Moi. Onko kellään ollut ongelmia latauksen suhteen uistellessa kyseisessä koneessa? En ainakaan googlaillessa löytänyt että ongelmia muilla olis.
Vaihdoin 50 kaasari Yamahan ja sen jälkeen ei lataus riitä. Jännite kierroksillakaan ei nouse yli 13,5v. Korjaamon mukaan ihan normi..eikö pitäis yli 14v tulla.
Viittaisi jännitehäviöön jossain liitoksessa. Luultavasti moottorinvaihdon yhteydessä joku liitos ei ole onnistunut kunnolla. Kannattaa puhdistaa jokainen liitos huolellisesti.
Tulee mieleen että miten/mistä mittaat tuon 13,5 V jännitteen? Jos mittaus tapahtuu luotaimen jännitenäytöllä, niin sehän näyttää vaan kuormitetun akun jännitettä. 13,5 V ei minusta ole huono ja olisin jopa vähän huolestunut akun kiehumisesta jos olisi lähempänä 14 v. Olettaen kyseessä olevan lyijyakun.
Onko jotain oireita ettei VIRTA riittäisi veneessä?
Mulla oli 50 kaasari jammussa virrantuotto ongelma. Kierroksilla nosti jännitteen 13,4v. Staattori oli osin kärähtäny. Nyt lataa lowrancen ja garminin mukaan uistellessa 14,4v ja käytössä on raymarinen ev-100 pilotti sekä 2 scottyn sähkötakilaa
Jännitteensäädin ja johtosarjan liitin ollut tyyppivika näissä 50-115 hv vuosimalli n 2000-2009. Jos akku on kunnossa ja täynnä jännite koneen käydessä yli 14 V.
Nää on erikoisia nämä elektroniikan mittauspiirit. Mulla näyttää saman virtakiskon/sulakeboksin takaa Raymarine näytöstään aina 15V ja vanhat Garminit näyttää ja aina näyttänyt 14.5-14.7V. Käytössä vanhat ja aikalailla jo huonokuntoisetkin lyijyakut ja olen ollut siinä käsityksessä että 14.7V on se jännite mihin yleensä akkujen max latausjännite säädetään? En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, mutta aika kauan akut näillä kestänyt.
Kysyjä on varmaan 'Flukella' mitannutkin mut kannattaa ehkä varmistaa oikeella mittarilla.
Mielenkiintoista. Mulla 115 hv Suzuki ja Lowrance ei koskaan ole näyttänyt siinä hupiakkupiirissä lyijyakuilla 13.8 V korkeampaa jännitettä. Toinen Lowrance, samassa piirissä näyttää huomattavasti pienempää jännitettä. Hupiakku oli kytketty starttiakkuun Blue Sean latausreleellä. Mulla on koneen moottoridata plotterin näytöllä ja siitä näkee myös laturin jännitteen, joka on n. 14.3 v
Nyt kun on litiumakut ja akkujen välillä välilaturi, niin hupiakun latautuessa sen jännite on 12.9-13.8 v ja kun se asettuu 'float' tilaan putoaa jännite Lowrancen mukaan 13.1 v. No litium akut ja välilaturi ei nyt ole tähän tapaukseen vertailukelpoisia.
Mutta siis koskaan en ole nähnyt 14 v tai yli jännitteitä ruudulla. Toki voisi se olla mahdollista jos olisi vain yksi akku ja ei juuri kulutusta.
On kyllä, siksi laitoinkin kun joku joskus kirjoitteli, että ainakin tuosta f115 mallista niitä säätimiä on hajonnut. Ite en oo siitä kauheesti murehtinut kun en tiedä onko se jo vaihdettu minun koneeseen vai ei. Hyvin on ainakin 5 vuotta jo toiminut.
Jos uisteluveneessä on nykyisillä ruiskukoneilla latauksen kanssa ongelmia ja jännite ei kestä 14.2-14,8 välillä niin jossain on vika...
Pilotit, plotterit, luotaimet, ratios, sähkötakilat ja muut härpäkeet kyllä pittää toimia...
Soppaan vois laitaa vielä yhden tarkastettavan paikan... Pääkatkaisin. Niiden kanssa voi tulla ongelmia ja se eliminoidaan pois laittamalla kokeeksi piuhan saman mutterin alle.
Mutta... Yleensä pääkatkaisin ongelmat liityy startiin tai trimmiin ja suurempiin virtamääriin.
Kaverin veneessä on ko moottori ja pari luotainta/plotteria, ihan perinteistä, viisto ja perinteinen, plotteri. Aika pitkään saa ajella ja käyttää silläkin että alkaa jännite nousta, jigitellessä ei koskaan sammuteta, joskus oli lähellä, eka startti vaan naksautti starttia, kaikki laitteet pois päältä ja 5min päästä uus yritys ja lähti. Tyhjäkäynnillä noitten latausteho melko mitätön, noilla pitkillä jigipäivillä ei paljon yli 14v näytä edes rantaan palatessa.
Kaveri laittoi ihan erillisen jännitemittarinkin pulpettiin kun noitten laitteiden jännite näyttää ihan eri lukemia, paljon alhaisempia kuin todellisuus?
Uistelussa tuossakin moottorissa kyllä jännite nousi 14.8v kun pitkään uisteltiin. Tunteja kyllä meni, akku ainakin kunnossa, vaihdettu Varta start&stop+ akku pari vuotta sitten, Optima redtop kesti 4-5v.
F40 yammu, lowrance 9' laite ja pilotti ja radio yms perusjutut päällä, akulta mitattuna 900-1000 kierroksilla jännite 14,3V.akku on exide 80Ah dual marine.
Jigillä käyny nyt jonkun kerran tutun kaverin kanssa jolla on veneessä 40hp Yamaha, sillä 2kpl livee, normi viisto ja plotteri ja luotain, keulis. Keulikselle omat akut, muu elektroniikka Agm akun takana ja koneen latauksen. Ei millään riitä lataus, koko päivän kone käy mutta jännite vaan putoo kun ei siirtymiä riittävästi tule.
Sillä vene omassa pihassa ja heti latureihin akut, pelaa kyllä pitkänkin päivän tuolla tavalla. Vähän ohi aiheen mutta tuollaisia noi pikkukoneet taitaa olla, kunnollista latausta kun ei moiset värkit tuota. Kun konstailee ja rajat tietää niin pärjää.
Auton starttiboosteri voisi olla käypäinen apu? Poika hommasi nyt alkusyksystä tommosen 40 hv Yamahan ja Buster M:n niin on tosiaan aika pihi bensan suhteen. Laitettiin mun keulakone siihen mutta ei ole kuin kokeeksi 72 Ah lyijyakku. Jonkun tunnin se jaksaa sillä toimia.
Kyllä jigihommiin litiumakku on ihan ykkönen, eikä ota itseensä vaikka purkaa tyhjäksi. Akun BMS sammuttaa akun ennen kuin ehtii vaurioitumaan. Lyijyakun kun purkaa alle 50%:n latauksen niin varauskyky alkaa heikkenemään. Hintaviahan ne vielä on, mutta monet on tilanneet Saksasta aika paljon halvemmalla. Ja välilaturin se vaatii jos meinaa perämoottorilla myös ladata.
Tuo kaverin jigivene just sama paketti M Buster ja 40hp Jammu. Tuota välilaturia ei ehkä kannata laittaa kun ei taida tilannetta tulla missä sitä vois olla apua. Starttibuusteri kyllä kannatettava varasuunnitelma, tosi pienikoinen ja pienelläkin starttaa kyllä veneen ja monesti.
Joo, siis välilaturia tarvitaan silloin kun on starttiakku erikseen ja hupiakkuna litium. Oli sitten starttiakku lyijy- tai litiumakku, ei litiumhupiakkua saa yhdistää muuten kuin välilaturilla.
Eivät varmaankaan. Mutta liittyvät kuitenkin kalastukseen ja luulisin monesta olevan mukava lukea hiukan asian vierestäkin, jigikalastus kun on tullut lajiksi monelle vetouistelille vaihtoehtoisena lajina. Kun ei tämä foorumi kovin aktiivinen ole, niin helppo lienee valita itseään kiinnostavat kirjoitukset?
Varmaan on monelle mukavaa luettavaa. Minä kuitenkin ajattelen niin, että alkuperäinen kysyjä haluaa nimenomaan tietoa omaan ongelmaan, eikä mukavaa luettavaa ja siksi odottaakin siihen saavansa vastauksia. Sitten huomaa, että nyt on kirjoitettu vastauksia ja alkaa lukemaan asiaa. Huomaakin, että ei ole mitään omaan kysymykseen liittyvää. Myös muut varmaankin odottavat saavansa tietyistä säikeistä vastauksia ongelmiin, ei vaan mukavaa luettavaa.
Alkuperäinen kysyjä ei ole pyynnöstä huolimatta antanut lisätietoja ongelmastaan, joten ilman niitä ongelma tuskin täällä ratkeaa. Antamalla lisätietoja olisi mahdollista päätellä onko ongelma todellinen vai kuviteltu, l. meinaako ne sähköt loppua oikeasti vai näyttääkö kaiun jännitenäyttö vain väärin.
Mutta kyllähän tämä ketjun rönsyily liittyy vahvasti vetouisteluveneiden sähköön, kun monet vetoveneet eivät ole enää pelkästään uisteluveneitä, vaan rakenneltu mahdollistaen useamman tyyppisen vapakalastukseen.
Aika paljon täällä on jutut rönsyilleet vuosien aikana ilman että kukaan on asiasta mieltään pahoittanut ja asiasta huomauttanut. Mutta jos kirjoittelu menee kovin tiukkapipoiseksi, niin tuskin se foorumin aktiivisuutta mitenkään parantaa.
Kyllä nää liittyy ihan olellisesti asian ytimeen !
Väitän edeleenkin, että normaalin uistelun virran tarpeen tuo kone kyllä tuottaa. Ja jos ei tuota niin jossain on vika !
Lähtökohtaisesti akku pitää olla älyssään ja latautunut ja sen jälkeen kun kone on käynnissä niin sieltä pitää löytyä jänniteeksi lähellä 14,4V:n jännite joka silloin tarkoittaa sitä että jänniteensäädin toimi ja lataus riittää ja akut kestää.
Akutkaan ei kestä ehjänä jos niitä käytetään jännitealueilla 13V ja akkuremppaa kyllä riittää ja akun osto on jokakeväinen riesa. Halpisakullakin pärjää mutta veneilyyn ja uistelukoneen akuksi hyvä valinta vois olla vaikka punainen Optima tai Bosch:n lyijyakku.
Mitä keulakoneeseen tulee niin sille aina oma akku. Itte pärjään pienessä Busterissa jossa ei ole suurta tuulipintaa niin pienemmällä Motor Quiden koneella useamman päivä. Akkuna on Yashan 90 tai 95Ah:n AGM. Painaa pirun paljon keulilla mutta sille on maasähkö ja Ctec:n laturilla täyteen ladattuna sillä akulla pärjää jigillä varmasti 2 pitkää päivää ja virtaa on akussa edeleenkin...
Summa rum... Jos joutuu jigipäivän aikana käyttämään pääkonetta ,että kokopäivää ei ole samalla paikalla ja siirtymiä tulee niin todennäköisesti ainakin päivän aluksi ja päivän lopuksi pääkoneen lataustehoa voi käyttää keulamoottorinkin lataamiseen. - tosin -
Tämä edellytää kaapeloinnin pääkoneen akulta keulakoneen AGM:lle jossa on pääkatkaisin välissä jolla turvataan se tilanne, että pääkoneessa on aina virtaa ja on kytketty (Off) silloin kun ollaan tilanteessa, että jigivavat huiskaa... En ole varma pärjäänkö keulakoneeni kanssa ilman maasähköä, mutta mahikset on pääkoneessa on runsaasti kapasiteetti ladata myös keulakonetta
Tässä hommassa pitää vaan älytä ja ymmärtää, että sitä akun varaustilaa ja lataustehoa voi seurata parhaiten ja ainualla oikealla tavalla, että se jännite kestää juuri niissä lukemissa missä sen pitääkin olla... - eli seurata jännitettä, että se kestää myös niissä lukemissa missä pitää -
Rikkinäisillä välineillä ei kannata harrastaa ja sissä se vika on jos virta ei kule niin kannatta selvittää. Akku säädin, kaapelit, liitokset pääkatkaisin ym... jostain se vika löytyy
V-P M
Tää on ollu melko hyvä palsta kirjoituksille ja kirjoittajat ovat hyvin asiallisia kirjoituksissaan, jos joku juttu ei aina ihan tiukasti pysy linjassa mutta juuri koskaan ei ihan typerää vinoilua. Aloittaja ei ole enempää asiaa tarkentanut ja siitä vähän viereiselle raiteelle. Kyllä kai nää aika lyhyet jutut lukea jaksaa. Rauhallista sunnuntaita.
Juu, ei näitä tiukkapipoisena kannata lukea, vaikka siihenkin on jo viitattu. Ajatuksena vaan, että hakemalla jonkun ongelman tms. Kirjoituksia, löytäisi niitä. Kun aihe käsittelee jotain ja sen perässä on vaikkapa 40 vastausta, on se turhauttavaa, kun lukee ne kaikki läpi ja saaliina on vaan mukavaa luettavaa.
Liittimet ja liitokset tarkistettu. Jännite sama plotterissa ja Yamahan mittaristossa samoin akun navalla. Päävirtakatkaisijan jännitteeet mitattu,molemmissa navoissa samat. Vähän epäilisin staattori vikaa, haulla löytyy samoja oireita jotka hävinneet staattorin vaihdolla. Itsellä live ja plotteri joiden kulutus 3,5A .kuulostaa oudolta jollei virta niihin riittäisi.. jigaillessa reilun puolen tunnin jälkeen plotteri hälyttää matalasta jännitteestä.akku 80Ah. Keulamoottorilla oma 100Ah akku joka riittää miltei koko päiväksi, kelistä riippuen.
...niin... tuossa päävirtakytkimessä on ja pitääkin olla sama jännite molemmissa navoissa. Kun viittasin tuohon päävirtakytkimeen niin siinä on kyseessä lähinnä siitä, että kulkeeko sen läpi virtaa riittävästi. Ja jos ei niin se oirehtii herkemmin sitten muussa yhteydessä. Mutta sen pystyt eliminoimaan vain siten, että laitat päävirtakytkimen piuhat saman mutterin alle. Sitten voi taas tarkkailla jännitteen tasoa.
Niin... jos jännitteen säädin ja akku on uusi ja korjaamolta sanotaan edeleenkin, että latausjännitteen tasona alle 13,5 on normaalia niin vääjäämättä tulee ajatus siitä, että korjaamokaan ei ole ajan tasalla. Se pitää tietää jo korjaamon tasolla 'nyrkkipaja', että noin alhainen latausjännite ei ole normaalia...
V-P M
Onko tuo virrankulutus mitattu jollain tavalla vai valmistajan ilmoitus? Ei jaksanut tuo moottori tyhjäkäynnillä pitää jännitettä millään 14v yli, päinvastoin live, luotain viistolla, normiplotteri niin jännite putosi jo alle 13v pidemmillä luotailuilla? Näyttö Lowrancen 12' hds, liittimet lämpeni ja sulakepesä tulikuuma ja sammutteli laitteita, olikohan sulakeboxin johto 6 neliön johtoa, sulake kyllä riittävän iso mutta sulakepesä lämpeni isosta virrankulutuksesta. Tuossa livessä anturi+ näyttö jo varmasti vie virtaa enemmän kuin 3.5A? Kaveri myi Haukka+ 60hp Yamaha paketin pois, nyt Suzuki +100hp, taitaa riittää laturin teho nyt hyvin.
Tuota tuota... Liveluotain pääkoneen kanssa samassa akussa ja jigikalastus ja kone sammuksissa. - ei toimi ei -
Uistelukäytössä se kyllä vielä menee mutta nyt pelataan vehkeellä mikä tarvitseee jotain muuta...
Tarkkaile nyty sitä lataustehoa (jännite antaa siitä viitteitä) ensin niin, että unohdat sen liven ja tutkit, että saatko sen jännitteen nousemaan asiallisiin lukemiin silloin kun akku on varmuudella täysiu... Live lisää uistellessa virrankulutuksen moninkertaiseksi, mutta pitäs riittää kun kone käy...
Jigikalastus ja liveluotain, niin kyllä se herkästi menis siihen, että maasähkö ois tarpeen...
V-P M
Aivan pakollinen, keuliksen akku omaan laturiin ja startti/elektrpniikka akku omaansa, melkoiset saa siirtymät olla että 60hp koneella saa akun täyteen. Kun jää 'tyhjänä' paikoilleen, niin elämä lyhenee melkoisesti, voi olla akku ja kausi, nykyiset starttiakut jalostettu sellaisiksi että laturi pitää jatkuvasti ihan täysinä, oletuksena näin. Kuitenkin autoissakin tuo lyhyet siirtymät saa nykyakun tyhjenemään, pakokaasupäästöjen takia kai joissan autoissa laturi ei ihan heti ala täydellä teholla akkua ladata?
Täytyykin käydä pistään auto tolppaan ja ylläpitolaturiin, huomenna huolto ja siihen kuuluu akun testaus ja silloin pitää ladata edellisyönä täyteen. Jo taas lipsahti aiheesta.😉
Ja koskaan ei keulakoneen akkua suoraan kiinni startti/hupiakun rinnalle ilman latausrelettä tai vastaavaa.
Pojalla on pieni keuliksen akku ja kestää jonkun tunnin jigailla sillä, mutta se tietää sen ja kun akku alkaa sipata, niin se vaihtaa uisteluun ja alkaa ladata akkua sillä. Joku toinen päivä se saattaa pelkästään uistella ja latausrele huolehtii ettei keuliksen akku ala imemään starttiakkusta virtaa, seurauksena olisi kaksi vajaata akkua. Latausrele ei anna virtaa keuliksen akulle ennen kuin starttiakulla jännite on 13,8 V. Ensi vuonna luulisin että keuliksen akku vaihtuu litiumiin.
Taitaa noilla alle 75hp koneille lataustehot niin pieniä ettei paljon jaettavaa synny keuliksen akulle, mutta ei ilman latausrelettä missään tapauksessa. Nuo ylläpitolaturit sen verran edullisia eikä mitään suuritehoisia latureita taida tarvita, yössä akun lataa 10a laturilla. Autossa Defan laturi, toiminut hienosti, akku kestää hyvin vaikka Webasto ja lyhyt työmatka, joka yö 10h lataa akkua.
Jos hommaa maalaturiin samanlaisen pistokeen kuin koneessa on, niin siitähän sitä voi laittaa latautumaan, eikä tarvii hankalasta paikkaa akkua kaivella.
Motonetistä Ctek laturit on käyttökelpoisia... Mukana tulee latausjohto... Hauen leuat pois ja töpseli tilalle. Veneen akulta latausjohdot vaan näkyvälle paikalle. (linkki)
Viime talvena hommasin Victronin laturin, jolla voi myös ladata litiumakkuja, niin siinä tuli ihan vastaavat liittimet jotka laitoin litiumstarttiakkuun kun on nuo akut veneessä aika hankalassa paikassa. Ei ole vaan koskaan vielä tarvinnut käyttää... Jos alan lataamaan starttiakkua, niin jonkin ajan päästä jännite nousee ja välilaturi kytkee ja alkaa lataamaan hupiakkua, joka on 80 Ah litiumakku.
Hyvä esim. litium akun hyvästä virranvastaanottokyvystä tuli todettua kesällä kun oli jäänyt virrat veneessä päälle. Starttiakkuun se ei vaikuttanut kun se on omassa virtapiirissään eikä ole kytkettynä koskaan hupipuolelle. Mutta hupiakku oli aivan tyhjä, edes luotain tai plotteri eivät käynnistyneet ennen kuin muutaman minuutin päästä jolloin hupiakulle alkoi tulla latausta moottorilta.Päivän kun uisteli ja hiukan matka-ajoa, niin välilaturin BT sovellus näytti hupiakun olevan täysi.
100 Ah litium- ja lyijyakun eroina karkeasti ottaen on se, että litiumakusta saat lähes kaiken 100 Ah ulos ilman että akku kärsii, kun taas lyijyakun purkaminen jo 60 % tasoon saakka aiheuttaa jännitteen laskun niin ettei keulakone enää sillä jaksa toimia. Asiasta hyvä juttu: https://www.ruoto.fi/fi/ruoto-blog/ruoto-blog-viehekalastus-veneily/litiumakkujen-kaytto-kalastusveneissa/c/5388/
Litiumstarttiakuksi vain sitten siihen tarkoitukseen suunniteltu akku!
Virrankulutus mitattu pihtivirtamittarilla.keskimäärin 3,5 A luokkaa..
Keulamoottorilla oma akku joka ladataan maissa, ei siis ole millään tavalla yhteydessä toiseen akkuun. Toisessa veneessä nelari 15hp Suzuki jossa startti ja lataus ja 65 ah akku. Kestää jigailla useamman tunnin samoilla laitteilla .9” plotteri ja live. Jos päävirtakytkimessä häikkää niin kyllä pitäis näkyä jännitehäviönä navoilla ja sitä kautta virran lisäkulutuksena.
Kai se staattori sitten olisi paras arvaus?
Voit tarkastaa akun latausasteen mittaamalla sen lepojännitteen. Mittaus pikään käyttämättä olleesta akusta:
Täysi akku 12,72 V
90% varaus 12,60 V
80% varaus 12,48 V
70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V
50% varaus 12,12 V
40% varaus 12,00 V
30% varaus 11,88 V
20% varaus 11,76 V
10% varaus 11,64 V
Jos jiggailet useamman tunnin ja isot näytöt ja liveanturi on päällä ja virran kulutus on 3,5A:n lukemissa niin miten lähtee kone käyntiin, mikä on silloin koneen käynnistäessä latausjännite ja arvio akun varaustilasta?
Siitä pääkatkaisiasta... Mulla on esimerkiksi veneessä sellainen tavallista kalliimpi ja 'hyvä' pääkatkaisia:) Ilmeisesti siinä on kuitenkin sellainen homma, että kestää huonosti kosteutta ja sen vuoksi on herkkä U-kiskon pinnoista hapettumaan...
Tuossa on ongelman sitten muutaman vuoden välein se, että se vaatii putsauksen. Kuinka tälläinen vika sitten oirehtii? No se oirehtii niin, että virta kyllä kulkee läpi, -myös jännite virtapiirissä- Mutta kun virta on sitten minimissä niin tuollainen 200A ottava startti ei inahdakkaan! Hätäapuna jouduin muutama viikko sitten pääkatkaisijaa rumppailemmaan...
Youtubissa Immosen juttua katsoin missä staattori näkyy, Yamahassa ihan langat hyvin näkyvissä ja kuvittelisin näkemättä että ammatimies tuon käämisi kyllä, uus kun maksaa kai jotain? Mulla eläkkeelle jääny työkaveri mikä noita samankaltaisia kääminyt veteraanipyöriin, materiaali ei paljon maksa ja kun tuon kunnolla tekee, eristää ja hartsaa niin uskon että parempi kuin tehtaan tekemä.
Tuossa youtub pätkässä mittaa myös nuo kelat, mittarina yleismittari. Sillä lähinnä tarkkuus riittää just toteamaan onko käämi poikki vai ei, tuon staattorin käämi lyhyt ja tarkkaan mittaamiseen milliohmimittari antaa paremman tarkkuuden, jos joku kela olis lyhyempi. Pätkässä vika ei staattorissa ollutkaan.
Missäpäin kone majailee?
Laittaako starttivirrat menemään pääkytkimen kautta on vähän kakspiipuinen juttu. Jos ne ei mene, niin kätevää nostaa tai laskea konetta trailerillakin ja jos ne menee pääkytkimen kautta, niin pääkytkimen vioittuminen voi pahimmassa tapauksessa polttaa latauksen.
Aiemmin minulla ei mennyt koneen virrat pääkytkimen kautta, mutta nykyisin menee kun muuten ei saisi pääkytkimen kaikkia ominaisuuksia käyttöön. Kyseessä Blue Sean kytkin jossa on kolme asentoa; pois päältä, päälle (kytkee silloin 2 eri virtapiiriä päälle, mutta ei toisiinsa) ja 1 ja 2 akku yhteen. Vaikka on starttiakku erikseen (tai ehkä juuri sen takia) halusin että jos starttiakku jostain syystä tyhjenisi voin kytkeä sen rinnalle hupiakun ja saada näin virtaa moottorin käynnistykseen.
Blue Sean virtakytkimiä on paljon erilaisia ja kannattaa tutkia niitä että sopii omaan käyttöön.
Tämä kysymys on kyllä vaikea, mutta hyvä.
Yleensäkin tuo akun avoimenpiirin jännite ei juurikaan kerro mitään muuta kuin tuon varaustason. Mutta sillä tiedolla ei oikeastaan tee mitään. Tai saa tietysti ajatusta siitä, että akkua on varattu. Mutta varaustason nousu on riippuvainen sisäisestä impedanssista ja voi nousta tosi nopeasti, jos akku alkaa olemaan huonossa kunnossa.
Akun impedanssi rajoittaa siitä saatavaa virtaa. Taasen virta joka akusta otetaan, pienentää napajännitettä. Hyväkuntoinen akku kyllä jaksaa pyörittää pienelläkin varaustasolla (pienellä jännitteellä) yleensä kohtalaisen hyvin, mutta moottori ei silti lähde käyntiin, koska ohjausjärjestelmä ei pienillä jännitteillä anna ruiskukoneen käynnistyä. Tätä voisi kyllä jatkaa tässä vaikka kuinka, mutta perusidea tuli varmaan selville.
Veneen sähköjutuissa on paljon muuttujia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen; johtojen pituus ja paksuus, isompi kone tarvitsee starttiin enemmän VIRTAA kuin pieni kone, isommasta akusta saattaa tulla riittävästi virtaa vajaammallakin jännitteellä kuin pienestä akusta, akun tyyppi (lyijy/litium), jne.
Akkuliikkeissä löytyy mittalaitteet millä akun kunnon saa selville. Ennen kuin vie mitattavaksi pitää ladata kotilaturilla täyteen. Kertoo kyllä hyvin akun kapasiteetin. Näin syksyllä hyvä tehdä autonkin akulle, ei pakkasaamuna tuu yllätyksiä.
Ja noista johtimistakin vielä, varmasti suurin osa veneissä olevista johdoista ja liitoksista on huonoja, kaiken maallisia abikoita, kovia, paksukarvaisia, neliöiltään ohuita johtoja. Kaikki autotkin jo suurinpiirtein kai samanlaisia? Tuo 12v jännite yhdistettynä heikkoon latausvirtaan ja huonoihin liitoksiin ja johtimiin, ei odottaa voi kuin vaikeuksia kun alkaa näyttöjä lisääntyä ja ruudut suurentua.