yamaha v-max 150 ja yamarin 60c,täydellä uisteluvarustuksella. ilman optimointia kolmen vuoden aikana paras noteeraus 81,6 km/h, hissillä haettu paras korkeus. Potkuri vakio teräs 19.
optimoinnin jälkeen (tehdasosa) 87,1 km/h rikkinäisellä hissillä ja kierrosluku kasvoi 300-400. Potkuri vakio teräs 21.
kulutus täysillä 45 --> 65 l/h. uistellessa sama.
1.5-2 l on uistelukulutus. Siihen optimointi ei vaikuttanut.ilman pusseja ja jarrulevyä on pärjätty. Joskus oli pussi käytössä raksivedossa mutta en havainnut vastaavaa hyötyä ja kisoissa kohdekala on hauki jolle vetonopeus ei ole tärkein suure.
Yllättävän hyvin optimointi vaikutti, olin siitä epäileväinen ja dataa asiasta on tarjolla vähän. Jollakin jenkkifoorumilla oli vastaavaan koneeseen tehty ja lopputulos oli samankaltainen.
Nykypäivänä kun trafin arvokkaat virkamiehet ovat säätäneet tarkat rajat konetehoille niin pitää tällaisia ratkaisuja hakea että vene nousee kunnolla pintaan..
Päivitin keväällä -21 Mercury 50 EFI:n ECU:n Lundins Marinilla 60 hp:aan. ECUn irroittaminen onnistui kotikonstein, kunhan dokumentoi tarkaan mitä irrottaa missäkin järjestyksessä. Postipaketti kulki edes-takaisin ja mukana saadun ohjeen mukaan ilman imukanavasta poistin kuristimen. Potkurin vaihdoin tuumaa jyrkempään Spitfire 10,1*14' 4-lapainen. Päivitetty kone käy moitteettomasti. Vanha 3850 rpm n. 38 gps km/h. Uusi 3600 rpm n. 38 gps km/h ja polttoaineen kulutus pysyy Smart Craftin mukaan samana n. 8,9 l/h 1 hengen kuormalla. Veneenä Silver Fox. Käytännössä polttoainetta kuluu enemmän, koska tehoa on tarjolla käytettäväksi ja liukuunlähdöt useamman hengen kuormalla tapahtuu nyt nopeammin. Veneen käyttäytyminen on huomattavasti miellyttävämpää, liekö paljolti 4 lapaisen potkurin ansiota ja etenkin koneen käyntiääni on matkanopeudessa alempien kierroksien myötä hiljaisempi. Optimointi, maksoi silloin 380 €, 68 hp päivityksen olisi saanut 150 € kalliimmalla. Nyt jos tekisin uudelleen ottaisin tuon 68 hp päivityksen.