Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Finnark

Takaisin keskustelualueille
1.   Finnark    -P- - 22/7/2003 14:04:27
Juu, ois ehkä vene nyt vaihtumassa ja uusia oon tiiraillut kovasti. Tuossa pari varteenotettavaa vaihtoehtoa on noita Finnarkkeja, toinen 40hp- ja toinen 50hp-koneilla. Toinen vene ois 490- ja toinen 500-mallia. Ja sitten kysymys, mitä eroa noilla malleilla on ja kuinka nuo veneet ja koneet istuvat retkeily/uistelukäyttöön huonossakin kelissä? Eli siis, millaista haipakkaa nillä pääsee tavaroiden kaa ja voiko niillä kuin uistella. Tietty yks hyvä vaihtoehto ois Suomi460R 40hp-koneella (-90 paketti), eikä tartteis muuttaa 700km sitä, ois suoraan kohdepaikkakunnalla... -P- -P-
2.   [Vt] Finnark    abo - 22/7/2003 15:09:37
500-malli lienee joko Sport(tuulilasivene) tai HooTee. Runko on tiettävästi sama. Mulla on Finnark 490R ja se on hyvä vene vesillä. Kestää keliä ja toimaa uistelunopeudessakin ok. Haipakka riippuu koneesta, 30hv ~20knots, 40hv vajaa 30knots, 50hv hieaman reilu 30knots, 60hv vajaa 40knots, 70hv ~40knots... (kerron lisä arvoja kun saan lisää tehoa). Suomi 460R ei ole mitenkään hyvä vaihtoehto Finnarkille, jos edes vaihtoehto. /abo
3.   [Vt] Finnark    -P- - 4/8/2003 10:11:18
Nyt on sitten vene vaihtunut, työn alle tuli 500 HT arkki 40hp Suskalla. Kovaa vauhtia tehty pikavarustusta ja laittoa, jotta pääsee pian vesille, talvella sitten suuremmat muutokset. -P-
4.   [Vt] Finnark    -P- - 22/7/2003 15:16:21
Ahans, niinkö paljon on Finnarkki parempi??? Nyt vaan täysillä vanhaa sitten kauppaamaan... -P-
5.   [Vt] Finnark    -P- - 22/7/2003 15:18:28
Vaikuttas sitten tuo 40hp olevan aika passeli kone, voi vielä(kai) uistella ja siirtymätkin menee mukavasti... -P-
6.   [Vt] Finnark    abo - 22/7/2003 15:25:57
Kyl neikympällä toimii, normikäytössä mun mielest 50hv aika optimi. /abo
7.   [Vt] Finnark    -P- - 23/7/2003 11:02:23
Mitens Abo, kun tuo minun "tapaus", josta tässä kauppaa hieron, on ihan 80-luvun alun HT, onko mitä muuttunut toiminnan kannalta venhoissa ja onko hyvä peli vieläkin. Mitä kannattaa tarkistaa? Sattusko sulla muuten olemaan kuvia näistä vehkeistä??? -P-, venekuume iski taas.
8.   [Vt] Finnark    izo - 23/7/2003 11:11:58
Ht-mallissa tais kate muuttua 80-lopulla, runko sama eli erittäin hyvä. Finnarkeissa tulee ehdottamasti tarkistaa peräpeilin kunto, veneen heikoin lenkki. Sitten kannaisi varmistua, että arkki on Ylitalon tekemä alusta loppuun asti. Myivät niitä ulos myös puolivalmiina ja ite olen ollut parsimassa kokoon yhden sellaisen, jonka aik. omistaja oli huonosti viimeistellyt. Sit arkin vanhoja muotteja on kuulemma seilannut siellä sun täällä ja niissä on leivottu "finnarkkeja", mutta tämä koskee vain tuoreita tapauksia.
9.   [Vt] Finnark    abo - 23/7/2003 15:27:00
HooTee on mulle vieras, koska en pidä kyseisestä venetyypistä, siis HooTee-veneistä. Mun avokas on vuodelt '82 oletettavasti... /abo
10.   [Vt] Finnark    -P- - 23/7/2003 11:29:15
Miten tuo kate muuttui? Löysin pari kuvaa 90-Finnarkista... Oisko ehkä sarjanumeroissa jotain? Miten voi varmistaa Ylitalon kädenjäljen, perälauta on helppo tarkistaa ja jopa korjata;-) Oon niitä jo pari tänä kesänä uutta tehnyt -P-
11.   [Vt] Finnark    Benkku - 28/7/2003 14:21:48
Finnarkeja tehtiin (ja jopa kehiteltiin) ammattimaisesti muidenkin kun Ylitalon toimesta . Yhden tuttavan firma pukkasi niitä ulos viitisenkymmentä kappaletta - kaikki tilaajan speksien mukaan tehtynä. Tyypillinen tilaaja ammattikalastaja jolloin rakenteiden kestävyyteen panostettiin paljonkin (joitain kevyempiä hupiversioita tehtiin myöskin). Piti minunkin siellä vene itselleni tehdä- ei vaan aika riittänyt. Nyt on kyllä muotit takapihalla - mutta ovat jo ikävä kyllä lähinnä ongelmajätettä..... Benkku
12.   [Vt] Finnark    izo - 23/7/2003 11:44:29
80-luv. alussa kate oli muistaakseni mallia kulmikas ja myöhemmin ihan ookoon näköinen/oloinen, mutta tämä perustuu muistikuvaan enempi kokemusta avoarkeista. Niin miten varmistua "aitoudesta"...Yleensä sisäkuoren työnjäljestä, miten esim. välipohja on laminoitu kiinni, säilytysbokseista, mahd. tuulilasin ja kannen kiinnityksistä yms. Välipohjan alla voi sitten piillä "pommi", jos esim. avomalli on tee-se-itse malli. Jäykistepalkit voi olla ihan jotain muuta kuin pitäis olla ja silloin saa paatin rikki helposti varsinkin, jos ymppää perään suosituksen yläpään (90hv) koneen ja kelissä paukuttaa menemään...
13.   [Vt] Finnark    -P- - 23/7/2003 11:52:56
Pitääpäs olla tarkkana sitten. Kiitos infosta Izo ja Abo. Katotaan, toteutuuko kaupat... -P-
14.   [Vt] Finnark    abo - 23/7/2003 15:13:21
Itseasiassa suosituksen yläpää on R-mallilla 70hv ja HooTeellä 85hv... huimin tiedossa 175hv V6. /abo
15.   [Vt] Finnark    izo - 23/7/2003 12:06:14
ihan kiinnostuksesta, missäpäin kohteet ovat ?
16.   [Vt] Finnark    -P- - 23/7/2003 12:55:01
Isokyrössä ja Espoossa. Tuo Isokyrön peli voi olla merikone tai jokikone... -P-
17.   [Vt] Finnark    Jori Ravantti - 23/7/2003 17:36:10
Tuli noista veneiden tehosuosituksista mieleen, että mistähän tulee ajattelutapa, että veneellä ajetaan täysiä oli siinä mikä kone vaan ja ohjaillaan sitä kenties holtittomasti? Jos käännän mun diesel Johtotähdestä - joka ei välttämättä ole niitä tykeimpiä autoja - ratin linkkuun täydestä vauhdista, niin matkanteko ei takuulla ole turvallista. Näin vaikka tie olisi moottoritie Lahden ja Helsingin välillä. Olisiko hyvä olla kaksi maksimitehosuositusta - toinen olisi teho ja koneen paino, jolla vene on turvallinen tunareiden käsissä ja toinen teho ja paino, jonka veneen rakenteet kestävät ja jota voi käyttää hyvällä kelillä jos on osaava kuljettaja? Muutenkin on omituista kun tehokkailla veneillä ja vesiskoottereilla saa ajaa kuka tahansa tumpelo. Jopa ensikertalainen. Sama vene, joka on osaavissa käsissä turvallinen, voi olla hengenvaarallinen holtittomissa käsissä.
18.   [Vt] Finnark    izo - 24/7/2003 7:38:16
Ihan oikeessa olet tossa ärrän suosituksesta, paperilla se oli 40-70 hv, mutta tehty kestämään ton 90 hv.
19.   [Vt] Finnark    abo - 23/7/2003 17:43:30
Itseasiassa osassa uusista veneistä on koneen maksimipaino on merkittynä kilpeen. Tehosuositus sinällään on arvo, johon voi suhtautua miten lystää. Ratkaisevaa on, kestääkö rakenteet ja kantaako vene siististi koneen massan. Mulla on tällä hetkellä Finnarkissa suositusmaksimi ja lisää tahtoo... mutta koneen valinnassa on huomioitava koneen paino, joko sen on oltava kohtuullinen tai sitä on ballastoitava. /abo
20.   [Vt] Finnark    Jori Ravantti - 23/7/2003 19:32:41
Nykyisin pääasiassa gummiveneilijänä, yllättää iloisesti hupaisan pienen veneen kyky kantaa kohtuullisen painavaakin konetta.
21.   [Vt] Finnark    izo - 24/7/2003 7:49:17
toi 7-kymppinen on aika optimi kone vielä painonsa (teho/paino) puolesta arkkiin, toki veneen perä kantaa suuremmankin taakan. Isommalla koneella, esim. 9-kymppisellä, liukuunlähtö on aika kyntämistä, jos ei ole siirtänyt akkua ja/tai tankkia keskemmälle venettä, niin ja optimoinut potkuria, asennuskorkeutta...mut se onkin eri tarina.
22.   [Vt] Finnark    abo - 24/7/2003 15:05:45
Koneen asennuskorkeuden optimointi on helppoa, kun on asentanut koneen veneeseensä hissillä... tosin manuaalihissillä, mut suht helppoo kuitenkin. Hmnnn... en sanoisi että isolla koneella lähtö on kyntämistä jos rusetti on suunnilleen tontillaan... keulinta tosain hetkellisesti voi olla "komeaa"... /abo
23.   [Vt] Finnark    izo - 25/7/2003 7:30:40
noinhan se on. Viime viikonloppuna "kuolasin" arkkia missä oli 9-kybänen hissillä varustettuna, avot kylä lähtee...Ite olen alkanut tässä kattelemaan jospa löytäis ens kesäksi arkin jota vois vähän tuunailla.
24.   [Vt] Finnark    -P- - 28/7/2003 8:54:24
Kas, mulla ois tiedossa siisti avoarkki, tankkikin sirretty keulaan jne :-) Haluatko yhteystiedot? -P-
25.   [Vt] Finnark    izo - 28/7/2003 9:17:15
jep, laitan sulle s-postia.
26.   [Vt] Finnark    -P- - 28/7/2003 9:29:29
Vastasin postiin, ilmottele, kuin homma etenee :-) -P-
27.   [Vt] Finnark    izo - 28/7/2003 14:48:39
millä tavalla ongelmajätettä ? pinnat naarmuilla vai kiilto veks ? missä sulla on noi ?
28.   [Vt] Finnark    -P- - 30/7/2003 10:32:40
Minäkin aloin kiinnostua noista muoteista. Just viikonloppuna mietiskelin, että löytäisköhän niitä mistään... -P-
29.   [Vt] Finnark    Benkku - 30/7/2003 15:20:23
Muoteista runkomuotti on kokenut 3 veneveistämö konkurssia joista viimeisen yhteydessä kait joku 10 vuotta ulkona velkojien tapellessa, eli pinta täysin sökönä (halkeamia ja naarmuja ja tietenkin pinta haalistunut)Lisäksi ainakin keulasta on akseli jonka varasssa muottia pyöritettiin repeytynyt irti ulkoisen väkivallan seurauksena Kansimuotti on kaverin itse tekemä, samaten keskipulpetti-penkki yhdistelmän muotti. Kaveri teki siis itsetyhjentyvän mallin josta laidasta laitaan kulkeva keskipenkki poistettiin ja korvattiin isommalla keskipulpetilla jonka etuosassa penkki/lukittava säilytystila. Kansimuotti on kokenut kuljetusvaurion (toinen laita murtunut). Keskipulpetin muotti ja runkopalkin muotti löytyy myös. Kaverin arvio muotinrakentajana/kunnostajana oli ettei niitä enää kannata lähteä kunnostamaan.....