Onko jollain kokemuksia jakaa täkyjen suolaamisesta, jolla tarkoituksena saada jämäkkyyttä salkoihin. Parina vuonna käytössä ollut sellaisia täkyjä, jotka ulkoisesti näyttävät pakastettuna erittäin hyviltä mutta sulatuksen jälkeen käy ilmi, että ovat todella pehmeitä ja virittäminen on selvästi työläämpää. Ja tietysti mitä enemmän joudut räpeltämään syöttien kanssa, sitä enemmän suomuja irtoaa ja lopputulos ei ole millään muotoa hyvä. Kiinnostaisi kuulla reseptejä ja suolausaikoja sekä tietysti kokemuksia onko toimenpiteellä ollut vaikutusta kalojen saamiseen (positiivisesti tai negatiivisesti).
Kannattaa käyttää kaupallisesti valmistettuja selkärankatukia niille salakoille joiden epäillään olevan löysärankaisia( Vasemmisto).
Niitä myydään muovirasioissa nimellä Coctailtikku. Suusta sisään ja on niin jäykkää että...
Täällä oli joskus 90 luvulla resepti jossa suolaa ja perunajauhoja sekoitettiin veteen, kokeilin joskus ja kyllä salakat olivat jäykkiä. En muista sekoitussuhdetta.
Jos täky on huono laatuista, niin täkyn sulatus korostuu. Sopiva vesimäärää 'kylmää vettä' astiaan missä sulattaa ja jääpati sinne sekaan ja täkyt sekaan. Täkyt sulaa pitkään, joten just ennen järvelle lähtöä ei kannata tätä sulatusta tehdä. Täky on rautanaulaa kun on sulanut.
Minä heittäisin lötköt salakat tunkioon...
Salakat pitäisi lähtökohtaisesti pyytää kylmän veden aikaan. Kesällä ongitut on sitten niitä pehmeitä. Niitä yks sankari FB:ssä kaupittelee.
...minä lähtisin asiaan jo ruohonjuuritasolta...
On onkinut ja kalastanut salakoilla tämän menneen 25 vuotta. Lähtökohtaisesti täky on oltava jo alkutuotannossa kunnollista tavaraa ja aloitetta viilentäminen ja jäittäminen/pakastus välittömästi kun se vedestä nostetaan.
Ikäni olin tiennyt miten se pitäisi tehdä ja vasta viime vuosina sen uskoin ja aloin itsekkin tekemään niin, että täkykala jäädytetään ensin ja vasta sitten pakataan. Ne salakat on saatava ilmavasti pakastimeen, että ne jäätyisi nopeasti ja määrät on ooltava mieluummin pienempiä kuin suurempia.
Suolalla saa lisää kestoa. Se saa jopa tönköksi asti. Suolaa ei pidä laitaa pakastimeen vaan jäiset salakat sulatetaan tuhdin suolaisessa suolavedessä ja ja siihen voi jopa varata pikkasen enempi aikaa kun muuhun täkyjen sulatukseen.
Kiiltoa se lisää jos sitä haluaa !!!! Onko se jopa kirkkaissa vesissä ja merellä jopa hyvä ?
Mutta mutta... Oon yrittänyt saada täkyonginnassa kuoreisiin lisää kestoa ja saanutkin sitä. Mutta niihin täkyihin ei ota ainakaan ahvenet ! ! !
Vaikuttaako suola lohikalojen ottavuuteen. Kalallahan on tunnetusti helvetin herkkä nenä... :)
V-P M
Aikanaan käytin tuota suolavedessä sulattamista ja myös pakastimessa säilömistä kylläisessä suolaliuoksessa (ei jäädy).
Kylläisen suolaliuoksen täyt (kilohaili ja salakka) olivat napakoita ja hyvä virittää, mutta koskaan niillä ei tullut kalaa.
Tämä tapa lopetettiin yhden kauden kokeiluun.
...tämä, että miten se vaikuttaa kalastavuuteen on ainakin minua askarruttanut. Kokeiluni on sisävesiltä ja parin vuosikymmenen takaa...
Merivedessä joka on luonnostaan suolaista ja uisteluaikaan lämötilakin vielä kohtuu lukemissa niin näkyjen kesto on hyvin pakatulla salakalla kyllä riittävä. Vai onko?
V-P M
...salakkakin osaa olla hyvin monimuotoinen(rotu)salakka...
...moni asiaa tunteva ja tietävä tuntee kestosuosikin eli Svedun salakan... -silloin kun niitä hän möi - Olen ymmärtänyt, että ne oli kirkkaan Yöveden salakaa ja oli jo ulkonäön perusteella sitä priimaa mihin ei muu pysty. Herra hallisi ilmeisesti myös täkykalan pakkaamisen. Hyviä täkyjä ! ! !
...asia voi olla toisinkin. Esim kotikylälläni on yksi hyvin savivetinen keskikaupungin lutakko josta saa salakaa mutta on lajina ihan täyttä törkyä. Malliltaan jo huono, pehmeä ja suomu irtonainen.
Väitän, että salakan voi onkia jopa lämpimästä vedestä, mutta kutusalakoista ei hyvää tulee muusta kuin koiraista.
Se lämpimämpi vesi ei ole etu ! Mutta hyviä salakoita pieni määrä ja tuhti jäävesi auttaa jo hyvin paljon. Jos niitä kotipakastaja onkii pari ämpäriä ja pakastaa ne kotipakastimeen levyille päälekkäin ja jäätyminen on sitä, että ne ei ole vielä ylihuomenakaan jäässä niin ei onnistu ei !
Mitä tulee parhaaseen salakkaan niin mitä myöhäisempi syksy, jäävesi ja nopea jäätyminen... - siinä se niksi on -
Väitän, tuore vastapyydetty ja pakastettu ei ole paras, mutta yli talven pakasteessa ollut on ! ! !
V-P M
...olen yhden päivän uistellut vieraassa veneessä Svedun Täyillä noin 10 vuotta sitten...
Ne oli silloin lähes Ottotävyn tasoista kovaa täkyä. Ja ainakaan minulla ei ole tietoa mistä saa täkyä joka olisi Ottitäyn tapainen kova ja napakka täky !
Mitä nuo savon Salakat on ?
Niitähän minäkin käytin aiemmin, mutta niitä ei saanut tuossa jokunen vuosi sitten, niin siitä saakka eräs herra on salakat minulle onkinut syksyisin kohtuuhinnalla, vakuumiin pakattuna. Ei ole ollut laadussa valittamista ja kalassakin on pysytty. Perämies käyttää itse pyytämiään salakoita.
Mutta kyllähän ne Ottotäyt priimaa tavaraa on aina olleet.
Ostotäkyjä mutta Tampereelta, meillä on osunu hyvät salakat vuosia, joku salakka on räjähtänyt mutta on kyllä ollu hyviä, syksyllä pyydettyjä, ei röllimahoja eikä vakuumiinkaan ole pakattu. Nytkin jo maksettu ja varattu. Ei ole suolattu eikä muutenkaan maustettu, pistetty vaan huppuun ja pyöriin, on joskus osunu ihan oikeinkin laitettu?
Tähän aikaan ne pitäis hommata järvestä pakkaseen, Pielavedellä kävin tänään ja sielläpäin alkaa jo järvet mennä riitteeseen, varmaan olis kirkasta ja hyvää salakkaa jos sitä sais? Ei ehkä onkimalla onnistu?
Omasta mielestä vakuumipakattu tarvitsis levyn mikä pitää salakat suorana, aika tukevan? Kauan sitten kun itse ongin ja pakastin niin käytin ' työsuhde' muovia, leikkasin ison läjän ja samat meni moneen kertaan. Pyrstöt avattuna pakastus, suorina ja ehjinä. Eikä ollu vakuumissa, sanomalehtiä keräämässä kosteuden ja pehmusteena, kerrosten väleissä.
Pahvia saa Etrasta n.2€ kpl 800×1200mm leikataa sopivaan kokoon 'poikkisyin'.
Kolmin-nelinkertainen pyöriys kelmuun on halpaa ja kelmua ei kannata säästellä...
Vakumoinninhan vois testata saavutetaanko sillä mitään mutta ainakaan vuodessa täky ei siitään huonone... - se ei nimittäin ole elintarvike -
...ja Savon ja Itä-Suomen alueella on myös järvissä kalaa nimeltä muikku... Jos kellä on mahdollista olla nuotalla ja saada sieltä täkyä nopeasti - siis - nopeasti niin niistä sen parhaan täkykalan kuitenkin tekee...
Järvialueilla ainakaan en itse laittaisi salakkaa täkykalsksi jos vain nuotalta ne helposti saisi...
Toiiko merellä vai pitääkö välttämättä olla salakka? Eikö tuore silakka olis hyvä ? Niinku aikasemmin sanottu... ' kalan hajuaisti on hyvä ! ! !