Pari tuhatta tuntia alkaa näkyä potkurissa. Ei pelkästään maalien lähtemisenä, vaan myös reunoista alkaa metalli halkeilemaan kavitaation seurauksena.
Nykyinen potkuri on kooltaan 13,73x19 ja sillä kone kiertää puhtaalla pohjalla 5500 rpm. Mitähän vaikuttaisi jos laittaisi tilalle 13x19? Mikä mahtaisi olla vaikutus kierroksiin?
Moro,
Verkosta löytyy laskureita joilla saa suuntaa antavia tietoja potkurin vaihdon vaikutuksista. Googlaa vaikkapa 'propeller calculator outboard'
esim https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/
jokke
Nämä potkuriasiat on kyllä vaikeita tietää muuten kuin kokeilemalla kun kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ostin taannoin toisen potkurin vastaavanlaisessa tilanteessa, mutta piheyksissäni ostin jonkin halppismerkkisen rusetin ja lopulta kun sain aikaseksi testata tätä uutta rusettia niin pettymys tuli. Vauhti ja maxrpm putosi ja lisänä tuli mahdoton ujellus. Palautusaika oli jo kerennyt mennä umpeen vatuloidessa joten jätin sen vinkujan varapotkuriksi.
Eli tarinan opetus on että kannattaa ehkä valita se hieman kalliimpi versio jos ei ole mahdollisuutta valita sopivaa testailemalla.
Kerrotaanpa tähän kokemukset tästä potkurista, nyt kun sillä on ajettu raskaasti kuormattuna kolmen hengen + tavarat kuormalla ja kerran kevyesti kuormattuna yhden hengen kuormalla.
Hyvin nousee plaaniin molemmissa tapauksissa. Raskaalla kuormalla ottaa kierroksia 6000, paras taloudellisuus on 4600-5000 rpm jolloin 1 l:lla pääsee n. 1,8 km. Kevyesti kuormattuna tuleekin rajoittaja vastaan 6200 rpm:ssä ja paras taloudellisuus matka-ajossa samoilla kierroslukualueet kuten edellä, joloin 1 l:lla pääsee 2,1 km.
Kuormatussa veneessä toimii myös juuri kuten suunnittelin; venettä pystyy paremmin ajamaan hitaassa plaani-ajossa ilman että se välillä putoaa pois plaanista. Sanoisin että 'nappivalinta' minun käyttöön ko. veneeseen.
Ei tuo 13x19 ollutkaan oikeasti vaihtoehto, se kun olikin 2-T koneelle.
Kone on Suzuki 115 DF, 2014. En kyllä muista mitä nopeus on 5500 rpm, oisko jotain 53 km/h? Mutta 4700 rpm:llä menee 39 km/h.
Tilasin jo uuden potkurin, 14x18. Oletus että 150 rpm nousee huiput, mutta ehkä merkittävintä voisi olla että hiukan paremmin kestää plaanissa hitaassa vauhdissa.
Asiaa hirveästi tietämättä mietin, että muuttuuko veneen plaanausnopeus potkuria vaihtamalla? Luulin, että veneen runko määrittää tämän. Potkuria vaihtamalla kyllä plaaniin nousunopeuteen voi kyllä vaikuttaa.
Näihhän se on. Selasin vanhoja sposteja ja löysin postin vuodelta 2015 jossa oli ostanut venepotkuri.com:istä B.S.Pro merkkisen 14x19 potkurin hintaan 159 eur. En oikein erottanut sitä Suzukin alkuperäisestä kuin koko merkinnöistä. Molempia on tullut käytettyä paljon, mutta tykkään ehkä hiukan enemmän tuosta koneen mukana tulleesta vähän pienemmästä 13,75x19 potkurista, joten nyt päätin kokeilla tuota pienempi nousuista 14x18 potkuria.
Alussa on pysyttävä kun mökkiranta on täynnä kiviä. Eipä niitä enää vuosiin ole tullut potkurilla raavittua, mutta eihän sitä tiedä kun vedet joskus taas ovat alhaalla... Silloin alumiinipotkuri toimii sulakkeena, toisin kuin teräksinen, joka pahimmassa tapauksessa särkee pystyakselin.
Mulla oli 115 df:ssä 13,75 x 19. Raskas vene uttern 7000.Liukuunlähtö ja alhaiset (5400) maksimikierrokset oli ongelma. Tilasin Ruotsista Propulsen verkkokaupasta säädettävän nelilapaisen malli 8902, napa koodi 8302 vaihtolapa-komposiittipotkurin just karvan yli 200 eur kotiin toimitettuna. Nyt lähtee liukuun ihan eri tahtiin, kiertää 6000 rpm. Ehkä solmu lähti huipuista. Polttoainetalous aavistuksen parempi. 850 kierroksilla nopeus just passeli 2,0 solmua. Pito aivan eri luokkaa kuin ennen. Itse olen tyytyväinen ja kauden jälkeen rusetti kuin uusi, ei joustoa, ei kulumaa.
Kaikki vaikuttaa kaikeen... jopa niin perusteellisesti, että alupotkureissa riittää samoille mitoille jo toisen valmistajan valmistama potkuri...
Alkuperäiset moottorivalmistajan potkurit on monasti parhaasta päästä, mitä ei välttämättä voi sanoa joistakin tarvikepotkureiden valmistajista. Tarvikepotkureista Solas saattais olla se varmin valinta.
V-P M
Niin siis en miettinyt mitä eroa on alkuperäisilla vs tarvike. Mietin, että saako veneen plaanausnopeutta pienennettyä potkurilla. Epäilen vahvasti. Tuo kaikki vaikuttaa kaikkeen on aika epämääräinen sanonta. Sen voi kuka tahansa heittää. Tarkoitatko siis sillä, että plaanausnopeus pienenee potkuria vaihtamalla vai mitä?
Jos tarkoitat alinta nopeutta jolla vene on plaanissa, ei potkurilla ole siihen mitään vaikutusta, mutta moottorin kierroksiin se vaikuttaa samoin kuin auton vaihteisto.
Alin plaaninopeus riippuu täysin runkomuodosta, massasta jne. Ihan sama millaisella potkurilla ja moottorin kierroksilla kyseinen nopeus saavutetaan.
Ei se ole epämääräinen sanonta... Jos vaihdat potkuria, muuttuupa siinä nousu tai halkaisija tai molemmat niin takuuvarmasti vaikuttaa menoon... Ja jotkin tarvike potkurit on niin surkeita ja paksulapaisia, että vaikka potkurin halkaisija ja nousu on ilmoitettu täsmälleen samaksi niin huippunopeus voi hyvinkin olla 5-6km/heikompi...
Mutta pääsääntöisesti loivemmalla potkurilla liukuu lähtö voi helpottua mutta huippunopeus on matalampi... Liian jyrkkä potkuri ja kierrokset ei enää nouse ja senkin vuoksi vauhti voi hiipua... - kaikki vaikuttaa - kaikkeen !
Tätä juuri tarkoitin. Säikeen aloittaja vain tuossa mietti, jos saisi uudella potkurilla pysymään paremmin plaanissa pienillä vauhdeilla. Ja mietinkin, että potkuri ei siihen auta, koska plaanausnopeus on venekohtainen vakio.
Kyllä mä nyt kuitenkin olen sitä mieltä, että pienemmän nousun potkurilla moottori jaksaa pitää veneen hitaammassa nopeudessa paremmin plaanissa kun koneessa kasvaa hitusen kierrokset ja koneen vääntöalue sattuu paremmin tuolle nopeudelle. Ero entiseen potkuriin ei ole suuri, mutta tässä tapauksessa haluttu vaikutus oikean suuntainen.
Coho sotkee nyt kaksi täysin eri asiaa. Veneen pienimmän plaanausnopeuden ja kuormankestävyyden jota voidaan potkuria paremmin sopivaksi parantaa. Ensimmäiseen asiaan en tietääkseni ole ottanut kantaa missään vaiheessa, vaan sinä olet tuonut sen mukaan tähän keskusteluun ja saanut sekoitettua muutkin keskustelijat.
Minä kirjoitin 'Oletus että 150 rpm nousee huiput, mutta ehkä merkittävintä voisi olla että hiukan paremmin kestää plaanissa hitaassa vauhdissa.' Puhuinko jossain kohtaa pienemmästä plaanausnopeudesta???
En minäkään usko että potkuria vaihtamalla pienin plaaniajo nopeus muuttuisi miksikään veneen koosta riippumatta toki muita ominaisuuksia esim. työntövoimaa voi saada enemmän ja parempaa polttoainetaloutta ym. Omassa laitteessa ollut hydrofoilit pitkään noilla pienin plaanissa ajonopeus tippui ehkä 5 solmua alemmas + vakauttaa kulkua kivasti aallokkossa ja nousee plaaniin herkemmin. Huippunopeutta hävisi ehkä solmun verran mutta muut plussat saaneet siivet vakiinnuttamaan paikkansa.
En minä mitään sotke. 'hiukan paremmin kestää plaanissa hitaassa vauhdissa'
Vene kestää plaanissa tai sitten ei. Tähän kestoon ei potkuri vaikuta. Veneen plaanissa pysyminen riippuu ainoastaan nopeudesta ja tämä nopeus on venekohtainen vakio.
Eli mitä sinä sitten tarkoitat plaanissa kestämisellä? Niin kuin just kirjoitin, se plaanissa pysyminen on nopeudesta riippuvainen, ei se paremmin kestä plaanissa vaikka olisi millainen potkuri.
En tiedä minkä verran sinulla on kokemusta merellä aallokossa ajamisesta, mutta minulla on jonkin verran ja kokemuksella voin sanoa, että kun keli on karkea, pitää koittaa hake sellainen vauhti, jossa matka vielä jollakin lailla edistyy. Tällöin usein tulee ongelmaksi että aalto imaisee ja vauhti tyssää. Moottori ei vaan jaksa ilman kaasuttamista pitää haluttua vauhtia ja vene putoaa plaanista. Ja sitten alkaa taas uusi plaaniin nosto... Tässä tilanteessa SAATTAA pienempi nousuinen potkuri auttaa ja KUORMANKESTO paranee ja vene KESTÄÄ PAREMMIN PLAANISSA HITAAMMILLA NOPEUKSILLA.
Uskoisin kaikkien joilla on kokemusta merellä ajamisesta tämän ymmärtävän.
Varmaan on kokemusta ainakin riittävästi. Sinulla tosin on aika pieni kone vielä merihommiin ja siksi ehkä ongelmia tuleekin.
Mutta niinkuin aiemmin olen laittanut, veneesi tippuu plaanista, kun nopeus tippuu. On sinulla mikä tahansa potkuri, niin hetkellinen akselivääntömomentti vastaa senhetkistä nopeutta ja se määrää, pysyykö plaanissa vai ei. Ihan sama mikä potkuri on, joudut antamaan sille lisää vääntömomenttia, jotta vene pysyy plaanissa. Eli ei se kestä yhtään sen paremmin plaanissa, oli potkuri mikä hyvänsä, koska hetkellisesti tarvittava vääntömomentti ja nopeus sovittuu aina potkurin mukaan. Jos nopeudessa tapahtuu hidastuminen, tippuu vene plaanista. Ainoastaan siihen auttaa se, että annat lisää vääntömomenttia. Tämä on nyt aivan selvä asia.
Merkku Verado on mukava kone merenkäynti ajossa, mekaaninen ahdin antaa hyvät väännöt jo alakierroksilla. Vääntö tuo selkeästi esiin alu- ja teräsrusetin eron, alulla meno on 'venyvää'
Eli sama vakiopotkuri kuin minulla oli. En pidä Crescent Virgoa erityisen raskaana ja hyvin se plaaniin nousi tuolla potkurilla, mutta ei se sinne 6000 rpm:n lähelle sillä kiertänyt. Silläkin tuo tuuman pienennys nousuun saattaa tuoda lisää kierroksia, vaikka halkaisija kasvoi 14 tuumaan.
Propulse on kyllä mielenkiintoinen juttu, mutta itsellä ei ole vielä rohkeus riittänyt siihen. Myös nelilapainen on potkurina mielenkiintoinen. Mutta alumiinisena vaatisi kyllä kokeiluja, Propulsessa kokeilut onnistuu kun säädöt löytyy potkurista.
Minulla veneeni pysyy paremmin liu'ussa kelissä pienemmällä nopeudella nykyisellä sopivalla teräs potkurilla kuin mitä alkuperäisellä alumiinilla. Kun ajaa esim ryskytyksen vuoksi juuri ja juuri liu'ussa, alumiini potkuri menettää vastuksen lisääntyessä (isompi aalto) pitonsa ja vene putoaa liusta. Joutuu vemppaamaan kaasua koko ajan. Sopivalla teräksellä vastuksen lisäys ei tunnu missään, potkuri pitää edelleen, aalto halkee ja meno liu'ussa jatkuu. Tämä ero noiden potkureiden välillä erittäin selkeä. Sama homma hyvälläkin kelillä kun ajaa just ja just liukukynnystä kovempaa.
Mulla oli 10v sama Propulse, tosin paljon pienemmässä 50hv koneessa. En ehkä uskalla suositella, muttei ole aihetta pelotellakaan. Kerran murtui lapa plaanissa, varmaan saanut osuman aiemmin tai sitten osui sillä hetkellä johonkin. Nousua ei tullut ikinä säädettyä sen jälkeen, kun sopiva oli löytynyt.
Sellainen huomio Propulsesta, että peruutuspitoa ei ollut oikein lainkaan. Jos tuli vauhdilla laituriin ja yritti viime tipan jarrutusta pakilla, niin aina kolisi :)
Tämä on se pointti. Sillä hetkellä nopeus putoaa ja vene tippuu plaanista. Tätä olen yrittänyt sinulle kirjoittaa jo monta kertaa. Mutta hyvä kun nyt ymmärsit.
Hah hah! Oletko nyt kuitenkin sitä mieltä että pienempi nousuinen potkuri saattaa auttaa sittenkin hitaassa nopeudessa plaanissa ajoa? Jaksaisiko se moottori kuitenkin vääntää paremmin pienempi nuosuisen potkurin kanssa, kun kuormankestävyys parenee?
Ei mielipiteeni ole mihinkään muuttunut. Mutta jos sinulla on pieni kone, joka ei jaksa vääntää, vene tippuu plaanista. Tämä on perushydrodynamiikkaa. Johtuu se ihan mistä asiasta vaan, mutta nopeuden muutos tiputtaa veneen plaanista. Ymmärrän että tämä on nyt sinulle vaikeaa. Missään ei ole varastoinutta energiaa vääntämään enempää kuin nopeus ja sen hetkiset vastustavat voimat ovat tasapainotilan hakeneet. Jos kuormitus kasvaa, niin sinun pikkupotkurissa ei ole yhtään energiaa tulossa lisää. Se energia tulee siitä, että annat koneelle lisää hanaa. Jos et kaasuta lisää, ei veneesi pysy plaanissa. Ehkä minun on parempi antaa asian olla. Tämä minun asia on kuitenkin totta ja sen tulet huomaamaan, viimeistään sitten kun saat riittävästi niitä meriajotunteja. Eli minun osalta tämä on tässä ja voit rauhassa hahhatella. Minä vaun puhun argumenteilla, enkä mielikuvilla.
Minä jo ehdin luulemaan että sinä vihdoin ymmärtäisit asian, mutta jouduin jälleen pettymään. Kai nyt kuitenkin ymmärrät, että tuuman pienemmällä nousulla oleva potkuri antaa hitaassa plaanausnopeudessa moottorin käydä n. 300 rpm suuremmalla nopeudella, jolloin tehoa ja vääntöä välittyy potkurille erilailla kuin tuumaa isommalla potkurilla. Tässä tulee sitä KUORMANKESTÄVYYTTÄ hitaammille plaanausnopeuksille. Jos auttaa asian hahmottamisessa, niin vähän niin kuin autossa vaihdetaan pienempää vaihdetta ylämäkeen, sen sijaan että jurruutettaisiin koko ajan isoimmalla vaihtella. Perämoottoreissa vaan 'vaihteenvalinta' valinta on tehtävä etukäteen ja on aina jonkinlainen kompromissi.
Vastaan nyt tähänkin viestiin vielä. Muuten annan tämän säikeen olla. Olkoon sitten niin, että ei ole epämääräinen sanonta. Mitoituksessa ja laskuissa, en vaan voi sanoa, että kaikki vaikuttaa kaikkeen vaan pitää käydä se asia läpi. Kun kirjoittaa vastauksen, niin tarkoitushan on antaa informaatiota ja apua asiaan liittyen. Mieti millaisia informaatioita ja ohjeistusta esimerkiksi kirjoittamasi lauseet sisältää:
- 'Jos vaihdat potkuria, muuttuupa siinä nousu tai halkaisija tai molemmat niin takuuvarmasti vaikuttaa menoon' Asia minkä varmasti kaikki täällä tietävät, mutta mitä informaatiota tuossa tulee?
- 'Ja jotkin tarvike potkurit on niin surkeita ja paksulapaisia, että vaikka potkurin halkaisija ja nousu on ilmoitettu täsmälleen samaksi niin huippunopeus voi hyvinkin olla 5-6km/heikompi'. Varmasti on paljon surkeita, mutta mitä potkureita siis kannattaa välttää ja mitä valita?
- 'Mutta pääsääntöisesti loivemmalla potkurilla liukuu lähtö voi helpottua mutta huippunopeus on matalampi'. Valintasuunnittelu lähtee ehkäpä jostain toisesta potkurin parametristä kuin nousu, jos liukuunlähtöä miettii...
- 'Liian jyrkkä potkuri ja kierrokset ei enää nouse ja senkin vuoksi vauhti voi hiipua'. VRT. edellinen kohta.
- ' kaikki vaikuttaa - kaikkeen'. Mitä tämä pitää ohjeena sisällään, kun joku haluaa tietoa siitä, että millainen potkuri pitäisi valita.
Älä huoli. Minä olen veneillyt yli 70 vuotta. Mutta trimmit ei noille pärjää. Tossa on hissi millä konetta säädetään vauhdissa ylös alas tarpeen mukaan. Tosi hieno laite. on myös samanlainen laite 8 metrisessä veneessä minkä olen koe ajanut. Meno tasaista on kuin olisi junassa.