Tämä on kai se ensihuolto mistä takuu lähtee pyörimään. Hinta on aika suolainen kun siihen ei kuulu juuri muuta kuin öljynvaihto ja läppärillä tsekkaus että kaikki pelaa. Kannattaa kysellä muilta hintoja. Omassa myllyssä Yamaha 60 efi ensihuolto maksoi 24.7-07 133€ joten hinnat on karanneet käsistä tai ryöstö kyseessä. Normi kausihuolto jammulla jää tuon alle.
Uudet nelitahtikoneet ei kai oikeasti tarvi mitään erityistä huoltoa jos ei lastentauteja ilmene, öljytkin toimivat vaikka miten pitkään. Kun kuitenkin ikuinen työ on ikuinen nälkä, niin jotenkin pitää takuuohjelman puitteissa rahaa kerätä. Oma nelari pikkujammu on toiminut moitteetta vuosikausia ilman mitään huoltoa, tulpat on vaihdettu varmuuden vuoksi ja jotain öljyä kahvimukillinen lisätty, siinä kaikki tarvittava. Säästöä on kertynyt merkkiliikkeessä teetettyihin huoltokuluihin verrattuna jo uuden moottorin ostohinnan verran. Kaksitahtiseen jammuun verrattuna nelarin käyttökulut ovat paljon pienemmät, kun huoltoa ei kumpikaan tarvitse ja nelarin kulutus on pienempi. Jos pikkunelari toimii noin olemattomalla huollolla, niin pitääkö sitä isompaa huoltaa huoltamisen takia?
Öljyt kuuluu vaihtaa vähintään kerran kaudessa ajat sitten miten vaan. Pelkän öljyn lisääminen on itsepetosta joka johtaa ennen pitkää moottorin tuhoon. Tuohon takuu juttuun liittyen niin miten tiedät ettet saa ns. maanantai kappaletta jonka kanssa ongelmia. Tälläkin palstalla näistä juttuja. Minä maksan mielelläni 300€ kausihuollosta jolla varmistan koneen toimivuuden. Toinen vaihtoehto on huudella VHF puhelimella apua. Tutulla tuo viimeinen tuli maksamaan yli 900€ ja matka oli noin 10 km pelastajien hinauksessa. Ihan miten vaan, onnea.
Sekä moottorit että öljyt ovat valtavasti kehittyneet lyhyessä ajassa. Nykymoottorit erinomaisine koneistuksineen eivät taida juurikaan kulua normistandardin täyttävän öljyn vaikutuksesta, lastentaudit puolestaan ovat ne merkittävä juttu joihin ei huoltokirjan lapsukset tai öljynvaihtokaan auta.
Maanantaikappaleita tulee hihnalta, ei sille mitään voi, valmistajat ja maahantuojat toivottavasti yrittänevät kaikkensa. Maksan mielelläni ja säännölliseti ainakin 300e kausihuollosta ja kerron samalla, mitä pitäisi samalla tarkistaa, esim. kaapeliohjauksen turvallisuus, pilssit, läpiviennit jne. Trossi on käytössä, ei paljoa maksa ja saa apua tarvittaessa, lisäksi tulee hyvä mieli hyvästä tarkoituksesta ja tunne siitä, että aina on apua saatavissa.
100h välein\kerran kauteen merkkihuolto on itsellä jotain muuta kuin yksi kerta, eli about neljä kertaa (2 4t konetta) ja tossa oltais jo 1000e\kausi tasolla. Tehdastakuu on ilmeisesti 2v jos maahantuoja ei voi todistaa laiminlyöntejä? Yksi vaihtoehto lienee normihuolto ei merkkiliikkeessä?
Kymmenessä vuodessa tuo enimmäkseen turhanpäiväinen huollattaminen maksaisi jo 10 kiloeuroa. Joku tolkku pitäisi näissä huolloissa olla, jos konetta käytetään säännöllisesti ja paljon, pitäisi huollonkin olla erilaista kuin hyvin vähän käytössä olevaan koneeseen, joka rapistuu käyttämättömyyden takia.
Autopuolella noista rahankeruu huolto-ohjelmista on väännetty kättä, ei maahantuoja tai valmistaja voi käsiään pestä joka hommasta vedoten siihen, ettei ole merkkiliikkeessä huollettu.
Merkkihuoltojakin on erilaisia, edellinen auto kävi merkkihuollossa aika vaihtelevalla menestyksellä. Joku pultti oli jäänyt raidetangon pään vaihdon yhteydessä kiristämättä ja A-katsastuksessa inssi kävi noutamassa minulle työkalut sen kiristämiseen, kun ei itse kuulemma saanut tehdä. Kolinan takia vein samaisen auton merkkihuoltoon eikä syy selvinnyt kuin myöhemmin toisen liikkeen tekemän muun huollon yhteydessä.
Minulla on hieman mennyt usko kasvottomiin maahantuojiin ja ns. merkkihuoltoihin. Maahantuojalla on varastossa läjäpäin sellaisia varaosia, joiden tiedetään hajoavan hyvin nopeasti ja jotka valmistaja on myöhemmin korvannut uusilla osilla. Silti tuo varasto pitää purkaa ja huonosti tehtyjä osia asennetaan rikkimenneiden tilalle. Osaavimmat ihmiset ovat lisäksi usein jossain muualla kuin maahantuojan palveluksessa.
Tapahtumaketju oli seuraavanlainen. Matkavene Finnes 76 rupesi vuotamaan koneen ja perävetolaitteen välistä jota kukaan ei huomannut ajoissa. Vettä oli niinpaljon konehuoneessa että kone sammui ja porukka sai melottua lähimpään saareen missä oli venekerhon mökki jossa saivat odotella kun Merivartiosto tuli hakemaan heitä. Vene jäi saareen odottamaan hinausta, joka tuli seuraavana päivänä. Meripelastusseura hinasi veneen mantereelle. Veneessä oli iso pelastajien pumppu mikä piti veneen pinnalla muutoin hommma ei olisi onnistunut. Veneen oma pumppu ei kyennyt haverin sattuessa pitämään vuotoa kurissa. Meripelastusseura laskutti tuon 900€. Jos heidät olisi pelastettu vuotohetkellä avovedestä niin homma olisi voinut mennä toisinkin, mutta nyt hinattiin saaren rannasta seuraavana päivänä. Veneessä ei ollut vakuutusta tuon varalle. Tuo operaatio ei olisi myöskään maksanut mitään jos veneilijä olisi kuulunut Meripelastusseuraan jonka jäsenmaksu on muutaman kympin. Jos venettä ei olisi saatu matalaan rantaan, niin se olisi uponnut kokonaan, ja kustannukset myös olisi ollut toistaluokkaa.
Offtopiccia tähän ketjuun, mutta vene voi kerätä vettä aika paljon, ennen kuin asiaa edes huomaa. Olenkin ihmetellyt, miksei pakollisiin katsastusvarusteisiin tai jo veneiden vakiovarusteisiin kuulu minkäänlaista hälytintä vesivuodoista. Tuollaisen Johnsonin hälyttimen laitoin paattiini, hyvinkin hintansa väärti jo pelkästään mielenrauhan tuottajana:
http://kauppa.maritimshops.fi/fi/pilssiveden-halytin-12v-72303/9515004550/dp?openGroup=327149
Trossi ja meripelastusseuran jäsenyys minulla siis jo on, hieno palvelu jota kannattaa hyödyntää. Silti olen sitä mieltä, että oma ja ennakoiva apu on paras apu. Asiantuntemuksella ja ajatuksella huollettu vene ja moottori, vhf, pilssihälytin ja jonkinlainen kunnioitus (käytännössä jatkuva pieni pelko perseessä) vettä, tuulta ja luontoa kohtaan pitäisi aina olla tärkeimpänä mielessä.
Trossipalvelusta on sekin käytännön etu, että saa puhelinnumerolla varustetun tarran liimattavaksi veneeseen sellaisen tapauksen varalta, että itse on tajuton ja kyydissä joku kokematon, joka ei muuten tietäisi mitä tehdä.
Minun vinkkini yleiseen jakeluun, ymmärsin sen että sinulla tuo on. Jokaisen vesilläliikkujan kannattaa miettiä näitä asioita ihan tosissaan. Tais taas huolto lähteä käsistä, mutta asiaa silti.
Testasin anturin ennen veneeseen kiinnitystä vesiämpärissä. Hälytys tuli, kun vedenpinta kosketti anturin alareunaa. Vesitipoista ei taida tulla minkäänlaista hälytystä, muutenhan kondenssivesi olisi jatkuva ongelma. Tämän kauden tuo värkki on toiminut aivan moitteetta, turhia hälytyksiä ei ole tullut ja ajoittaisissa testikokeiluissa summeri soi niin lujaa, että kuulee matka-ajossakin.
ei sama malli mutta suzuki kuitenki, df 90 huollatin kauden alussa, tehtiin alla olevat. Ylimääräiset jättää veke niin varmaa voi pudottaa yhden tunnin työstä pois. Tarkoitus oli tehdä 100h huolto, jätin kuitenkin rasvanippojen ja akun tarkistukset pois ja tehtiin nuo ylimääräiset(ei kiinnostanut maksaa tuosta tarkistuksesta:)).
öljynvaihto
peräöljyt
bensasuodatin
öljysuodatin
tulpat
polttoainelinjan veto koneen päästä
kaukkarin kaapelit tarkistus/mahdollinen säätö
osat 175e ja työt 208e.
Huoltomies sanoi että tämä 100h huolto olisi suzukin kalleimpia huoltoja.
t. Antti
Tossa tulee ehkä seuraava komeempi kustannus kun joskus vaihdetaan vesipumpun siipipyörä, mutta siihen menee vielä vuosia kun kestää huoletta 1000 tuntia uistelua. Tässä kun ei tule sitä 200€ hihnanvaihtoa.
df 70.seen päädyin koneen valinnassa. eihän noi huollot ihan ilmasia ole mut ainaki koneeseen voi luottaa. Ton 100h huollon aattelin ainaki tettää saa nähä sen jälkee tekiskö ite. 20h huollon sain kone kauppaa.
Onko porukalla käytössä suzukin uistelu säädintä kiinostas sen toiminta alue. Vai pitäskö tilata suosiolla servo? Hinta melko sama. Jos joku on servon laittanu ni vinkit ja kuvat tervetulleita.
napista 50rpm on näppärä noissa säätimissä,varsinki jos päästään yli 1000rpm. Minkähän hintanen tuo suistan oma säädin lienee? Itse päädyin servoon, tarkkaa puuhaa säätäminen :)
Niin se jammunkin oma säädin pomppii 50r askeleita ja kun laittaa servon niin on paljon parempi, kun ei ole noita pykäliä ja voi itse mekaanisesti säätää tuon yläkierrosalueen.