Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Silver Fox + 50 4-tahti kulutus?

Takaisin keskustelualueille
1.   Silver Fox + 50 4-tahti kulutus?    tapiov - 24/10/2003 9:25:06
Terve! Tuollainen paketti olisi suunnitelmissa ensi kevääksi mutta hieman askarruttaa tuo bensan kulutuspuoli. Tuossa satuin kuulemaan kyseisen kokoonpanon kesällä hankkineelta kaverilta, että hänen uusi 4t 50 yamaha kuluttaa sellaisella 20-22 solmun matkavauhdilla 1-2 kaverin kuormalla reilut 20 l/h. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai kuulostaako epänormaalilta? Itse olen ymmärtänyt että tuollaisella nopeudella pyörittäisiin siinä 10 litran nurkilla 4t-koneilla. Onko merkeillä eroja? terv, TapioV
2.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    marttiS - 24/10/2003 9:55:37
Moi! Lukemat ovat aivan puuta heinää. Kulutus olisi noiden lukujen mukaan noin litran meripeninkulmaa kohden. Se on aivan liian paljon sillä kulkee noin 1 000-kiloinen vene 100 hv:n nelarilla (merkistä riippumatta). Kyseisen paketin pitäisi kulkea noin puolella litralla per meripeninkulma (merkeillä ei ole kovin merkittäviä eroja). Vanhalla kaksitahtisellakin pääsee alle litran. Martti
3.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    kiiski vastaranta - 24/10/2003 13:19:23
Kuulostaa hurjalta kulutuslukemalta. Itselläni Beaver + 40hv nelari Yamaha ja kulutus kahdenkympin matkavauhdissa, kahden hengen kuormalla (selvästi) alle 10l/h. (3800r/min --> n.21 solmua)
4.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    HujanArt - 24/10/2003 23:22:19
Minulla käytössä suunnilleen samanlainen paketti ja kulutus aika tarkalleen 9L/tunti, jos matkavauhti tuon 20 solmua. Jos keli kovenee ja joutuu ajamaan puoliplaanissa, tuntikulutus nousee huomattavasti, luonnollisesti.
5.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    matteus - 27/10/2003 13:17:59
Itselläni on YAMAHA F100 ja YAMARIN 5800 BC. Täysillä(5900 r/min ja 34 kn) kolmen hengen kuormalla kulutus on 27-29 l/h. Kun pudotan kierrokset 4600 r/min, nopeus on 23 kn ja kulutus 14-16 l/h. Kannattaa siis jo konetta hankkiessa muistaa, että nippa nappa riittävän kokoinen moottori on kaikkein epätaloudellisin. Se tarkoittaa sitä, että veneen liussa pitämiseksi pitää kaasun olla aina pohjassa. Näin kulutus on koko ajan suurimmillaan ja koneen kestoikä lyhenee myös samassa suhteessa. Kokemuksen perusteella voin sanoa, että perämoottorin(4- tai 2-tahtinen) viimeiset 30% kierroksista kuluttaa puolet bensasta. On siis hyvä olla "reservivoimia", jotta on vara vetää kaasukahvaa liukuun nousun jälkeen taakse päin. Matti Kinnunen
6.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    tapiov - 24/10/2003 10:11:48
Terve! Kiitokset vastauksesta. Tuollaista itsekin ounastelin mutta kun ei ole kokemusta kyseisen kokoisesta paketista niin ei voi olla varma. Eli joko kuulemani kulutustiedot eivät pidä paikkaansa tai jotain on pahasti pielessä... TapioV
7.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    antsu - 24/10/2003 10:24:44
Noin suurella kulutuksella pitäisi tulla mustaa savua perästä runsaasti. Kaikissa testeissä kaikki 50 nelarit ovat TÄYSILLÄ ajettaessa vieneet varsin tarkkaan 17 litraa/h ja matka-ajossa putoaa tietenkin oleellisesti eli noin 10 litraan/h.
8.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    Vee-Pee - 25/10/2003 8:57:49
Tapion kaverin koneessä täytyy olla joku pahasti vialla jos saa pari ämpärillistä tunnissa menemään... Lisäksi monikaan ei tule ajatelleeksi kuinka suureen säästöön pääsee matka-ajossa tuolla kaasukahvan keventämisellä. Omassa veneessäni Ässä Busterissa ja parikymppisessä nelari Jammussa Huipuunopeuden puottaminen yhden miehen kuormalla 42km/h:sta 30-32:n puotaa varmasti polttoainekulutusta ainakin 30% Kierrokset tippuvat noin 20-25% V-P M
9.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    antsu - 27/10/2003 13:27:39
Muutamia karkeita asioita Moottorin teho otetaan bensasta ja hyötysuhde (ominaiskulutus l/hvh)ei hirveästi muutu sen mukaan millaista käyttöteho/maksimiteho-suhdetta käytetään. 100 hv kone antaa jollakin kierrosluvulla 50 hv ja kuluttaa 17 litraa tunnissa. 50 numeroinen kone tekee saman jollakin suuremmalla kierrosluvulla. Sen sijaan tehon tarve kasvaa muistaakseni nopeuden kolmanteen potenssiin eli kaasukahvan viimeinen 30%, joka nostaa nopeuden 2 kertaiseksi, kasvattaa tehontarpeen ja bensan kulutuksen 8 kertaiseksi aikayksikköä kohden ja 4 kertaiseksi kuljettua matkayksikköä kohden.
10.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    abo - 28/10/2003 16:56:25
>>"Sen sijaan tehon tarve kasvaa muistaakseni nopeuden kolmanteen potenssiin eli kaasukahvan viimeinen 30%, joka nostaa nopeuden 2 kertaiseksi, kasvattaa tehontarpeen ja bensan kulutuksen 8 kertaiseksi aikayksikköä kohden ja 4 kertaiseksi kuljettua matkayksikköä kohden." - Ei välttämättä päde lainkaan. Veneissä kun on rungoilla erilaisia nopeus/tehontarve tiloja. Voi esimerkiksi olla, ettei tehontarve lisäänny lainkaan nopeuden lisääntyessä huomattavasti, mutta nopeuden säilyttämiseen tarvittavalla teholla vaan ei päästä ko nopeuteen. Eli jos teho ei riitä nostamaan venettä puhtaaseen liukuun, ei se ole taloudellinenkaan(edellyttäen toki, et runko on liukuva). Vene saattaapi pysyä esim 25knots liukuvauhdissa 50hv teholla, mutta vaatia liukukynnyksensä ylittämiseen 80hv, jolloin nopeuden kasvu itseasiassa vähentää tehontarvetta ja kaikenlaista kulutusta. Eli ensimmäinen karkea totemukses osuu ihan ok, mut tuo jälkimmäinen on venemaailmassa usein jyrkästi kyyseenalaistettavissa. /abo
11.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    antsu - 28/10/2003 20:13:00
Joo, olet oikeassa eikä tuo vastuksen kasvukaan ole noin suoraviivaista (muuten kuin ilmanvastuksen osalta). Kuitenkin verrattaessa järkevän kokoisia koneita toisiinsa, ei väite pienemmän moottorin suuremmasta kulutuksesta pidä paikkaansa. Selailin tuossa muistin virkistämiseksi Kipparia 3/1998. Siinä testattiin 50 Yamaha, 70 Suzuki ja 90 Honda Buster XL:n perässä. Huiput olivat samassa järjestyksessä 30, 32 ja 36 solmua. Ajettaessa 20 solmua olivat kulutukset 10, 12 ja 13 litraa. Testi on tehty kevyellä kuormalla, täyttähän Yamaha ei välttämättä saa edes pintaan.
12.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    abo - 28/10/2003 20:41:47
Oikeaksi väite saadaan muodossa: Pienin riittävän tehokas kone on taloudellisin aikayksikköä kohti taloudellisella nopeudellaan. Matkayksikköön se ei välttämättä ole taloudellisin. Eikä edes aikayksikköön jos valitaan vaadenopeus jolla ajetaan ja se on pienen koneen taloudelliseen alueeseen nähden liian korkea. Yleisesti ottaen samassa veneenrungossa erikokoiset painoltaan ja teholtaan runkoon nähden järkevät koneet vievät matkayksikköä kohti hämmästyttävän yhteneviä kulutukseltaan, jos ovat saman tyyppisiä moottoreita. /abo
13.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    antsu - 29/10/2003 8:41:59
"Yleisesti ottaen samassa veneenrungossa erikokoiset painoltaan ja teholtaan runkoon nähden järkevät koneet vievät matkayksikköä kohti hämmästyttävän yhteneviä kulutukseltaan, jos ovat saman tyyppisiä moottoreita." Aivan. Niin kuin sanottu, teho otetaan bensasta ja tietyllä nopeudella tehoa tarvitaan tietty määrä. Ainakaan nelarin ominaiskulutus ei kovin suuresti vaihtele kierrosten mukaan ja jos eroja onkin, näyttää olevan niin päin, että isossa koneessa kulutus on hieman suurempi kuin pienessä.
14.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    kiiski vastaranta - 30/10/2003 19:58:34
Esimerkki: 20hv nelari jamppi + silver beaver sopiva matkavauhti 17-18 solmua. kulutus n.9 l/h --> 0,50 l/mpk. (ei kunnollista tehoreserviä) 40hv nelari jamppi + silver beaver sopiva matkavauhti 22-24 solmua. kulutus n.10 l/h --> 0,42 l/mpk (tehoreserviä reilusti) (luvut tuttavan 20hv paketista ja omasta 40hv paketista) Kuljettuun matkaan suhteutettuna, esimerkki veneen perässä, sopivalla matkavauhdilla, 40hv:n kone kuluttaa n.20vähemmän bensiiniä, kuin 20hv:n kone. (Luvut tuttavan 20hv paketista ja omasta 40 hv paketista. Jonkin asteista mittavirhettä varmasti on mutta ei niin suurta, että kääntäisi tilanteen toisinpäin.)
15.   [Vt] Silver Fox + 50 4-tahti kulutu...    kiiski vastaranta - 31/10/2003 6:04:38
Pitäisi tietenkin lukea, että "... kone kuluttaa n.20% vähemmän bensiiniä, kuin ..."