Näyttäisi ainakin hyvältä koska kajuutta on ihan edessä. Tilaa takana pitäisi olla. Sivuilla ei vain ollut minkäänlaisia kuvia veneen sisältä, joten kaikki jää arvailujen varaan. Mikähän on hinta HT-katteella?
Veneessä on todella hyvä hinta laatu suhde mulla on itellä ollu sellainen vene puoli vuotta ja olen ollu tyytväinen siihen kun vielä varustaa sen targalla, kalasumpulla ja muilla hepeneillä.
Itselläni on ollut Ilmarinin 510 uisteluveneen protoksi tehty runko valmistusnumerolla 25 vuodesta 1996.
Uistelukäyttöön täydellinen vene, perheveneeksi tai laiturissa kavereille uutena juuri hankittuna veneenä esiteltäväksi ehkä ei.
Harvasta veneestä tai muustakaan nykyajan laittesta voi sanoa että se on seitsemän vuoden käytön jälkeen samanlaisessa kunnossa kuin uutena. Tällä asialla on tietenkin kaksi puolta ;) Kyseessä on tosikäyttöön tehty työvene jossa on hyvät ajo-ominaisuudet kovaankin keliin. Omallani on käyty useita kertoja Karlshamnissa ja Simrisissä aika reippaissa keleissä.
Vastaavankokoista takatilaa ja muitakaan säilytystiloja ei löydy muista saman kokoluokan veneistä. 520:ssä tiloja on vielä enemmän kuin omassani.
Moottoriksi ainakin merelle kannattaa harkita 50 hv High Thrust mallia tai 60-70 hv muuta konetta.
Lisäkehuja (tarvittaessa) löytyy haulla näiltä sivuilta hakusanalla Ilmarin.
Webmaster
Tälle vuodellehan tuohon on tullut uusi ht-kate joka on edelliseen "laatikkoon" verrattuna jopa edustavan näköinen.
Ainakin uusimmassa vetouistelu-lehdessä sivulla 24 on pari kuvaa veneestä.
Itellä jääluokkaan A1 kuuluva Ilmarin 520 HT, johon ei voi olla kuin tosi tyytyväinen (kiitokset edelleen Webmasterille, joka antoi aikanaan vinkkejä). Koneena 60 mariner efi ja 8 pitkä sähkönelarijammu (Lavio teki korotuspalan apukoneelle). Soittele tai mailaa niin kerron lisää.
Näitä Ilmarin veneitä ei mahda paljoa käytettynä liikkua?
Olisi kyllä mukava nähdä kuvia myös veneen sisältä.
Itse voisi harkita myös vastaavanlaista mutta mitenhän sen hallitukselle saisi käymään :) Vene on kuitenkin aika karu, jos ajattelee naisen näkökulmasta.
Vaan onhan noita hökötyksiä tullut itsellenikin eikä ollut edes ongelmia, pistän liitteeseen kuvan kakkosautostani...
Vetouistelulehden kuvissa oleva vene on allekirjoittaneen omistuksessa. On ensimmäinen ko. hytillä tehty 520-Ilmarin. Kysyin toissa syksynä Lavion Heikiltä, tekeekö hän minulle veneen, jossa on Ilmarinin runko, Busterin kate ja Silverin (Hawk) vapatelineet... no Heikki sellaisen puolivalmiina minulle toimitti. Neljä viikonloppua kahteen pekkaan venettä kasaan paukuteltiin ja lopputulos oli mielestäni Ilmarinin alkuperäiseen hyttimalliin verrattuna silmiä hivelevä (oma mielipide...). Vajaan 400 tunnin käyttökokemuksella ei venettä voi kun kehua. Missään toisessa tämän kokoluokan veneessä ei ole vastaavia säilytys- ja telmintätiloja. Perätila on suorastaan valtava. Puolivalmiina saa monet ratkaisut tehdä mieleisekseen. Säästääpä siinä läjän eurojakin ja saa Heikki enemmän paatteja maailmalle... Varusteiden jälkiasennukset vaivattomia. Hytissä sopii istumaan vaikka 4 hlöä suorin selin. Hytistä näkee uloskin... JNE. suosittelen!
Niinpä, kuka mihinkin käyttöön veneensä hommaa... meikäläisen käytössä kuski ei istu eikä tule istumaan sateen suojassa, sitä kerkeää tehhä sitten kotona... :)
No miksi ihmeessä kajuutallinen vene sitten piti hankkia jos sitä ei kerran saisi hyödyntää? No, eikös tuohon saa vielä sen kuomunkin jatkeeksi jos vettä pelkää...
Vaikka kuski istuukin sateessa niin....kastuvat kamat ja varusteet saa suojaan.Kate antaa tuulen suojaa tehokkaasti ja varsinkin kylmillä keleillä hyöty on todella suuri.Kuomu päälle ja veneessä voi yöpyä.Hellekeleillä ei kuski joudu olemaan kuumassa hytissä.Tuossa nyt joitakin tuon venetyypin hyötyjä.....
No suojaahan se pärskeiltä ja tietystä suunnasta tuulelta ja saa eväät suojaan kosteudelta.
Kumman paljon vaan on tehty tämän tyyppisiä "HT-veneitä" joissa ollaankin käytännössä taivasalla. Saman asian mielestäni ajaisi avovene, jossa pulpetissa tuulilasi, riittävä määrä vedenpitävää säilytystilaa ja bimini-kate. Etuna vielä helppokulkuisuus keulasta.
Itsellä kiintiö täynnä "avoveneilyä" ja nykyisessä HT:ssä katto syökin tehokkaasti avotiloja... Kieltämättä viime kesänä tarkesi, mutta suomen kesä on niin lyhyt etten valita kuumuutta.
Henk. kohtaisesti en hirveesri rakasta pelata rättien kanssa, joten olen hylännytkin ne autotallin nurkkaan. Jonkinmoisen satama pressun voisi virittää. Vaan kuivuu se takatila siitä aikanaan...
Timppa
Niinpä~2: kuka kajuuttaa mitenkin hyödyntää... itse kalastustoimintaan keulatila avoveneessäkin on täysin hyödytöntä, aktiviteetti keskittyy veneen peräosaan. Tietysti tyyliä on monia, mutta yleensä noin. Veneen keulassa on yleensä valtaisa röykkiö roinaa, joka perästä sinne siirretään pois jaloista. On eri mukava, kun rojun päällä on katto, mikä suojaa pärskeiltä ja sateelta. Ns. täsmäuistelussa tarkkuus yleensä kärsii, jos kuski istutetaan piiloon sateelta, ja sen vuoksi veneessäni kuski (siis mäitte) touhuaa perällä avotilassa. Nykyään venekäytössä yleistyvien tietokoneiden käyttö avoveneessä on vähintäänkin hankalaa jos ei aivan mahdotonta.
Summaarum, kukin hankkii veneensä mieltymyksensä mukaan, mutta omaan käyttööni otsikon vene sopii kuin nenä naamavärkkiin.
Jees, ihmettelin vaan tuota Kolehmaisen jyrkkää kommenttia, kyllä minusta hyvän ht-veneen ehkä se suurin etu on siinä että tarvittaessa voisi istua sateelta suojassa. Kastuminen heinäkuussa kesähelteillä ei ketään tapa mutta lokakuussa voi asia olla toisin, mutta tosiaan ilmariniinhän sen kuomun saa vielä tarvittaessa...