Ostin manuaali putkentaivuttajan (linkki alla). Tarkoituksena on taivuttaa 25 mm/1,5 mm rst putkesta lisätakakaide Silver Fox:iin.
Olen harjoitellut normi huonekaluputkella mutkien tekoa, jotta mitat tulisivat kohdilleen. Ongelmana on, että putki ei pysy pyöreänä vaan painuu litteäksi. Luisti jopa jättää viirut putken kylkeen. Lesti ja luisti on kumpainenkin 25 mm kokoinen. Pitääkö ne kiristää mahdollisimman tiukaksi vai jättää löysää väliin.
Löytyisikö joltain kokemusperäistä tietoa ja taitoa neuvoiksi.
Noi on tehty alumiini ja kupariputkille ja ohutseinämäiselle mustalle rautaputkelle, sillekin toimii huonosti.
Etsi putkimies millä akkutaivutuskone ja siihen taivutuslestit tuolle putkelle, onnistuu hienosti. Tai sitten vene mukaan ja paikkaan missä taivutuskone.
Jos nyt kovasti intoa on voit koettaa laittaa hiekkaa putkeen.
Taitaa kyllä olla että ko taivutin tehty eri materiaaleille.
Jokusen mutkan vääntänyt omatekoisella härpäkkeellä ilman ongelmaa.
25x2 hapokkaasta. Kuvia vanhoisssa keskusteluissa.(Polsteeki)
Kiitoksia vastauksesta.
En ole tällaisia vääntöjä itse aiemmin tehnyt ja siksi kummastuttaa miten materiaali vaikuttaa tuon vääntimen toimintaan.
Myyjätaho kyllä mainostaa, että kuparin ja alumiinin lisäksi myös SS (RST) putkia voi taivutella aina 2 mm seinämävahvuuteen saakka. Laitteen spekseissä tosin mainitaan sekaisin 1 tuuma ja 25 mm mitat. Nehän eivät kuitenkaan ole samat, 1 ' = 25,42 mm. Voiko tuo lestin ja luistin ylikokoisuus vaikuttaa putken leviämiseen?
Hiekkatäyttö lienee tässä vaiheessa kokeilemisen arvoinen. Mutkia ei tarvitse tehdä kuin 3, sen jälkeen on hyvä vähän käytetty väännin myynnissä. ;)
...ittekii oon ollut konepajateollisuuden töissä edellisissä elämässä...
...tuo 25mm rosteriputki parin mnillin seinämälläkin vaatii jo lesteiltä aika paljon, mieheltä voimaa ja työkalutkin on oltava jossain muussa kuin irtopöydässä kiinni tai toiset miehet pitämään pöytää kiinni... :)
...ei ne helppoja mutkia ole aina ollut, mutta joku putki on elämän varella taipunut harrstuksenkin vuoksi...
V-P M
Kiitos vastauksesta.
Olen kokeillut mutkan tekemistä laittamalla lestipenkin kiinni B&D Workmate pöytään. Siinä on sitten menty piirissä pöydän kanssa ympäri autotallia kun olen yrittänyt vääntää putkea. Ankkurointi lattiaan auttoi.
Mittasin 25 mm lestin leveyden kourun yläreunasta ja se on 26,3 mm ja muutama sadasosa päälle. 22 mm lesti oli myös hitusen yli 25 mm, joten kiinan poikien tarkkuus näitä tehdessä on ollut venäjältä.
Et valitettavasti taida saada taivutettua mutkaa mitenkaan ettei se menisi linttaan, hiekkatäytöllä voi jotenki onnistua mutta vaatii putken ihan täyteen ja hitsillä päät
tukkoon. Kunnollisella tauvuttimella missä tulee Tuurna putken sisälle taivutus kohtaan
on ainut millä pystyy noin ohut seinämäisen putken taivuttamaan pienelle ”ärrälle”
Vaan noita taivuttimia ei ihan joka nurkalla kasva..
Putken sisään pitää olla hienoa hiekkaa esim. Puhallushiekka ja se pitää saada hakattua tiukaksi. Vääntämisestä tulee myös melko tiukka homma käsivääntimellä. Suosittelen kysymään ykköskaiteelta, heillä saattaa olla noita jopa valmiina.T-matti
Ei kannata varmaan yhden kaidehomman takia suuria investoida, etsi ammatilainen lähialueelta ja käppyrät on valmiita hetkessä, maksaa ehkä jotain, harrastushommat ehkä monissa paikoissa ymmärretään eikä viimeistä hintaa tarvi maksaa, eikä noihin mutkiin paljon aikaa mee kun osaa ja on vehkeet. Loppujen lopuksi ite katselet sitä kaidetta ja joko tykkäät tai manaat, riippuu työn jäljestä. Ite jätän suosiolla tapettihommat ja autonmaalauksen osaajille, kumpaakin vituttais katsella jos ite rääpis.