Vieläkö on porukkaa jotka käyttää värillistä siimaa ?
Itse vaihdellut paljonkin keltaisen ja kirkkaan siiman välillä enkä ole huomannut ainakaan omassa saalistilastoissa merkitystä siiman värillä, joskin lohta ei tule vedettyä ollenkaan.
Nyt taas polttelis vaihtaa kirkkaat värillisiin ihan vaan sen takia että ne on niin itselle kuin muille veneilijöille paljon näkyvämmät.
Jos vaan löytyisi kokemuksia siimoista niin hyviä kuin huonoja niin kuulisin mielellään.
Tarjolla on keltaisia ainakin: Sufix XL Strong ja Platil Strong.
Sitten olis punaista mistä ei mitään kokemuksia niin värinä kuin siimanakaan, esim. Quantum Quattron Salsa
Aikoinaan tuli kokeiltua punaista Cajunia, joka toimi Saimaalla ihan hyvin. Mutta kun mentiin Ruotsin järville niin tärpit oli harvassa kun samaan aikaan toinen porukkamme venekunta veti kalaa ylös. Vaihdettiin siimat kirkkaisiin, niin kalaakin alkoi tulla. Sen jälkeen olen pysynyt kirkkaissa siimoissa.
Eipä ole tullut kertaakaan nähtyä kellään punaisia siimoja ja keltaiset on myös harvassa. Ennen ainakin Torniojoella lohimiehet käytti soutamisessa keltaisia, varmaankin sen takia että helpompi seurata ja ohjailla oikeaan paikkaan.
Eipä tuota Cajunia ole tainnut olla enää useampaan vuoteen myynnissä vetouistelupaksuuksissa.
Mulle on syntynyt mielikuva, ettei värillisestä siimasta ole isompaa haittaa tummissa vesissä, mutta en käyttäisi kirkkaissa vesissä. Tietysti tapsin pituus voi vaikuttaa miten kala reagoi siimaan.
Tuo runkosiiman näkyvyys soutuhommissa olisi varmasti hyvä juttu, vaikka itse aikoinaan lohensoudussa käytettiinkiin kirkasta siimaa. Tuohon värilliseen siimaan kun solmisi sopivan mittaisen tapsin 10-15 m, niin luulisi kalastavuuden pysyvän entisellään.
Itse käytin aikoinaan uistelussa keltaista kuitusiimaa keloilla ja siihen solmittuna kirkas monofiili n. 60 m mittaisena. Kuidussa ei oikein laukaisimet pidä, niin siitä tuo mitta. Kuitusiimaa ei käytännössä tarvinnut uusia koskaaan, vain tuo kirkas pätkä vuosittain. Keloille mahtui tällä tavoin siimaa enemmän kuin pelkkää monofiiliä käyttämällä. Siirryttyäni käyttämään renkaattomia vapoja, jouduin luopumaan tästä koska solmut eivät oikein kulkeneet vavan läpi. Siimakapasiteetti ratkesi siirtymällä käyttämään 10 000 CL:iä.
Jossain oloissa näkyvämpää olis tuo värillinen mutta kyllä se perästä sitten löytyy oli väriä tai ei jos osaa oikeelle paikalle. Taitaa olla värilliset vaan vähemmistönä niissä siimoissa joita useimmat käyttää, mikä sitten onkin syy ettei niitä valmisteta värillisinä?
Big gamea saa Suomessa kahta väriä, kirkas ja vihreä. Tehdään sitä näköjään myös punaisena, mutta ei ilmeisesti tuoda Suomeen. Ei varmaan ole kysyntää.
Näyttäis olevan keltaisestakin uupeloa, ainoastaan Sufixia löytyy. Mielestäni oli Platilia myös hyllyssä kun topicin aloitin mutta eipä näytä olevan enään.
Mutta kun kun suoraan Strenin nimellä haki niin näyttäis olevan Eräkontiossa hyllyssä. Tätä ei suoraan sivuilta löytynyt kun siimoja katselin. Pitänee siellä käydä pyörähtään kun työpaikan vieressä sopivasti...
Trilenestä näkee valmistusajan pahvilaatikon kyljestä, jos osaa tulkita sen. Varmaan sama muillakin?
Yksi vuosi joutui Okumat vaihtamaan kesken reissun Ahvenanmaalla, kun siima oli ihan lahoa. Lohi katkoi siiman kesken vedon ja käsissä vedellessä meni helposti poikki. Onneksi löytyi Big Gamea paikallisesta liikkeestä.
Kannattaa varautua kuminauhaefektiin. Ainakin ysärillä heittokeloilla ollut keltainen Stren todettiin täysin kelvottomaksi vetohommissa. Joustaa/jousti ku mainittu kuminauha.