Pikkuhiljaa pitäis alkaa päivittämään uutta konetta, veneenä Buster L HT. Nykyinen kone 60HV Yamaha jossa Baystarin hydrauliohjaus.
Jos nyt oikein katselin niin ohjaussylinterin joudun jokatapauksessa uusimaan samalla niin sama laittaa vaikka ihan erimerkkinen kone veneeseen.
Vaihtoehdoiksi määrittynyt Mercury, Suzuki, Yamaha ja Honda ja kiinnostus aikalailla kyseisessä järjestyksessä.
Mercury ollut aiemmin yhdessä veneessä ja tykkäsin kovasti uistelusäätimestä ja siitä että sai nollattua polttoainekulutuksen heti tankkauksen jälkeen. Oli äärettömän helppoa seurata kuinka paljon on mennyt bensaa ja siitä laskea paljonko on tankissa jäljellä, ei tarvinnut epäröidä koskaan.
Suzuki on ehkä hiljaisin ja bensapihi, kulutuksella ei ainakaan omassa vaakakupissa ole merkitystä. Hiljaisisuus tietysti plussaa.
Yamaha on yamaha, varmasti tasalaatuinen ja hyvä kone mikä ei herätä minkäänlaisia tunteita :)
Honda on varmaankin hyvä mutta joukoin kallein, sillä häntäpäässä omassa listassa.
Laturit aika samantehoisia mutta miten nykyiset litium akut, missä merkeissä näitä voi tehtaan mukaan käyttää jos tulevaisuudessa sellaisen haluaa hankkia?
Kiinnostaa miten muissa malleissa nopeussäätö ja polttoaineen seuranta on hoidettu vakiona ja mitä etuja saan esim.toisesta merkistä ? Käyttö pääasiassa uistelu ja tunteja liekkö 100 enempää tulee kaudessa.
Ja jos asialla on merkitystä niin Garmin on laitteistona ja siinä tulen pysymään :)
Muistelen että Mercury olisi hyväksynyt ainakin jossain malleissa Litium-akkujen käytön, mutta asia kannattaa tarkastaa. Jotain ehtoja siinä saattaa lisäksi olla ja aina pitäisi tietenkin olla moottorin kanssa litium-akku joka on tarkoitettu starttikäyttöön.
Suzukiin saa Troll Mode kytkimen jolla voi klikutella kierroksia tyhjäkäynniltä 1200 rpm:ään saakka. Suzukin etuna on myös ketjukäyttöinen jakopää, joka on huoltovapaa.
Mites jokerikorttina Tohatsu? Aika paljon on käytössä jigiveneissä ja varmaan kokemuksiakin karttunut siellä.
Mercury 40-60hp on tehty Kiinassa. Vaihtoehtoina kun on Japanilaisia moottoreita, niin kannattaa harkita asiaa.
Itselleni sattui 50 Mercusta se huono yksilö 2019 kun ostin uuden veneen ja koneen. Kyllästyin korjauttamaan sen perää takuuna useampaan kertaan ja vaihdoin lopulta sen 50 Suzukiin. Korjaamolla oli kerran toisen asiakkaan 50 Mercu levällään ja siinä sama vika pystyakselin alapään laakeroinnissa, toinen huonotuurinen ja valitettavasti eivät olleet ainoat.
Jos trollmode löytyy myös muista vakiona niin olis hyvä homma, varsinkin jos suzuki menee 1200rpm. Vanhassa mercuryssä jäi myös 1000rpm mutta ohjelmoinnilla sain sen 1500rpm.
Tohatsua ei ainakaan eräs huoltomies suositellut uistelukäyttöön, tiedä sitten mutta ajattelin jättää varuilta pois listalta.
Saattaa siitä Suzukin Trollmode kytkimestä joutua jotain extraa maksamaan, tai riippunee miten hyvin osaa tinkiä. Mutta jos siihen päädyt, niin ei välttämättä tarvitse sitä Troll Moden yhteydessä kaupiteltavaa kierroslukumittaria, vaan toimii ihan vakiona tulevan mittarin kanssa. Näyttää vaan kierrokset väärin, mutta jos se ei häiritse isommin saattaa siinä vähän säästää.
Nykyään Tohatsut ovat 4-tahtikoneita. Oisko huoltomies vielä muistellut 2-tahti kompressori koneita? Sehän on samaa tekniikkaa kuin Mercyryn Optimax.
Hivenen tunnen tuota venettä...
Minä pyrkisin ensin selvittämään sen porsaan mentävän reijän, jotta voisit asentaa siihen edeleenkin 60 hepoisen koneen... - sitä se kaipaa kaikkein eniten -
Teet hyvän valinnan otatpa Jammun, Hondan tai Suitsan... Viisikymppinen Honda on oman kokemukseni mukaan varsin hyvä peli. Jonkinlaisilla virittelyillä saat Garminin laitteisiin hyvin helposti konetiedot...
Omassa Hondassani kierrosluvun säädin toimii kierroslukualueella 750- n.1130 kier/min... Kierrosluvun säätö on Fasterin omassa keinukytkimessä (ylös/alas).
Muista huoltaa sitten uusi kone jatkossa hyvin... - se edesautaa jatkoa)
V-P M
Aattelin tuon koppimallin kulkua, ei 10hp lisää olis pahitteeksi, kun ei kopitonkaan 3h kyydissä lentoon lähde? Bigfoot olis ehkä liikkeelle lähdössä hyvä mutta onkos niitä olemassa, Joulupukki kyllä varmasti?
...kyllä se porsaan mentävä reikä on !
Voipi hyvinkin olla, että voit ihan suoraan laittaa siihen sen 60 heppasen koneern...
Tutustuppa aiheeseen... (liite)
...sieltä kun löytyy tämmönen teksti...
' ' Jos vene on jo aikaisemmin rekisteröity ylitehoisella moottorilla, voit asentaa saman tehoisen moottorin myös jatkossa. Ennen 1.8.2014 ei moottoritehoja valvottu. Tarkista silloin, löytyykö veneestä vanhaa rekisteriotetta, jossa moottorin teho on merkitty, ellei tietoa löydy Traficomin rekisteristä. ' '
V-P M
En minäkään suosittele, vaikka se on minulla ollut käytössä vuodesta 2006 alkaen. Tunteja on tullut vähän eikä ole muita ongelmia ollut kuin viime vuonna kittaantui polttoainejärjestelmä umpeen. Putsaamalla voitettiin ongelmat ja taas pelittää. Edelliskesänä oli kivi kellunut reitilleni, mutta sitä ei kai voi laskea Mörkön viaksi että perä meni sököksi.
Nykyiset moottorit tehdään saamieni tietojen mukaan Kiinassa kun oma on kasattu Belgiassa. Vaikuttaako se jotakin, en tiedä.
Korkka suositteli isoa sylinteritilavuutta. Käsittääkseni Mercury ja Yamaha ovat nelisylinterisiä ja 1000 cm3, loput ovat 3 pyttyisiä 850 kuutioisia ja muutaman kilon kevyempiä.
Jos vene on trailerilla, voi huolto olla missä vaan, mutta jos ei, olisi huollon hyvä olla lähellä. Vian sattuessa kuljetus huoltoon maksaa helposti saman kuin korjauskin.
Saattaa niistä saada ohjelmoimalla kutiteltua vähän lisää heposia, mutta onko se sama kuin originaali 60 hv? Esim. Suzukin 115 ja 140 on muuteen samoja koneita, mutta erilainen ECU (ohjelma) ja toinen nokka-akseli on erilainen. Saattaa tuo nokka-akseli vaikuttaa vaikkapa miten kone antaa ulos vääntöjä?
Epäilen että harvoin luvatut tehot ohjelmoinnissa ja todellisuudessa kohtaavat.
Niinpä polttomoottoreissa monta muuttuvaa tekijää.. nokkien ajoitus ja profiili vaikuttaa paljonkin.
Olisi mukava kuulla jos jollain kokemuksia noista koneen ohjelmointi asioista?
Sai vähän heräteltyä keskustelua. Olin syksyllä jigireisulla kaveron kyydissä jolla vene suurinpiirtein samaa kokoa/painoa kuin L Buster ht. Koneena F70 Jammu, lastutettu vielä 10heppaa lisää, ei kyllä ollut mikään kummoinen raketti, kovin vaivaisesti lähti 3h kuormalla liikkeelle? Saattoi olla väärä potkuri, en kysynyt enkä viitsinyt konetta omistajalle suuremmin kommentoida, oli eka kerta tuon koneen kyydissä, ajatellut sitä tehokkaammaksi, painoajan ei enempää kuin 50/60hp taida olla?
Enkä tarkoita että huippunopeutta pitäs löytyä, juurikin hyvää kiihtyvyyttä toivois, sitä ei ollut? Kelikin oli oikeen paha ja silloin pitäs liikkeelle päästä reippaasti ja pystyä kaasulla ajamaan, ei onnistunut mitenkään? Varsinainen pesukone oli.
...mutta ollaksemme taas tässä asian ytimessä. niin vaikka itte olen ollut pitkällä linjalla näiden koneiden kanssa kolmessa veneessäni AINA Yamahan ja Hondan kanssa kauppaa tekemässä johtuen veneiden koosta (pienempiä) ja niiden koneiden kokoluokissa 30-50 hepoisia, niin tuollaisen veneen ja sen kohtalaisen suuren paino vuoksi koneena olisi 60 heppanen ja kerrankin - - kattelisin onko se ruoho vihreämpää aidan toisella puolella - - Koneen koluokkana kuuskymppinen Suzuki ei ole huono valinta . . .
Taloudellinen tehokas kone . . .
V-P M
Koneeksi tulee suoraan 60hv, tämän tietysti varmistan vielä Trafilta. En näe mitään järkeä laittaa 50 heppasta koska sen ohjelmointi veisi heti takuun. Suzuki kyllä vois olla hyvä valinta ku jotenkin kroppa hieman hyljeksii Yamahaa :D
Mercuryn polttoaineseuranta oli vaan niin mukava lisä että sitä on kaipaillut kun vene vaihtui.
Nykyinen 60hp kaasarikone on ollut ihan riittävä veneelle.
Hyvin on jaksanut kahden miehen viikon tavarat ja 120 litran polttoainetta kuskata Inarin reissuilla. Vene on aina trailerilla niin helppo kuskata huoltoon.
Miten se yleensä menee moottoreiden kanssa ku monessa paikassa lukee että myynti paikanpäällä ja esim. Oulussa ei taida Suzukille olla jälleenmyyjää ollenkaan? Eikö koneita voi tilaamalla ostaa ollenkaan?
Minä ostin aikoinaan oman Suzukin Speedermanilta. Pakettiautolla Viron aksentilla puhuva kaveri toi kotipihaan. Itse asentelin kiinni. Oli toki vaihtoehtona asennus Speedermanillakin.
...ei kait nykyään ole minkään merkin kanssa ongelmia tehdä 'tietoväylä' näytölle polttoaineen seurantaan ?
Ainakin eräs ystäväni jo 10 vuotta sitten valisti minua polttoainemittarin tarpeettomuudesta kun 40hp:n ruisku Hondaan rakensi Garminin näytölle sähköisen polttoaineseurannan...
Kieltämätytä... se on tarpeellinen. Ittelläni Faster/Raymarinen ja näytöltä klikataan vain Hondan kuvaketta :)
V-P M
Mittarit jää tarpeettomiksi kun noihin moottorin kulutusmittareihin oppii luottamaan. Ahvenanmaallakin kun 225 Yamahalla bensaa palaa paljon, heitto tuossa koneen lukemassa on tankilla desilitraluokkaa.
Kyllähän ne näyttää tarkalleen koneen kulutuksen, mutta kyllä minä ainakin tykkään että tankissa on paljon ylimääräistä bensaa. Koskaan ei voi tietää mitä yllättävää sattuu. Vaikka on 140 l:n tankki, niin koskaan en alla puolikkaalla tankilla merelle lähde. Tuli kerran lähdettyä vähän liian vähillä bensoilla, niin ei ollut kovin rentoa kalastamista kun loppupäivästä sai vilkuilla tankkia koko ajan. Tilanne korjaantui kun illalla nosti veneen plaaniin, niin veneen asennon muutos nosti mittaria huomattavasti.
Juu, jännitystä saa mukavammin kuin arvaamalla riittääkö rantaan. Aina ollu tankissa vähintään yhden uistelupäivän aineet kun tankki täytetty. Noista mittareitten näyttämistä monta karua kokemusta ja sen johdosta jännitystä, järvellä ranta lähempänä mutta koskaan ei ole loppunut.
Omassa on pieni kiintotankki niin helpottaisi se seuranta siihen että tietää että meneekö se 40 litraa vai 20 litraa tankkiin. Joskus ku letkulla tankannut ja olettanut että 40 menee ja ei mahdukkaan niin sotkua syntyy ja bensa haisee. Myös kaverin kans ku kalassa niin voi tarkkaan sanoa polttoainekulut.
Ittelläni pienessä Fasterissa on tuhon alla ihan omansa muovitankki jossa korkissa tankkimittari... -hyvä niin-
Reiskan näytöllä on monipuolinen polttoaineseuranta... Homma hoituu kun tankkailee täyteen ja antaa tiedon 'tankit täynnä' . . . Mutta mutta... Honda/Reiska systeemissä on sellainen pienen pieni virhe... -nimittäin- Jos jatkuvasti tekee osatakkauksia ja syöttää käsin tankatun pensan määrän niin huonosti käy jos luottaa lukemaan 'polttoainetta jäljellä'
Summa rum... En tiedä mitä kokemuksia muilla on Honda/Reiska polttoaineen seurannasta, mutta omalta kohdaltani väittäisin, että pikkaisen optimistinen se järjestelmä on... Ei se virhe ole iso mutta selvästi havaittavissa...
V-P M