Kone 2006 60hv yammu ja vaikuttaa olevan kenties öljyrenkaat jumissa tai pytyt kuluneet. Vähänkään ku antaa jengaa ja löysää tyhjäkäynnille pulppuaa potkurista veden mukana öljyä ihan näkyvä määrä. Ensihätään vaihdatin venttiilivarren kumet mutta ei auttanut. Oisko jotain millä kokeilla vielä huuhdella konetta, forten motorflushia kokeilin mutta ei auttanut. Koneessa muuten kyllä potkua ja pelaa hienosti, nokeaa vaan heti tulpat jos uistelee ja sitten ei käy välttämättä kaikilla.
Mittarin mukaan reilut 800h mutta epäilen että ollut poiskytkettynä kun entinen uisteluvene kyseessä. Pitänee ruveta kyseleen saako näihin miten yleensä ylikoon mäntiä ja laakereita ja mihin hintaan, kannattaako teettää täys koneremontti vai mille tämän kans alkais.
Osta Yamaha mutta kato ettei se Pamaha ! ! !
Oireet vois hyvinkii viitata moottori ongelmiin... Ehkä kannattaa olla varmasti osaavaan huoltoon yhteydessä
Mutta ei aloiteta Jammunkaan haukkumista heikkoudesta... Mullakin on nelikumppinen 12-vuotta vanha kone jossa on 4300 käyttötuntia !
V-P M
Öljy näyttää omaan silmään normaalilta ja uudet vaihdettu. Tulpat luonnollisesti mustat. Puristukset joskus mitattu että kohtuu tasaiset mutta mittaaja ei osannut sanoa oliko ne sitten hyvät. Tehoja tuntuu olevan ja aina laakista käymään niin kylmänä kuin kuumana.
Ihan mustaa öljyä pulppuaa. Kulutusta ei tikusta niinkään huomaa. Pitkän uistelusession jälkeen koko perälauta öljyssä kun siinä kiertänyt mukana. Uistelun jälkeen käy 2 tai 3 pytyllä alkuun ja siitä sit pikkuhiljaa lähtevät muut mukaan. Ja tosiaan ku pihalla muhvilla käyttää niin puskee potkurista öljyä veden mukana ja sotkee nurmikon öljyyn alta.
Niin ja tunteja en kyllä usko että pitää paikkansa. Kävi mielessä että on mulla vielä toinen osa motor flushia niin jos ajais sen läpi ja pistäisi dieseliä mäntien päälle yöksi niinkuin autoihin vaikuttavan tekevän.
Nyt sitten tyhmiä kysymyksiä,jos ei näy tikussa niin voiko olla sotkettu vaihdon yhteydessä?,yli täytetty vaihdossa+ öljyn ja polttoaineen sekoittuminen,huohottaako nämä pakopuolelle vai miten lie?vaihteisto öljyä?
Öljyt olen vaihtanut moneen kertaan ja pitänyt alle puolen välin tasoa. Sillä se ei näy niinkään tikussa kun ongelmien ilmentyessä en sillä ole juuri enään ajanut, öljyn vuotaminen kun on niin helppo todeta jo pihalla. Ja öljy siis menee palotilaan koska nokeaa kaikki tulpat ja savuttaa myös. Miten se kampiakselin stefa jos vuotaa, mistä se öljy pääsee palotilaan ?
Jos siitä on tullut Mercury? :)
Mercuryllä on 25w-40 öljyä, jonka ei pitäisi niin helposti karata männän öljyrenkaan välistä.
https://marinekauppa.com/fi/product/quicksilver-4-tahti-semi-synteettinen-peramoottorioljy-25w-40-4l/88933
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin eikö se tuo -40 lukema meinaa viskositeettiä lämpimänä ja se on sama kuin Yamalubessa. Eli karkaa samalla tavalla. Toivottavasti olen tässä asiassa väärässä :)
Nyt on positiivinen fiilis että kone vois jälleen pelata niinkuin pitääkin.
Ajelin vielä kertaalleen Forte Motorflushilla koneen ja sen jälkeen pistin joka pytyn täyteen dieseliä. Eka yön jälkeen yks pytty vielä täynnä ja kolme oli vailentunut. Pistin näihin vielä uudelleen dieseliä pytyt täyteen ja tänään oli näistä kolmesta 2 vielä täynnä ja kolmas oli vajonnut jonnin verran. Pyörittelin startilla dieselit pois pytyistä ja valutin öljyt pois ja tyhjensin suodattimen. Tämän jälkeen uusilla öljyllä käytin hetken konetta ja vaihdoin taas uudet öljyt ja laitoin uuden suodattimen. Nyt vaikuttais tulevan puhdasta vettä propelista joten seuraavalla pidemmällä uistelureissulla näkee miten kone pelittää.
Hyvä uutinen. Olen kuullut että dieseliä käytettäis pesuaineena, samalla lailla kuin Forte,ym moottori pesuaineita. Väitteensä kuullut että nuo pesuaineet liki pelkkää kerosiinia.
2. Tai Suberbia myös pesettänyt Fortella, meni pitkään ennen kuin alkoi syödä öljyä.
Nyt tuli käytyä päivän reissu uistelemassa. Lopussa kun vehkeet kelasin ylös ja lähdin ajeleen niin pientä 'pröpötystä' koneessa varmaankin yhden pytyn tiimoilta. Tämä kuitenkin hyppäs lähes heti mukaan ja matka jatkui.
Perälaudassa oli vähän öljyvanaa, sillain että huomasi ku osaa seurata. Ei kuitenkaan niinkuin ennen että näytti kakstahdin perältä. Tulpat kattelin niin kaikki oli aika mustia joten kyllä sillä vielä öljyä pyörii seassa mutta pienemmässä määrin.
En osaa sanoa, onko tähän joku keino miten testata ?
Johdot on ainakin ehjät ja kone vaikuttaa pelaavan oikein.
Käynnistyy niin kylmänä kuin kuumana kerrasta.
Nyt en ole kyllä varma, oletan että kyseessä on moottorin kyljessä oleva möykky (en muista ulkoa) mutta kuitenkin samalla puolen konetta mitä termostaatti. Minulle hieman mysteeri miten näissä imu toimii.
Ja tarkennetaan vielä että kylmäkäynnistyksessä tässä toimii sellainen proseduuri että ensin pumppu kovaksi ja sitten kaasukahvalla 2 kertaa tappiin jonka jälkeen starttaa laakista.
Omasta mielestä kone ei käy kylmänäkään isommilla kierroksilla ja laske siitä lämmetessään, mutta ei tietoa miten muut vastaavat toimii.
Nyt tämäkin varmistettu että toimii. Otin sen irti ja työntömitalla varmistin että liikkuu neula kun lämpenee. Kone kävi reilun 2000 rundeilla ku tämä irti. Putos heti 800 ku pistin paikoilleen. Samalla käytin termarin irti ja varmistin ettei oo juminut auki. Ainakin käsin liikkui hyvin, en keitellyt erikseen.
Ei siinä mitään erikoista testaamista ole, vaan katsomalla selviää. Siinä kaasuttimien vivustossa on pyöreä sylinteri, joka avaa lämmetessään kuristinläpät. Lämmitys tapahtuu sähköllä, jonka vuoksi sylinteriin tulee kaksi johtoa. LUULEN muistavani, että ovat keltavalkoiset. Sähkö tulee suoraan magneetolta eli vain koneen käydessä.
Netistä löytyy kuvia, mutta en tähän hätään löytänyt mitään apua.
Mulla on saman ikäinen f40 yammu ja se kyllä kylmänä nostaa kierrokset tonnin pintaan ja hetken käytyään laskee 900.muutoin sama homma tuon kaasu kahvan kanssa ennen ku starttaan.
Kiitokset, pitääpä tutkailla myös tätäkin.
Viimeksi kun pihalla käytin niin kusivesi pysyi kylmänä, ennen tämä mielestäni on välillä puskenut lämmintä vettä ja olettanut että silloin on termostaatti auennut. Onkohan nyt käynyt niin että viime kesänä uusittu termarikin taas juuttuunut....
Vakiotermorit ovat minusta turhan 'viileitä'. Suzukissa oli 50 asteen termori ja korvasin sen 60 asteisella tarviketermostaatilla kun alkuperäinen ei enää toiminut. En nyt voi sanoa sen toimivuudesta muuta, kuin että tosiaan kone käy kymmenkunta astetta lämpöisempänä. Ongelmia ei ollut ennen, eikä jälkeen. Olisi halpa kokeilu jos siitä olisi apua.
Linkin termori olisi käsittääkseni oikeanlainen.
Suomessa moni vika johtuu viallisista/liian kylmistä termareista, vedet ei täällä koskaan niin lämpimiä kuin maissa joihin suuri osa moottoreista markkinoidaan?
Merkkivesi pitäis olla niin kuumaa että kättä polttaa?
Eihän sen merkkiveden pidä kättä polttaa, kun eihän se vaadi edes termostaatin aukeamista, vaan alkaa tuleen heti kun kone käynnistyy, joten se ei kierrä lohkon kautta ja ilmoittaa vain sen että vesipumppu toimii.
Kyllä ainakin keväällä Ahvenanmaan reisulla kokeilin, lähinnä mielenkiinnosta. Syksyllä huollossa molemmat vaihdettu kuumemmiksi, siirtymän jälkeen kylläkin.