
Eli vikaa ei ole vieläkään löytynyt. Ilmeisesti se kaasuläppä siellä ei saa tietoa ja sille ei voi tehdä mitään kuten tuossa joku asiasta mainitsisi
Nyt siis vaihdettu ja tehtyä
- Jakoremmi
- tulpat
- bensasuodattimet
- Vst pumppu purettu sihdit putsattu ja tiivisteet vaihdettu
- kone nostettu ylemmäksi
- Termostaatti
- bensaletkut pässin kivestä myöten
- kuristin poistettu
- ecm todettu toisessa koneessa ohjelmoiduksi
- TPS toimii
- kaasu aukeaa 100%
Tänään menee kiinni vielä uusi MAP anturi ja huomenna sitten testille ja katsotaan sitten saadaanko mitään järkeä tähän touhuun vai annetaanko olla.
Ideana oli vielä testata tuota konetta niin että laitan tuon kuristinlevyn takaisin kiinni ja katsoo sitten mitä se tekee, jos sillä tehot 'häviää' niin silloin on tiedossa että ecm ohjelmointi on onnistunut mutta tehon lisäys on vaan mitätön.
Hänellä 60HV yamaha. Ja jotenkin tuntuu että minulla on tullut 'tehoja' lisää vain kuin kuristus otettu irti sieltä eli jokin siellä nyt rajoittaa tuota ohjelmointia.
Voi toki olla että tuo oma veneeni on painavampi, mutta silti ihmetyttää että miten siihen ei tullut kierroksia käytännössä yhtään lisää ennen ohjelmointia ja ohjelmoinnin jälkeen.
Sitähän tässä nyt koitetaan selvittää että mikä vittu siellä ahistaa että tehoja ei tullut lisää. Kuristuksen poisti alan liike ( sellainen punainen) en nyt varaosa numeroa muista. Tuskin sinne nyt muuta tarttee tehdä kuin kuristin ottaa pois eli että siellä olisi mitää 'tupla' kuristusta.
Ainakin ohjeen mukaan siinä toimittiin.
'Kummalla kaverilla?
Toisella siis sama vene HT 515 Hirvas Kone Yamaha 60hv vm 2008
Potkuri 11 1/8 x 13 Solas RST kierrokset 5400rpm Nopeus n 55-57km/h
Oma 515 HT Hirvas Kone Mercury EFI 50hv ECM 2015 ohjelmoitu 65+
Potkuri 11 1/8 x 13 Solas RST
Nopeus samalla kuormalla 50km/h RPM 5600'
Siis teillä on samat potkurit ja sulla kiertää 200 rpm enemmän mutta kulkee hitaampaa? Aika outoa...
Onko teillä samanlainen rungon vastus veneissä?
1) Eli täydellä kaasulla trimmilevyt pitää olla ylhäällä irti vedessä, jotta nokka ei painu alas ja pidennä vesilinjaa mikä rajoittaa pahasti huippuja... eli kokeile trimmilevyt ihan ylhäällä ilmassa jos näin ei ole. Onko painopiste sinulla edempänä kuin kaverin veneessä?
2) Jos pohja on erittäin huonossa kunnossa ja toisessa viimeisen päälle niin siinä on eroa myös useampi kilometri. Jossain oli 2-3 solmua esitetty ainakin kovemmissa venenopeuksissa
3) Koneet on asennettu tarpeeksi ylös. Syvemmällä oleva kone lisää vastusta.
Varmistaisin:
1) Trimmit on ylhäällä ja vene ei kaadu nenälleen. Kuorma siis mahdollisimman takana jos sitä on.
2) Pohja on kunnossa
3) Kone on mahdollisimman ylhäällä jos sinulla teräspotkuri. Alumiini ei toimi koneen ollessa ylhäällä ja alkaa sutia (sen huomaa)
4) Jos nämä on kunnossa niin kokeilisin loivempaa potkuria esim 11 tai 12, mutta potkurin nousun kokeilut vasta viimeiseksi jos siinä joutuu kaupoille eikä voi lainata kaverilta.
Painopiste edessä ja nenälleen meno vaikuttaa aika paljon joissain veneissä ja siinä tehon lisäys ei oikein tunnu enää, kyntää vaan kovempaa ja vesi painaa. Hirvasta en tunne.
voisiko veneiden painossa olla eroja, vaikka ovatkin samaa mallia ?
vettä rungossa tai välipohjassa ? pohja pahasti likaisempi kuin kaverilla ? varusteita enemmän, jolloin 'ylimääräistä' painoa enemmän...
Olen sitä mieltä, että vertaaminen erimerkkiseen koneeseen on vähän niin ja näin.
En ole perämoottorin tehokäyrää ikinä nähnyt, eikä ole ohjelmointi sivuilla paljon näkynyt käppyröitä mihin kohtaan kierroslukua ne lisääntyneet hevosvoimat tulevat.
Suurella todennäköisyydellä suurin teho on alueella 5600-6000 sekä 50 ja 60heppaisessa. Ohjelmoinnilla ne hepat tulee kuitenkin suurimmaksi osaksi tuolle samalle alueelle, kun vääntö on kuitenkin suurimmaksi osaksi kiinni kuutiotilavuudesta.
Oma veikkaukseni on, että se ei kone vaan jaksa vääntää sen 5200kierroksen yli, kun potkuri on liian jyrkkä ja ei pääse kierrosalueelle. Muutenkin jos huippuja haetaan niin ainakin sen tuuman pitäisi ihan pakosti loiventaa potkuria, jos vain 5200kiertää.
Joo. Sillähän sinne Rst 11 1/8 x 13 hommattiin ja kierrokset nousi about 5600 asti. Nyt olisi tarkoitus hommata spritfire, joko 10.3 x 12 tai x 13
Siinä vähän arpomista vielä että kumman sinne laittaa
Tosin edelleen outo asia on että kone ei selkeästi ole yhtään tehokkaampi jälkeen ohjelmoinnin
On sen verran mystinen tapaus, että heitetään nyt hullumpiakin ajatuksia, mitä tulee mieleen.
Eli saako kone riittävästi ilmaa, ettei vaan konekopan ilmansaantiin ole survottu öljytikun pyyhintärättiä tms... Pikaisesti vilkaisin Boats.netin kuvista onko 50 ja 60 hv koneissa eri kopat. Muuten on samat, mutta 60hv:ssä näyttäisi olevan erillinen ilmanohjain sisäpuolella... vaikuttaneeko ilman virtaukseen... eli ootko kokeillu vaikka ajaa ilman konekoppaa?
Tuli mieleen että kun on erimerkkiset moottorit, mutta samanlaiset potkurit, niin eihän ne potkurit välttämättä pyöri samalla nopeudella vaikka olisi koneissa samat kierrokset, koska peränvälitykset voi olla erilaiset.
Aloittaja kirjoitti:'
Ennen ohjelmointia (Potkuri 10 5/8 x 14 Black Max ) kone kiersi 5200 rpm, Ohjelmoinnin jälkeen 5200rpm, eli tehoja ei tullut lisää'.
Edellämainitusta voi päätellä, että kun mitään muuta ei ole tapahtunut tuossa välissä kuin ohjelmointi, niin tuo kyllä kertoo siitä, että tehojen suhteen ei ole tapahtnut mitään, mihinkään suuntaan.
Alleviivaisin, etten ole tässä asiantuntija ja toivon että minun väärät jutut korjataan niin saatan itsekin oppia jotain.
Joitain vääntö ja tehokäyriä olen nähnyt 135 ja 150 hondissa ja niissä vääntö ja tehokäyrät alkoivat erota merkittävästi vasta 5500 paikkeilla eli jos ajeli alle 5000 kierrosta niin koneissa ei merkittävää eroa tai käyrät käytännössä.
Tässä ketjussa ajattelin, että jos vastus on niin kova että vääntö ei riitä saamaan kierroksia sille alueelle missä lisätehot on tulleet niin niitä ei huomaa. Eli jos tehot on tulleet 5500-6000 kierrosalueelle niin sitä ei huomaa kun ei päästä sinne väännön puutteen takia. Ajattelin että ohjelmointi ei vaikuta 5200 alueelle vielä vaan vasta maksimitehoihin missä prikan poistokin auttaa antamaan tarvittavaa lisähappea. Ja nämä ei ole mitään varmoja tietoja...
Seuraavaksi oli tarkoituskena tsekata nyt vielä tulpat.
Lämpötila anturi
Ja jakohihna
Ja sitten alkaa katsomaan sitä toista rusettia sinne.
Oli tarkoituksena ottaa varmaan tuo Spritfire 12 nousulla tai sitten 13 nousulla
Minulla on ollut siellä 10 3/8 x 12 ja silloin kiertää makkiasti 6100 mutta kulkua ei ole yhtään enempää kuin tuolla RST Potkurilla koska luistoa tulee sitten niin paljon lisää ja ideana olisi kuitenkin löytää myös sellainen hyvä marssi vauhti jossa kulutus olisi jotain 13-15L luokkaa ettei tarvii 6100 kierrosta vetää koneesta irti että kulkee yli 50 kun kaverilla ei tarvitse kuin sen 5200-5400 kierrosta ja menee helposti yli 50, itsellä kun ei mene edes 2 hengen kuormalla sitä.
Voihan se olla että nuo takana olevat trimmilevyt hidastaa vauhtia sitten sen 15km mutta epäilen silti.
Levyt ovat Smart Tabit
Ja vanhalla 50hv koneella jaksoi myös mennä tuon 50km/h
Edelleen olen sitä mieltä että siellä nyt vaan joku 'jumittaa' ja siksi ei pelitä.
Amatöörinä heitän oman lusikkani soppaan ja sanoisin, että nimimerkki eetee on kahdessa viime kirjoituksessaan totuuden jäljillä.
1. Koneen asennuskorkeus kannattaa mitata tarkasti. Puhutaan kuitenkin aika pienitehoisista ja -vääntöisistä koneista, jolloin vedenvastuksella on suuri rooli.
2. Ne Smart tabsit sen vedenvastuksen ja pitkän vesilinjan vuoksi. Mikä mukavuudessa mahdollisesti voitetaan, nopeudessa hävitään.
3. Paino. Samanlaisissa veneissä voi olla jopa 100-200 kg eroja pelkästään ainevahvuuksien vuoksi. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin.
Käyppä puntarilla veneen kanssa. Jos kaverisi kävisi myös, näkisi onko painossa eroa. Tässä taannoin kaverin ihmetteli miksi häneen vene ei nouse kaksi päällä plaaniin lainkaan, vaikka oli edellisenä kesänä noussut kolme päällä plaaniin. Syy löytyi talvella vettyneestä kelluke uretaanista. Painoi muuten aivan sairasti kun sitä poistettiin. Johan nousi plaaniin. Tässä oli kone mitoitettu aika tarkalle painon suhteen
Moottoreissa melkein samat perävälitykset, ei suurta heittoa, jos ei oteta bigfoot perää.
Kone ei kierrä lähellekkään täysiä kierrokosia, 5500-6000 tehoalue jossa kaikki tehot irti.
Moottori aivan liian alhaalla pohjaan nähden joloin tuon teholuokan kone ei jaksa kiertää kun veden vastus kovempi.
Toinen mikä vielä lisää tuota vauhdin puutetta on nuo smat tabsit, ite otin pois kun vauhti laski kun veneen vesilinja kasvoi.
Mitä lyhyemmällä vesilinjalla vene kulkee niin sitä kovempaa pääsee.
Samanlaisia veneitä ei kannata verrata keskenään.
Eri moottori, eri painopiste, eri kuormaus, yms vaikuttaa kulkuun.
Ensin lähtisin nostamaan konetta ylöspäin koska luulen että sulla kone aivan liian alhaalla pohjaan nähden.
Sitten vaihtamaan potkuria mikäli vauhti ei lisäänny.
Kone on täsmälleen samoissa asetuksissa kuin oli vanha 50hv kone ja sillä se kulki sen 50km/h
Nyt menee sen kyllä kanssa mutta tehoja on nyt enempi
Smaart tabsien poisto ei lisännyt nopeutta
Tähän palatakseni nii kone korkeus katsottiin kohdilleen kun liikkeessä asennettiin
Ja on samoissa asetukisss kuin vanha kone ja vanhalla koneella meni tuon 50km
On kyllä tosi erikoista, jos ei smart tabsien poisto nostanut nopeutta. Ne on kuitenkin aika kovat jarrut.
Itsellä hydrofoilikin on hidastanut venee menoa noin 3km/h. Tabsit voisi kuvitella ainakin saman verran hidastavan venettä, jos ei peräti enempi. Hydrofoilin keulaa laskevaa voimaa kuitenkin kumotaan, kun trimmataan moottoria ylöspäin.
No mikä se korkeus sitten on mikä siellä liikkeessä katsottiin kohdilleen? Monessa paikassa tietämys on sellaista että pudotetaan kone kynsien varaan ja vedetään pultit kiinni.
Normiasennuksessa ventilaationestolevy(kansankielellä 'kavitaatiolevy') saisi olla vähintään kölilinjan tasalla. Jos ajetaan pitävämmällä teräshuiskalla saa korkeus olla vaikka 30mm kölilinjan yläpuolella, tämä on toki hieman venekohtaista. Tosin tuollainen melko puhditon pikkukone ei pysty hyödyntämään teräpotkurin ominaisuuksia, noissa 21-27kn vauhdeissa ei ole hyötyä pyörittää painavaa potkuria vaan joku hyvä alumiini, esim. juuri mainittu Spitfire voisi olla järkevämpi ratkaisu.
otappa kuva kun konee suorassa perään nähden, mielenkiinnosta kun liikkeessä laitettu....
Minä kun vaihdoin koneen niin jouduin korottamaan äänta jotta saan koneen oikealle korkeudelle kun asentaja oli laittamassa 5cm liian alas.
Joten tätä epäilen suuresti.
Mikä kone oli entinen?
Jotainhan tuossa on pielessä.
Muistaakseni f50 vm04 oli kaasarikone… jos näin oli niin osa jotka vaihtoivat ruiskuun 2000-luvun puolessa välissä harmittelivat että tehoja ei löydy enää.
Kokeilisin reilusti loivempaa potkuria jotta saat selville kiertääkö kone 6000… jos ei kierrä niin sitten ei saa bensaa, ilmaa tms…
kokeiltu 10 3/8 x 12 ja sillä kiertää rajoittimelle mutta kulkua on saman verran kun potkuri pääsee luistamaan
Eilen vaihdoin tulpat ja termostaatin, ensi viikolla sitten jakohihha ( jos vaikka olisi pykälän pielessä ) niin se voisi myös rajoittaa tehoja.
Viimeinen vaihtoehto on sitten lämpötila anturi ja sen jälkeen on nostettava kädet pystyyn.
Mielessä oli kyllä että laitan tuon oman ECM:n kaverille vielä jolla sama kone kuin minulla ja hän kokeilisi sitä omassaan että kulkeeko se sillä niin saa jotain suljettua pois
Ei koska se oli F50 Yamaha vm04
Eilen nyt kokeiltiin vielä kerran ilman smartabseja ja n2km kulki enemmän
Kaveri päivitty taas saman koneen kuin mikä minulla on ja sai kulkua 15km lisää
Eikö kaasari vehkeestä ole vielä helpompi leipoa 60heppainen? Eikö nuo 2004 mallin kaasari F50 ja F60 ole melko samoja motteja. Ainakin jonkun manuaalin mukaan molemmat n. 1000cm3 koneita on.
Ehkä sun kalustosta on jo otettu kaikki irti mitä siitä lähtee. Olkoon moottori 50 tai 60 hv.
Heinäkuun tekstissä kerroit, että kone kiersi 6000rpm ilmeisesti 10 3/8 x 12 potkurilla ja kulki 46 km/h.
Katsoin erään koeajoraportin, missä uusi 50hv Yamaha liikutti pientä avovenettä 52 km/h, 11 3/8 x 12 potkurilla ja 6000rpm.
Jospa se 50km/h on maksimi, minkä sun paketti kulkee. Potkuria vaihtamalla tapahtuu vain pieniä muutoksia suuntaan tai toiseen.
Oletko käyttänyt venettä puntarilla. Mikä on paino uistelukamoilla ja äijät mukaan lukien ?
Itselläni 60 hp Mercury ja huiput taitaa olla 45 kmh ja paketti painaa ~800 kg, laitettu hydrofoilit joilla nopeus tippui sen 2-3 kilsaa, mut liukuun lähtee helpommin. Testattu 4 lapaista Mercuryn ropellia ja teräsropellia, ei vaikutusta paria kilsaa enempää.
Ketju tässä pitenee aina niin oliko näin:
Sinulla ja kaverilla sama venemalli ja molemmilla samalla
a) välityksellä ja b) lohkolla olevat koneet. Kaverilla menee samalla c) teräspotkuriyksilöllä 10kmh kovempaa. Sinulla d) 5200rpm ja 50 kmh/27solmua ja kaverilla e) 60kmh/32solmua. Nämä mitattu f) gps eikä koneen mittaristosta painemittarilla tai rullalla?
Paljonko kaverin kone kiertää samalla potkurilla? On varmasti mainittu, mutten löydä. Jos kaikki parametrit on samat niin voisi yrittää laskea luistoa ja veneen vastusta jos kaverisi sanoo paljonko vauhti 5200rpm. Jos veneen vastus on sama niin tämäkin teoria tyhjä arpa…
Lohko on pieni ja jos vene menee vauhdissa nenälleen niin jarruttaa… onko sulla painopiste edempänä kuin kaverilla…
Kyllä sitä on laskettu ja tehty ja vaikka ja mitä mutta selkeästi ei omaan ole tehoja tullut lisään. Nyt seuraavaksi menee kone hihnan vaihtoon jos olisi vaikka pykälän pielessä ja sitten menee oma ecm toiselle kaverille joka kokeilee sen omassa veneessään samassa koneessa että onko eroa
Yamaha 60hv oli kaverilla
Oma siis 65+ merkkari
Kierrokset hänellä n 5400 11 1/8 x 13 potkuri kulkua auki 60km
Mulla 5600 kierrosta kulkua 50km
Moikka taas... elikkä samalla 13 tuumaisella teräspotkurilla
Kaverilla: yamaha 1,85 välityksellä 60kmh ja 5400 rpm tekisi -4% luiston eli ylipitoa ilmoitettuun.
Sinulla: marcury 1,83 välityksellä 50kmh ja 5600 rpm tekisi 18% luiston eli aika normaali esim alupotkurilla.
Molemmilla saman mallinen vene.
Yllämainitun laskelman voisi joku tarkistaa ennenkuin alan epäilemään että jomman kumman nopeusmittari ei toimi.
Mutta onhan se nyt selkeä asia että jos kone ennen ohjelmointia otti 5200 kierrosta x14 potkurilla ja ohjelmoinnin jälkeen saman niin jokuhan siellä rajoittaa sitä että kone ei osaa lukea että ECM on päivitetty. Muut toverit saaneet suoraan lisää tehoja, minä valitettavasti en.
Siis kaverin koneessa on laskennallisesti 48 akselihevosvoimaa. Sen pystyy laskemaan annetuista arvoista. Ihan normaalia potkuriteknistä laskentaa. Nyt on kysymys siitä, että miksi optimointi ei tuo niitä lisähevosia, jotka pitäisi tulla.
Tuolla luistolla ei nyt tässä yhteydessä ole mitään tekemistä ja mitään 'ylipitoa' ei edes ole olemassa. Mistä olet tällaisen ylipitotermin keksinytkin?
esim kaveri sai 850rpm lisää suoraan täsmälleen sama kone kuin minulla.
Toisella taas 2016 vuoden kone ja 1100 kierrosta.
Onhan se totta että tuo minun paketti painaa sen 1000kg kärryn kanssa, mutta ei se silti selitä että tulee tehoja +15HV lisää ja ei muka näkyisi missään?
no 60hv kone sillä kuitenkin on.
Noh keskiviikkona remmin vaihto jos olisi ajoitus vaikka pykälän pielessä. Tai sit vain yksinkertaisesti fysiikan lait tulee vastaan ja kulkua ei tule lisää, vääntöä sitten enempi
Ihan itse keksin viestiä kirjoittaessani ylipidon termin kuvaamaan, kun potkuri pitää yli nimellisen nousun. Ihmettelen miten sama potkuri kahdessa samanmallisessa veneessä luistaa noin eritavalla. Jotenkin annetut tiedot ei täsmää, vaikka niillä ei tehojen lisääntymiseen ole tekemistä.
Jos prikka poistettu ja ecu komentaa lisää bensaa niin seuraava jallupulloarvaus olisi bensan kulku eli letkut, pässinkives tai jokin suodattimista ei anna tarpeeksi läpi
Ihan varuilta voisit Mikko kokeilla vaikuttaako mitään, jos täyskaasulla puristelet kumilutteroa. Ettei vaan ole bensan saannissa jotain häikkää ? Tuossa koneessa 50->68 hp Lundiksen softaus tuo niin ison tehon lisäyksen , että se varmasti näkyy kiihtyvyydessä ja huipuissa kun potkurit yms vat samat kuin ennen.
itsellä kun ei tullut sitten mitään lisätehoa ja osa saaneet jo hieman tehoa lisää kun pelkkä kuristin poistettu, joku sitä nyt selkeästi rajoittaa sitä tehoa siellä.
En nyt oletakkaan että tulee 20km/h lisää menoa mutta kun ei ole tullut yhtään mitään.
Verkosta kaivettua tietoa. Tässä on dynon tulokset 5780 rpm.
By custom tuning the Mercury Marine 50 Engine on a water brake dyno we managed to increase the power from 50 HP at the output shaft to 63 HP at the output shaft. Torque was increased from 50 NM to 58 NM at the output shaft.
Sulla on 900 kg kuorma, 1000 cm3 kone ja painavampi teräspotkuri kiinni. Pienehkö moottori taitaa olla mahdottoman tehtävän edessä. Ei vain jaksa vääntää.
Veneessä tai moottorissa voi olla jotain yksityiskohtia pielessä tai säätöjä väärin mitä nyt ei huomata, mutta sanoisin, että 1500 cm3, 80hv koneella vene alkaa kulkemaan.
Onkohan Mersussa mahdollista sama vika kuin Yamahassa, eli korkeapainepumpun ja suuttimille lähtevän linjaston välinen tiiviste rupeaa vuotamaan, ja suuttimet ei saa täyttä painetta bensaa?
Linkin kuvassa (luultavasti) osa 14.
En kyllä ole kuullut tuollaisesta viasta Mercuryssa, mutta onhan se mahdollinen... Yamahassa ainakin F60 ja F115 ruiskukoneissa tiedän olleen tuota vikaa.
78.
[Vt] EI TOIMI
mikko.aaltonen - 18/8/2021 20:35:26
Ei varmaan pois suljettu vaihtoehto. Ja jos tiiviste vuotaa niin olettavasti se pelittää kyllä ”50hv” teholla ja ei pätki tms
79.
[Vt] EI TOIMI
mikko.aaltonen - 18/8/2021 20:39:04
Kaverille laitoin viestin niin Vehon aikaan kuulemma ollut tuollaista vikaa, tiedä sitten mitä tarkoitti
80.
[Vt] EI TOIMI
Mikko.aaltonen - 18/8/2021 21:36:29
tuntuisi vaan aika uskomattomalta että alle 140h ajetusta koneesta tuo pettäisi
81.
[Vt] EI TOIMI
Mikko.aaltonen - 19/8/2021 15:35:27
Osaako joku kertoa tarvitseeko pumppu purkaa kun tuon tiivisteen vaihtaa? Eli tarvitseeko möys tiivisteen nro: 3?
Joo, noin uuden pitäisi jo kestää etanolibensaa paremmin, mutta voihan siinä olla valmistusvika... jos tuo vika on edes mahdollinen Mercuryn pumpussa, pitäisi Googletella onko rapakon takana kokemuksia.
Ootko muuten käyttänyt 95 vai 98 oktaania? Pieni ero niissäkin tehoissa, niin olen kuullut. Tai ainakin oli ennen näitä etanoleja...
Linkissä juttua Yamahan pumpun viasta, oireethan sinällään voisi täsmätä? Vuotaa osan paineesta takaisin kohokammioon, joten ei näytä ulospäin että mitään vikaa olisikaan.
83.
[Vt] EI TOIMI
mikko.aaltonen - 19/8/2021 14:29:42
98 aina :)
Kiitos linkistä
Pitää tutkia ja tuo tiiviste maksaa 40€ niin sen voisi sinne vaikka uusia
Youtubessa on hyvä video tuon pumpun purkamisesta ja puhdistamisesta.
Tuo tiiviste nro 14 näyttää paljon vahvemmalta kuin Yamahassa, tuskin on syypää sinun ongelmaan. Kohokammion o-rengastiiviste kestänee uudelleenkäytönkin, mutta kannattanee varata uusi...
Pumpussa on pari sihtiä, mitkä voi tukkeutua... Näyttää aika helpolta irrottaa, purkaa ja puhdistaa.
Videon koneessa vika oli matalapainepumpussa, kannattaa katsoa tuo linkin video.
85.
[Vt] EI TOIMI
Mikko.aaltonen - 20/8/2021 16:14:04
No ei näytä monimutkaikselta projektilta ja pääsee aika hyvin käsiksi. Tiedä sitten miten tuo tiiviste tuohon päähän vaihdetaan. Taidan viedä alan liikkeeseen ;)
Huomenna selviää sitten ECM:n kohtalo kun kaveri pääsee vesille testaamaan sitä omassa kipossaan, sit jos sillä tulee lisää tehoja niin tiedetään että ECM on ohjelmoitunut ja omassa koneessani joku rajoittaa tehoja, toisaalta taas jos hänelle vehje ei kulje niin sitten tiedätään että ECM ei ole syystä tai toisesta ohjelmoitunut...
Huomenna ollaan viisaampia, en sitten tiedä kumpaa tässä toivon :D
MUtta aika selkeästi viittaisi nyt sellaiseen ongelmaan että joku koneessa rajoittaa tehoja koska kuristimen poistokaan ei tuonut mitään lisätehoja, ei loivemmalle potkurillekkaan.
Bensaletkut vaihdettu
Kives vaihdettu
Ja tosiaan toimii tuolla ecm:llä normaalisti mutta tehoja ei tullut lisää
Sitä tässä nyt selvitellään että miksi
Vst tankki seuraavaksi purkuun jos sieltä se tiiviste antaa periksi joka lähtee ruiskulle
Saisitko mitenkään selvitettyä polttoaineen virtauksen max. kaasulla? esim. moottorista (smartgraft) tai ulkoisella mittarilla. Siitä voisi päätellä paljon ja sulkisi aika paljon asioita pois.
Suuttimet ei anna kakkua tarpeeksi koneelle, eli sulla on pienemmät suuttimet koneessa mitä kaverillasi.
JOs boxi antaa käskyn ruiskuttaa niin suuttimet ei voi ruiskuttaa tiettyä määrää enempää pienestä reijästä.
Suuttimet vaihtoon eli 60 hv.n suuttimet niin rupeaa kulkuja löytymään.
Tuli vielä mieleen että yamaha on käyttänyt samoja suuttimia noissa pienissä koneissa jo iät ja ajat.
Tehot pudotettu juurikin kuristinprikalla sekä ecm ojelmoinilla
Suuttimet taitaa olla samat 40-60hv koneissa. Eikös tolla ohjelmoinnilla pitäisi rajoitin nousta 300 rpm. Mistä voi vetää päätöksen että teho tulee yläpäähän. joten jos nyt kiertää 5200rpm niin ei taida toi ohjelmointi viellä siellä vaikuttaa. Vaihda sellainen potkuri että saadaan ne kierrokset sinne 6500rpm rajoitin taitaa olla 6600rpm sitten jos ei kierrä niin ylös niin silloin on koneessa jotain häikkää.
Joo tulee tehot yläpäähän mutta kyllä sen pitäisi ihan selkästi vaikuttaa tuolle samalle potkurille jo.
Alla muutama esimerkki:
Mercury EFI 50 Ohjelmoitiin 68+
10.3 x 14 Black max ennen ohjelmointia 5600rpm
Jälkeen rajoittimelle
Mercury Efi 50 ohjelmoitiin 68+
10x12 Spritfire ennen ohjelmointia 5800rpm
Jälkeen ei mitään asiaa x12 potkurilla
X 15 vasta löytyi 5900rpm
Eli selkeästi siellä joku rajoittaa tuota tehoa.
Mulla oli optimax 115hv joka täysin sama lohkko kuin 150.n niin jos olisin halunnut siitä 150hv koneen niin olisi pitänyt vaihtaa suuttimet ja lyödä uusi ohjelma boxiin.
Soitappa merculle ja kysy sieltä tuon moottorisi tarkat tiedot niin ei tarvitse arvailla sen enempää.
Nämä osaa kertoa mikä meni vikaan vai johtuuko koneesta.
Onkos sillä kevyempi vene? Mitäs jos kaverisi oisi laittanut potkurin jolla kiertäisi vain 5200rpm? Luulen että ei enään niin hyvin toimisi? Kaikki puhuu aina hevosvoimista vaikka pitäisi puhua myös vääntömomentista. Olisi kiva tietää että paljonko nm nousevat ohjelmoinnilla. Mut koita nyt ihmeessä eri potkurilla että pääset alueelle 6200-6400 rpm. Ja sitten jos ei nopeus/kiihtyvyys nouse niin sitten mietitään lisää.
Siis tässä kyseessä olevassa koneessa on 48hp. Se on helppo laskea Mikon antamista parametreistä. Tämä laskemani teho on täysin sama kuin Mikon muualta saama tieto tehosta. Nyt hän yrittää selvittää, miksi tehot eivät ole kasvaneet.
Hevosvoimia tai kilowatteja käytetään laskennassa, kun määritellään potkuria. Momentti ja teho ovat suhteessa toisiinsa ihan fysikaalisestin.
Mitä tässä yhteydessä pitää vääntömomentista puhua? Se, että tarjoat vaihdettavaksi potkuria, jolla kierrokset nousee, ei muuta tämän kyseessä olevan moottorin tehoja tai vääntömomenttia mihinkään.
Kaveri haluaa nyt vain saada selville miksi optimointi ei lisää tehoa, mikä sitä tässä moottorissa rajoittaa. Mutta potkuri sitä tehoa ei rajoita...
Jos max hv saadaan esim 6300rpm ja kiertää 5200rpm niin silloin minusta kyllä potkuri rajoittaa hv määrän. Voisin kuvitella että ohjelmoidun koneen hv käyrä on tuskin viivoitin suora välillä 5000-6400rpm. Se kyllä ihmetyttää että jos on kokeiltu eri potkurilla millä saatiin kierokset 6200rpm että kiihtyvyys ei ole parantunut eikä kulku.
kyllä, mutta kuten totesin että onko koitettu että kiertääkö kone sen 6500-6600 rpm mitä sen pitäisi tolla ohjelmalla kiertää. ja onko koneet identtiset missä testattu tuota ecua ja todettu toimivaksi? tossahan taitaa ainoastaan map anturi ja imuilman lämpötila anturi mitata ilmamäärää/lämpötilaa. Ilmeisesti tarkastettu, jotenkin tuntuu että ecu ei saa tietoa että kaasu on pohjassa vaikka kaasuläpän asentoanturi ilmeisesti tarkistettu.
'Jos max hv saadaan esim 6300rpm ja kiertää 5200rpm niin silloin minusta kyllä potkuri rajoittaa hv määrän.'
- Ei potkuri rajoita tehoa. Sitä on moottorissa niin paljon kuin on. Teho vaan ei riitä pyörittämään potkuria.
'Se kyllä ihmetyttää että jos on kokeiltu eri potkurilla millä saatiin kierokset 6200rpm että kiihtyvyys ei ole parantunut eikä kulku.'
- Kaikki koneet saadaan kiertämään niin paljon kuin halutaan, vaihtamalla potkuria. Mutta kun tehoa ei ole enempää, tapahtuu juuri näin.
Luuletko oikeasti, että muuttamalla potkurin kokoa, muutetaan moottorin tehoa?? Mieti nyt ihan oikeasti...
Jos olet kiinnostunut oppimaan jotain potkureista niin suosittelen esim. tutustumaan teokseen:
Marine Propellers and Propulsion, J S Carlton FREng, Professor of Marine Engineering
Tuolla pääset jo hyvään alkuun
Hain tässä sitä että onko rajoitin 6300rpm niin kuin vakiossa vai 6500-6600 rpm niin kuin kuuluisi olla kun on ohjelmoitu. Tämä siksi kosta tehon lisäys tulee kierrosalueen yläpäähän. Sitä tässä siis hain. Mutta jos olet sitä mieltä että kaikki koneet saadaan kiertää niin paljon kun halutaan potkuria vaihtamalla niin se on sinun mielipide. Eikös kaikissa koneissa ole nykyisin rajoitin mikä rajoittaa max kierrokset. Potkurin koon muutos ei nosta kierroksenrajoitinta. Toivottavasti nyt ymmärsit mitä yritin epäselvästi selittää.
Kiertääkö vakio 50 tosiaan 6200rpm. Muistatko missä rpm on vakion rajoitin. Jammussa kun muutetaan 50hv noin 70hv niin kierrokset nousevat noin 500-600rpm. Vielähän tossa voit kokeilla sen että laitat sen ilman rajoittimen takaisin ja toteat että ei toimi kun se on paikalla tai siis ei pitäisi toimi kunnolla. Ainoa mikä tulee enää mieleen on että sun veneessä jarruttaa pohja tai trimmilevyt nyt niin paljon että kun nopeus nousee yli 45km/h niin vedenvastus kasvaa niin suureksi että saatu lisäteho ei riitä kumoamaan veden vastusta.
Jos siitä korkeapaineen pumpun tiivisteestä ei löydy vika, niin sulla on käytännössä enää kaksi vaihtoehtoa jäljellä:
- jakohihna viturallaan
- suuttimien suodattimet tukossa
Onko sinulla 10 mikronin suodatin bensalinjassa? Oletko koneen ensimmäinen omistaja? Onko tiedossa onko koneella ajettu ilman erillistä suodatinta? Tämä on nyt erittäin suurella todennäköisyydellä tehojen puuttumisen syy. Ne suuttimien suodattimet on ikävän pieniä, mitä niitä hetki sitten pajalla katselin. Ei tarvitse kuin pieni määrä kökköä niihin, niin et saa huipputehoja.
Ja sitten lopuksi surullinen sana. Tuolla ohjelmoinnilla ei ole kuulemma juurikaan merkitystä tämän Mercury 50:n koneen osalta tehoihin, vaan kuristimen poistolla. Ja tämä tieto tuli mieheltä, joka virittänyt niitä muutaman kappaleen sm-voittoihin. Ja ne voitot ei liittynyt kalastukseen..
Tällä haen sitä että onko tässä kyseisessä moottorissa rajoitin 300rpm ylempänä niin kuin kuuluisi olla. Eli kiertääkö se sen 6500-6600 vaikka teho ei ole lisääntynyt. Tähän en ole saanut vastausta.
Olen tässä mielenkiinnolla seurannut tätä kirjoittelua.
Alunperin sinun mielestä pitäisi puhua väännöstä eikä hevosvoimista. Sitten potkuri olikin hevosvoimia rajoittava tekijä. Viimeisenä on sitten tultu siihen, että ei koneet kierrä ihan mitä vaan vaikka muut niin luuleekin sinun mielestä. Ja tarkoitus olikin selvittää, että onko tässä moottorissa rajoitin ylempänä kuin kuuluisi olla:)
Ehkä kannattaa myös seuraamisen lisäksi lukea mitä on kirjoitettu ja vastattu kirjoituksiin/kysymyksiin. Kerro nyt ihmeessä että mikä sitä konetta vaivaa jos tiedät, minä en tiedä. Vian löytäminen on vain usein haasteellista jos ei tiedä kaikkia asioita. Siksi olisi hyvä selvittää että mikä toimii niin kuin kuuluu ja mikä ei ,että vika löytyisi. Helppoa se ei aina kyllä ole.
Mutta nyt oli kysymys että onko sinuun koneen rajoitin niin ylhäällä kuin kuuluisi olla. Haen tällä sitä että rajoittaako siellä joku nyt sitä tehoa/ kierroksia. Eli sun koneen rajoitin kuuluisi olla softattuna 6500-6600 eli kiertääkö koneesi noin paljon vai ei? Tähän en ole saanut vastausta ja siksi ehdotin potkurin vaihtoa jotta tämä asia selviäisi. Sillä jos kiertää ajossa 6500rpm eikä nyi ja vetää tasaisesti niin tuskin polttoaine puolella silloin vikaa on.
Mutta nyt oli kysymys että onko sinuun koneen rajoitin niin ylhäällä kuin kuuluisi olla. Haen tällä sitä että rajoittaako siellä joku nyt sitä tehoa/ kierroksia. Eli sun koneen rajoitin kuuluisi olla softattuna 6500-6600 eli kiertääkö koneesi noin paljon vai ei? Tähän en ole saanut vastausta ja siksi ehdotin potkurin vaihtoa jotta tämä asia selviäisi. Sillä jos kiertää ajossa 6500rpm eikä nyi ja vetää tasaisesti niin tuskin polttoaine puolella silloin vikaa on.
Mutta nyt oli kysymys että onko sinuun koneen rajoitin niin ylhäällä kuin kuuluisi olla. Haen tällä sitä että rajoittaako siellä joku nyt sitä tehoa/ kierroksia. Eli sun koneen rajoitin kuuluisi olla softattuna 6500-6600 eli kiertääkö koneesi noin paljon vai ei? Tähän en ole saanut vastausta ja siksi ehdotin potkurin vaihtoa jotta tämä asia selviäisi. Sillä jos kiertää ajossa 6500rpm eikä nyi ja vetää tasaisesti niin tuskin polttoaine puolella silloin vikaa on.
En ole missään vaiheessa sanonut, että tietäisin tästä moottorista mitään. Mutta sinähän tossa aiemmin sanoit, että ymmärrät nämä jutut ja potkuri rajoittaa tehon. Nyt sitten sanot ettet tiedäkään. Älä nyt hyvä mies keksi tuollaisia juttuja. Täällä halutaan tietoa, ei mitään arvauksia. Mielestäni on turhaa yrittää päteä asiassa josta ei ymmärrä mitään.
Eli nyt tiedetään että jos kerta ecu toimii ainakin toisessa moottorissa. Se Moottori missä toi ecu toimii niin onko varmasti samanlainen? Jos on niin oletetaan että se on siis ehjä. Kun sulla on ilmeisesti toi 68hv ohjelma niin silloin pitäisi kiertää enenmän nyt sitten siellä ei riitä polttoaine tai sytysrajoittaa menoa tai sitten joku anturi antaa väärää tietoa eculle. Saitkos mitään tietoa esim siitä että rajoitin nousee? Ainakin kuin itse kysyin mikatekilta niin ne oli yhteydessä ruotsiin ja kertoi heti ekana että rajoitin nousee ylös päin ja pitäisi tulla koko kierrosalueella lisää tehoa. Ja sen takia sitä rajoitinta nostetaan koska huipputeho tulee niin korkeille kierroksille. Kone johon kysyin oli vm04 60 efi. Veikkaan kyllä että tossa sun koneessa pitäis toimia samalla tavalla vaikka on 11vuotta uudempi.
Eli nyt tiedetään että jos kerta ecu toimii ainakin toisessa moottorissa. Se Moottori missä toi ecu toimii niin onko varmasti samanlainen? Jos on niin oletetaan että se on siis ehjä. Kun sulla on ilmeisesti toi 68hv ohjelma niin silloin pitäisi kiertää enenmän nyt sitten siellä ei riitä polttoaine tai sytysrajoittaa menoa tai sitten joku anturi antaa väärää tietoa eculle. Saitkos mitään tietoa esim siitä että rajoitin nousee? Ainakin kuin itse kysyin mikatekilta niin ne oli yhteydessä ruotsiin ja kertoi heti ekana että rajoitin nousee ylös päin ja pitäisi tulla koko kierrosalueella lisää tehoa. Ja sen takia sitä rajoitinta nostetaan koska huipputeho tulee niin korkeille kierroksille. Kone johon kysyin oli vm04 60 efi. Veikkaan kyllä että tossa sun koneessa pitäis toimia samalla tavalla vaikka on 11vuotta uudempi.
Ei nostettu rajoitinta mihinkään siinä se samassa on missä ollut ennenkin. Kaveri myös ecm ohjelmoi omansa ja optimi kierrosalue olisi se 5500-6200 johon nyt päästään kyllä mutta samalla potkurilla kuin aikasemmin, ja on täysin sama moottori.
Seuraavaksi VST pumppu remonttiin ja map sensori ja crank sensori kaverille joka laittaa ne omaan koneeseen ja testaa 'rajoittuuko' tehot hänellä, ennen kuin alan uusia ostamaan.
Kone siis 2015 ja ajettu oli 107h kun se minulle tuli, joten todella vähällä käytöllä ollut joten en ihmettelisi yhtään että siellä on säiliö ollut täynnä vanhaa bensaa ja tiedä vaikka olsii ajettu 95:lla.
Joskus oli omassa Volvossa ohjelmoinnin jälkeen että ei tehoja tullut lisää ja silloin oli vika MAP sensorissa, tosin tässä nyt ei vielä ainakaan ole mitään 'tehon' hiipumista yms oiretta ollut että sensori siellä olisi rikki, mutta selkeästi siellä nyt joku rajoittaa tehoja.
Olisi kiva vain tietää onko vika elektroniikka puolella ( sensorit) vai 'mekaaninen'
Ja mainitaan nyt sekin vielä että kierrosten nosto tuli tuohon uistelunopeussäätimeen ja se pelaa hyvin ja kone kyllä kulkee mutta ei niin paljoa kun voisi toivoa :)
Jää Särkälle kakkoseksi kun Nokanselälle kilpaa ajetaan ;)
Enää ei tuu mieleen kun et joku anturi tai sitten toi päivitys ei vaan toimi sun koneessa. Ja jos rajoitin katkoo samoin niin kuin ennen niin tulee kyllä mieleen että ohjelmoinnissa joku vika vaikka toimiikin kaverisi koneessa. Nyt melkein kannattaa koittaa sitä kaveris ecua ennen kuin purkaa koko koneen. Kysäseppä vielä siltä kaverilta että miten ylhäällä sillä on rajoitin? Niin tiedetään sekin että onko ohjelmaan tehty joku muutos noihin uudenpiin koneisiin.
siis tarkointin että onkohan sama 'kartta' ohjelmassa vm 2004 ja vm 2015 vain onko sitä kenties muutettu? Tulee mieleen että on. Luultavasti syynä on päästöt. Mercury on nimittäin Usassa laittanut ukaaseja näille softa pajoille vedoten päästöihin. Sen takia noita ei suomessa enään osassa paikassa tehdä koska softa tuli jenkeistä mutta enään ei kuulemma tule. Ruotsissa kyllä vielä tehdään mutta ne ei taida softia lähettää s-postilla niin kuin muut tekevät. Taitaa Lundis olla tällä hetkellä ainoa euroopassa toimiva virallinen paja. Mutta saas nähdä kuinka kauan. Toki toivotaan että on niin pienet markkinat 'siviili koneilla' ettei mercuryn tarvitse puuttua heidän toimintoihin.
Jakohihna vaihdettu ja ajoitus oli kohdillaan
Tuosta suodattimesta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään
Bensa suodattimet sinne vaihdoin ja ei vaikutusta
Vst pumppu menee huomenna avauksen kun tiivisteet tulee
Samoin map sensori jahka saapuu
Ja Suomessa niitä merkkarin koneita ei kukaan viritiä ainakaan 50hv efiä
En ole ensinmäinen omistaja
Ostin koneen keväällä kun sillä oli ajettu 104h
Nyt ajanut sillä itse 70h
Kuinka se putsaus tapahtuisi jotenkin ns helposti lue halvalla
Jotain cleaneria laitoin tankkiin mutta ei ollut vaikutusta sillä aineella, tosin sitä oli kyllä aivan liian vähän
Tuo 50 hv 4t Mercury on kisakone kilpavenepuolella, niin niitä viritetään ja paljon tässä maassa kisakoneiksi. Ja näiden koneiden virittäjä sanoi tuon ohjelmoinnin olevan turhaa hommaa, ne tehot tehdään kovalla puolella, ei softan puolella tähän koneeseen. Paikallinen kaveri on tälle vuodelle pelkästään tehnyt kaksi sm-kultaa sarjassaan voittanutta konetta tuosta ihan samasta raudasta ja niihin ei ole softamuutoksia tehty eli kyllä ne kulkemaan saadaan osaavissa käsissä.
Ne suuttimien suodattimet on niin pienet, ettei niitä puhdisteta. Vaihdetaan uudet tilalle. Tarvitset siihen ulosvetäjän, että saat suuttimet irti. Parempi jättää osaavan pajan hommaksi.
Voi hyvin olla että tuossa ensimmäisessä 104 h aikana on jo suuttimiin päässyt hieman roskaa. 10 mikronin erillissuodatin taitaa maksaa n. 50 € liittimineen/kiinnikeineen, uusi suodatinpatruuna 10 €. Se on todella halpa hinta siitä, ettei suuttimille mene roskaa. Tuo koneen sisällä oleva suodatin ei ole kuin olikohan 15 vai 20 mikronin.
Jos tuollainen tieto vielä, että kaasuläpän asento ei välttämättä aukea tarpeeksi, niin siinä vielä yksi ikävä vaihtoehto. Kyllä kisakoneen virittäjät siihenkin jonkun ratkaisun tekee, eri asia onko vakiokamaa, mutta este se ei ole kisapuolella.
Tässä suosittu suodatinmalli:
https://www.jokikone.fi/fi/p/46372/varaosat-ja-tarvikkeet/peramoottorit/polttoaine-suodattimet/asennusjalka-ja-10-micron-vedenerotin-polttoainesuodati
Entä se imusarjan luona oleva tfi-mokkula josta lähtee linjat ruiskusuuttimille, onko se ok?
Ja oliko suuttimet käytetty puhdistettavana / tsekattavana jossakin alan ammattilaisella?
Sorry jos kyselen asioita, joista olet jo kirjoittanut. Olen kyllä mielenkiinnolla seurannut molempia ketjujasi, tämä on kovin trilleri foorumilla vuosiin ;-)
No niin jotta saadaan asiaan selvyys niin soitin kaverille joka on pelannut perämoottoreiden kanssa ja myös virittänyt niitä työksen.
Osassa mercun ja hondan 50Hv.n koneissa on sellainen ominaisuus että vaikka poistat tuon kuristin prikan ja kaasuläppä aukeaa auki, mutta kaasuläpän asentotunnistin ei saakkaan tietoa että läppä on täysin auki.
Tämä johtuu kaasuvivuston rakenteesta, kaasuvivusto ei pääse liikkumaan niin paljon että asentotunnistin saisi tietoa että kone tarvitsee lisää polttoainetta.
Tähän ei ole korjausehdotusta.
Ja ei ole ruiskulle tehty sen enempiä mitään kun epäilen että vika ei todellakaan siellä ole, kyllähän luulisi että se oireilisi myös normaalisssa ajossa tms jos ruiskussa olisi vikaa
Ja niitä en ala sinne uusimaan, se raha mikä niihin menee maksaa saman kun myyn tuon koneen ja haen pakasta uuden
Ihan kaverin puolesta kyselen että jos noita EFI koneita viritellään kerta Suomessa niin paljon ja kaverisi sitä tekee niin miksi ei ala sitten tekee oikeen urakalla niitä :) olisi varmasti ottajia
Se että kaasu aukeaa 100% mutta TUO ASENNTOTUNNISTIN ei saa tietoa kaasuvivustolta että olen nyt täysin auki.
Kaasuläpän asentotunnistin ilmoittaa eculle että paljonko kakkua tarvitaan jotta koneesta saadaan tehoja irti.
autoissa on myös tuo asentotunnistin joka kertoo eculle paljonko ruiskutetaan.
Vie kone liikkeeseen jossa ohjelma joka pystyy lukemaan tuon asentotunnistimen asennon kun sinulla kaasu täysin auki, sielllä näettä onko täysin auki vai ei.
Mutta mikäli et tätä usko niin en voi mitään.
Jatka ihmettelyä hamaan tappiin asti.
Mokkulalla tarkoitin sitä pyöreätä osaa, jonka kautta bensa jakautuu suuttimille. Voi olla, että katsoin väärää räjäytyskuvaa, Mercury 50 hv efi se kuitenkin oli. Ilmeisesti on vaihtelua?
Suuttimien huolto ja mittaus ei maksa paljoa, joitakin kymppejä kpl. Esimerkiksi Finjector tekee huoltoja ja mittauksia, muitakin firmoja varmasti on.